mms logo

راهنمای ساخت ولاگ برای کسب‌وکارها

راهنمای ساخت ولاگ برای کسب و کارها

سالهاست که وبلاگ‌‌ها یکی از مهم‌ترین شبکه‌های ارتباطی در اینترنت محسوب می‌شوند. از ورزش گرفته تا سیاست و سرگرمی، وبلاگ نویسی راهی مناسب برای سازندگان محتوا است تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. وبلاگ‌های ویدیویی یا “ولاگ” به طور خلاصه، تفاوت چندانی با وبلاگ نوشتاری ندارند. ولاگ فقط رسانه‌ای متفاوت است به جای متن، از ویدیو به عنوان وسیله ارتباط استفاده می‌کنند.

ساخت ولاگ برای یک کسب و کار فرقی با ولاگری در مشاغل و موضوعات دیگر ندارد. در اینجا شما به جای نام ولاگر (نام یک شخص)، نام تجاری و برند خود را ولاگری می‌کنید.

ولاگ‌های کسب‌وکاری از همان نکات و مراحل ساخت یک ولاگ معمولی پیروی می‌کنند. این ویدیوها باید برای بیننده‌ها آموزنده، جذاب و نسبتاً کوتاه باشند.

ولاگر چیست؟

به افرادی که از طریق ویدیو احساسات، تجربیات و یادگیری‌های خود را به مخاطبان منتقل می‌کنند ولاگر می‌گویند. در واقع این افراد ویدیو بلاگر یا ولاگر هستند که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند و بیننده‌های بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

شاید از خود بپرسید که دلیل استقبال از ولاگری در سال‌های اخیر چیست؟ پاسخ به این سوال ساده است. علاقه‌ی مردم به دیدن ویدیو بجای متن و چک کردن روزمره‌ی سایت‌ها. ویدیو ترند اول تولید محتوای دنیاست. پس بی‌راه نیست که اگر از این امکان برای آموزش و به اشتراک گذاری تجربیات استفاده کنیم، به شهرت قابل توجه‌ای خواهیم رسید.

بهترین پلتفرم‌های ولاگری

    • YouTube: اولین و بزرگترین پلتفرم ولاگری دنیا. معروف‌ترین ولاگرها ویدیوهای خود را در این شبکه به اشتراک می‌گذارند. با توجه به اینکه در ایران هنوز یوتیوب به پلتفرم اصلی ولاگری تبدیل نشده است، اما بسیاری از ولاگرها مدت‌هاست کار خود را در آنجا آغاز کرده‌اند و توانستند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند.
    • Instagram: محبوب‌ترین پلتفرم ولاگری ایران. به دلایل بسیاری این شبکه‌ی اجتماعی مهم‌ترین و جذاب‌ترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطب و به اشتراک گذاری تجربیات شخصی است. ولاگرهای ایرانی عمده‌ی فعالیت خود را در اینستاگرام دارند و از امکانات آن مانند استوری و IGtv در جهت نمایش ویدیوهای خود استفاده می‌کنند.
    • Aparat: پلتفرم ولاگری ایرانی. آپارات به نسبت اینستاگرام از محبوبیت و مخاطب کمتری برخوردار است. با این حال برای اغلب کسب‌وکارهای ایرانی به کانالی تبدیل شده است که تولید محتوای ویدیویی خود را در آن جا در معرض دید قرار می‌دهند. این پلتفرم می‌تواند در کنار یوتیوب و اینستاگرام، بستر خوبی برای ولاگری ایرانی باشد.
بیشتــــر بخوانیـد:
راهنمای ساخت ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

تفاوت ولاگر و اینستاگرامر

یک اینستاگرامر زمانی که تصمیم می‌گیرد محتوای ویدیویی تولید کند، در اصل به نتیجه‌ی کار فکر می‌کند. اینکه ویدیوی یک تا چند دقیقه‌ای او چه ادیت، کاور، محتوا و بازخوردی باید داشته باشد. اما یک ولاگر از همان ابتدا که ایده‌ی ساخت ولاگ یا آموزش و تجربه‌ی موضوعی به ذهنش می‌رسد، با ساخت ویدیوهایی کوتاه شروع به اشتراک گذاری با مخاطب می‌کند. در واقع بیننده از قبل آغاز یک پروژه تا پایان آن، در تمام مراحل ساخت و تولید و نتیجه‌ی نهایی در جریان آن قرار می‌گیرد.

اهمیت ولاگری در کسب‌وکار

شبکه‌های اجتماعی این روزها به اصلی‌ترین پلتفرم ارتباطی مردم تبدیل شده‌اند. همه‌ی ما روزانه ساعت‌های زیادی را در اینستاگرام، یوتیوب و … می‌گذرانیم. در واقع این کانال‌ها آنقدر جذابیت‌های زیادی دارند که هر مخاطبی را با ترفندهای مختلف به خود علاقه‌مند می‌کنند. به همین دلیل اکثر کسب‌وکارها بخش مهمی از تبلیغات خود را بر روی این شبکه‌ها متمرکز کرده‌اند.

ولاگری از جذابیت های زیادی برخوردار است. به همین دلیل کسب و کارها در اینستاگرام از این روش برای تبلیغات خود استفاده می کنند.

ولاگری برای مخاطب امروزه بسیار جالب و پر اهمیت است. این صنعت روز به روز در حال پیشرفت و استقبال از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی است. به همین خاطر صاحبان کسب‌وکارها هم متوجه شده‌اند که با استفاده از آن می‌توانند تبلیغات نوینی برای برند خود داشته باشند. ویدیو محتوایی است که همزمان جنبه‌ی صوتی و بصری دارد. پس در نهایت تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت. هرچه مخاطب و مشتری شما از روند کاری و زحماتی که می‌کشید بیشتر مطلع باشد، هم به برند شما احساس نزدیکی و خوبی پیدا خواهد کرد و هم به خرید ترغیب می‌شود.

چگونه یک ولاگ کسب‌وکاری بسازیم؟

۱. هدف خود را تعیین کنید.

اگر هدفی برای این‌کار ندارید، در واقع از همان ابتدا خود را شکست خورده بدانید. هر برندی اهداف متفاوتی دارد. ممکن است هدف شما برقراری ارتباط طولانی مدت با مخاطب، کسب درآمد، جذب فالوئر بالا یا معروف شدن در اینستاگرام یا یوتیوب باشد. ولاگری می‌تواند هر هدفی داشته باشد. پس پیش از هرکاری آن را بسته به نوع کسب‌وکار خود تعیین کنید.

۲. استراتژی داشته باشید.

از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید ولاگری کنید؟ چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید و مخاطب شما چه کسانی هستند؟ ویدیوهای ولاگری شما باید همه توسط یک استراتژی محتوای مشخص و کاربردی مدیریت شود. استراتژی ولاگری شما باید مشخص کند که برای چه کسی و چرا ولاگ و ویدیو تولید می‌کنید. به یاد داشته باشید یک ولاگ بدون هدف و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای مخاطب جذاب نخواهد بود.

۳. معیارهای تجاری ولاگ را در نظر بگیرید.

به عنوان یک کسب‌وکار، قطعا یکی از اهدافتان از ولاگری باید کسب درآمد و جذب مشتری باشد. باید بدانید که استراتژی فعلی که در نظر گرفته‌اید برای برند شما چه کارهایی انجام می‌دهد و چه تعداد از آن منجر به جذب مشتری و به اصطلاح Lead می شود.

۴. تجهیزات لازم را فراهم کنید.

بسته به نوع ولاگ و پروژه‌ای که در نظر دارید، باید پیش از فیلم‌برداری تجهیزات مورد نیاز را فرآهم کنید. این ابزارها می‌توانند ابتدایی، متوسط و حرفه‌ای باشند. پیش‌نهاد می‌کنیم اگر در ابتدای کار هستید و نمی‌خواهید هزینه‌های گزافی خرج کنید، با تجهیزات ارزان و کاربردی ولاگری را شروع کنید. به تدریج و با کسب درآمد در این راه می‌توانید دوربین و میکروفن حرفه‌ای و باقی وسایل را تهیه کنید. مهم این است که کار را هرچه زودتر آغاز کنید.

۵. سناریو داشته باشید.

قبل از انجام هر کار باید بدانید که درباره‌ی چه چیزی می‌خواهید تولید محتوا کنید. ولاگری هم بدین شکل است. خلاصه‌ای از ویدیو را بنویسید و آن را چندین بار با خود مرور کنید. دقت داشته باشید که لحن گفتاری و توضیحات شما باید متناسب با نوع مشتری و مخاطب باشد. پس هر ولاگی شبیه به هم تولید نمی‌شود. تلاش کنید که به مانند یک داستان، محصول، خدمات و یا آموزش خود را برای بیننده‌ها روایت کنید.

۶. اتفاقات را پیش‌بینی و کنترل کنید.

در هنگام ضبط و فیلم‌برداری و حتی تدوین، هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. برخی از آن‌ها قابل پیش‌بینی هستند و بهتر از قبل از وقوع آن‌ها را رفع کنیم. اما برخی در حین کار اتفاق می‌افتند. مانند قطعی برق، تغییر ناگهانی لوکیشن، مشکلات فنی، از بین رفتن فایل‌ها و یا هر چیزی که انتظار آن را ندارید. در این مواقع بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و هرچه سریع‌تر کنترل اوضاع را بر عهده بگیرید. همیشه راهی برای حل مشکلات وجود دارد.

۷. بسته به نیاز خود یک ابزار ویرایش ویدیو انتخاب کنید.

پس از فیلمبرداری ویدیوی خود، ممکن است لازم باشد برخی کارهای ویرایش را برای بهتر شدن آن انجام دهید. ابزار ویرایش مناسب فیلم را انتخاب کنید و چندین جلوه ویدیویی، عنوان و زیرنویس اضافه کنید. خروجی مناسب بگیرید، سرعت پخش را تغییر دهید یا زمان فیلم را کوتاه کنید. یکی از بهترین ابزارهای ویرایش ویدیویی که می توانید از آنها استفاده کنید Adobe Premier است. پیشنهاد می‌کنیم که کار با آن را یاد بگیرید. زیرا هرچه بیشتر تدوین ویدیو بر عهده‌ی شما باشد، نتیجه بهتری خواهد گرفت. زیرا مطابق با سلیقه و هدف شما ویدیو تولید می‌شود.

۸. یک پلتفرم انتخاب کنید.

وقتی ویدیوی شما آماده شود، زمان آن می‌رسد که آن را بصورت آنلاین منتشر کنید. ولاگری در واقع نیازی به وب سایت یا بلاگ ندارد. کافی است از همان پلتفرم‌های رایج اشتراک گذاری ویدیو استفاده کرد. در ایران همان طور که اشاره کردیم، اینستاگرام بهترین شبکه برای ولاگر شدن است. محتوا در این شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند به یکباره وایرال و معروف شود و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. البته که بهتر است تمام پلتفرم‌ها را انتخاب کنید و پس از بررسی بازخوردها یکی را به عنوان رسانه‌ی اصلی خود انتخاب کنید. هرچه قدر بیشتر در معرض نمایش باشید، قطعا فالوئر و مشتری بیشتری خواهید داشت.

۹. ارتباط خود را با مخاطب حفظ کنید.

این کار بیش از هرچیز به برقراری و حفظ ارتباط با بیننده نیاز دارد. باید هرروز جستجو کنید که سلیقه‌ی مخاطب به چه سمتی رفته است و آن را در ویدیوهای خود بگنجانید. هرچقدر با سبک کاری و موضوع محتوا بتوانید از مخاطب نظرخواهی کنید و تعامل داشته باشید به نفع برند شما خواهد شد. مخاطب باید حس کند که نزدیک به مجموعه کاری شماست. این اتفاق وفاداری و اعتماد را برای شما به همراه می‌آورد.

۱۰. متوقف نشوید!

نکته آخر این است که در ولاگری و تولید محتوا تنها راهی که می‌توانید شکست بخورید، هنگامی است که شما متوقف شوید و دست از ساخت بکشید. ولاگری مانند یک ماجراجویی و سفر است. هنگامی شروع به این کار می‌کنید و تا انتها پیش می‌روید در واقع آدم‌های زیادی را با خود به همراه می‌آورید و آن‌ها جزئی از مسافران سفر می‌شوند. اگر این کار را متوقف کنید در نتیجه دیگر همراه و مسافری نخواهید داشت. و این به معنای مرگ یک کسب‌وکار است.

و در آخر …

ولاگری جذب یکباره فالوئر نیست! وفادار نگه‌داشتن مداوم است. در ولاگری باید یک سری از افراد را نسبت به خدمات و محتوای خود وفادار نگه داریم. این کار تنها با تولید محتوای مداوم و توجه به نیاز روز مشتری امکان پذیر است. هر کسب‌وکاری با هر هدفی می‌تواند از ولاگری استفاده کند. فقط کافی‌ست بدانید که چرا و برای چه ویدیو می‌سازید.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.