mms logo

راهنمای ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی

آخرین باری که ویدیویی را در اینستاگرام مشاهده کردید چه زمانی بود؟ در آپارات یا توییتر چطور؟ اگر درست حدس زده باشیم، احتمالاً آخرین بار همین چند دقیقه پیش بوده است. دلیل این حدس این است که ویدیو همچنان یکی از قدرتمندترین روش‌های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی است. شما به عنوان یک برند نمی‌توانید بدون ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی در دنیای دیجیتال و ویدیو مارکتینگ اسم و رسمی پیدا کنید.

ویدیو از دیگر انواع محتوا در شبکه های اجتماعی تاثیرگذارتر است، و نه تنها کاربران ویدیو و فیلم ها را جذاب تر و به یاد ماندنی تر از متن و تصویر می دانند، بلکه پست های موجود در شبکه های اجتماعی که ویدیو محورند را به طور متوسط، ۴۸٪ بیشتر بازدید می‌کنند و نسبت به دیگر مدل محتواها مانند متن، عکس، صدا و … از طرفدار بیشتری برخوردار می‌شوند.

این راهنما می‎خواهد به شما یادآور شود که اگر به عنوان یک کسب و کار تا به حال به فکر ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی نیافتاید، بهتر است هرچه زودتر این کار را شروع کنید. مطالعه این چند نکته مهم که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی

۱. قبل از شروع، به داستانی که می خواهید بگویید فکر کنید!

یکی از مهمترین دلایلی که ویدیو در شبکه های اجتماعی بسیار بیننده دارد این است که این کار یک روش آسان و جذاب برای داستان گویی است. بدون هدف گذاری در ابتدا و مشخص نبود خط داستانی ویدیو، نمی توانید مخاطب جذب کنید. پیش از آغاز به این سوالات جواب دهید:

  • هدف از ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی چیست؟ به این موضوع که ببینده پس از تماشای ویدیو شما باید چه اقدامی انجام دهد فکر کنید. شاید هدف بالابردن سطح آگاهی و شناساندن محصول جدید به مخاطب باشد و یا تشویق آن ها به خرید از برند شما.
  • داستان (روایت) این ویدیو چیست؟ به این فکر کنید که چگونه می توانید هدفی که دارید را به داستان تبدیل کنید؟ به چه روایتی نیاز دارید تا مردم را به هدف نهایی شما برساند؟ در این محتوا مخاطب قرار است از کجا به کجا برسد؟
  • چگونه می توانیم بیینده را به انجام کاری که می خواهیم، متقاعد کنیم؟ این موضوع به هدف شما از ساخت ویدیو بر می گردد. آیا محتوایی که تولید کرده اید تنها جنبه ی آموزشی (برای مثال آموزش خرید از سایت) دارد یا جنبه ی تبلیغاتی برای معرفی محصول و مجاب کردن مشتری به خرید آن؟ هرچقدر آگاهانه در این مراحل پیش بروید، به همان عکس العملی که از مخاطب نیاز دارید بهتر می رسید.

۲. چگونه ساخت ویدیو را آغاز کنیم؟

بسیاری از مردم بر این باورند که که برای ساخت ویدیو و فیلم برداری نیاز به آخرین تجهیزات و هزینه هنگفتی دارند. اما در حقیقت چنین چیزی در دنیای امروز تکنولوژی صحت ندارد. به لطف عصر پر رونق فناوری و ابزارهای مختلف و گاه ارزان و کاربردی فیلم سازی، ساخت ویدیو و مراحل بعدی آن روز به روز آسان تر از قبل می شود. پس اگر بودجه ی زیادی ندارید دلیل بر این نمی شود که دست از ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی بکشید و این امر مهم را فراموش کنید!

  • DIY Shooting: این اصطلاح به این معناست که با هرچیزی در اختیار دارید شروع به فیلم برداری کنید. امروزه اکثر تلفن های هوشمند با دوربین های با کیفیت خوب و یک ابزار ویرایشگر کامل می توانند کار یک دوربین فیلم برداری حرفه ای را برای ما انجام دهند. در ادامه پیشنهاد ما این است که برنامه ای برای چگونگی ساخت ویدیو داشته باشید. لوکیشن مورد را نظر را انتخاب و بررسی کنید. نور، صدا، نریشن و ابزار تدوین را پیش از شروع فیلم برداری آماده کنید. تمام این مراحل نیاز به فرآهم آوری بهترین تجهیزات ندارد. فراموش نکنید که شما یک تازه کار هستید و می خواهید تجربه کسب کنید.
  • ابزارهای مورد نیاز تولید ویدیو: استفاده از ابزارهای ویژه برای ساخت ویدیو، قدم بعدی پس استفاده از تلفن هوشمند برای فیلم برداری است. در وهله ی اول ممکن است کار با این ابزار کمی سخت به نظر برسد اما با استفاده مکرر از آن ها، پس از مدتی این نگرانی برای شما رفع خواهد شد. از ابزارهایی مورد نیاز برای تازه کارها در این عرصه، می توان به Animoto و Promo اشاره کرد. این ابزارها در تهیه اسلاید شو و ترکیب صدا، تصویر و ویدیو بسیار کمک می کند. کار با این نرم افزارها پیچیده نیست و با استفاده از آن ها سریعا می توانید یک ویدیو در شبکه های اجتماعی با کیفیتی قابل توجه بسازید.
  • ابزارهای پیشرفته ویدیویی: برای آن هایی که می خواهند کمی حرفه ای تر به این مقوله نگاه کنند و در آن فعالیت داشته باشند، ابزارهای پیشترفته ای مانند Final Cut Pro و Premier  می توانند در کیفیت کاری شان تاثیر بسزایی بگذارند. استفاده از این ابزارهای بسته به نوع هدف و کیفیتی که می خواهید می تواند پیچیده باشد. اما نکته قابل ذکر این است که حرفه ای ترین و آخرین متدهای تدوین فیلم را با استفاده از آن ها و ابزارهای مشابه می توانید بر روی ویدیو خود پیاده کنید.

ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی

  • از نیروهای فریلنسر کمک بگیرید. ساخت یک فیلم برای کمپین های شبکه های اجتماعی می تواند بسیار وقت گیر باشد. اگر کارمند و منابع کافی را در اختیار ندارید، می تواند برای پیشبرد هر چه زودتر کارها و تهیه ویدیو از چند متخصص خارج سازمانی بهره ببرید تا به صورت موقتی به گروه فیلم برداری و ساخت شما اضافه شوند.
  • استودیوهای تبلیغاتی: گزینه نهایی برای سپردن ساخت ویدیو و یا تیزر، سپردن پروژه یا مشاوره از استودیو های فیلم برداری از جمله استودیو ایده پردازان است. شما با درخواست پروژه و بیان هدف خود از ویدیو، اغلب کار را به تیم های ویدیویی این آژانس های تبلیغاتی می سپارید و با خیال راحت تر کمپین خود را ادامه می دهید. مزایایی که این کار دارد این است که در وقت شما برای ساخت ویدیو صرفه جویی می شود. استودیوهای ساخت تیزر تبلیغاتی با تجربه ای که در این زمینه دارند و همچنین امکانات کامل فیلم برداری، محصول با کیفیت و جذابی را به شما ارائه خواهند داد.

۳. مشارکت و آگاهی رسانی از برند خود را از طریق ویدیو بالا ببرید.

درست است که شروع یک پروژه فیلم برداری و ساخت ویدیو می تواند سخت و پر از ریسک باشد. اما کدام کمپین تبلیغاتی مخصوصا در شبکه های اجتماعی را سراغ دارید که بدون تولید محتوای ویدیویی توانسته باشد به هدف خود برسد؟ این احتمال در عصر امروز دیجیتال تقریبا نزدیک به صفر است. مخاطبین هر روز بیشتر از قبل به کسب اطلاعات از طریق ویدیو علاقه مند می شوند. این را اغلب بازاریابان می دانند. به همین دلیل بهتر است برای هرچه بیشتر شدن مشارکت و اطلاع رسانی به مشتری از ساخت ویدیو در شبکه های اجتماعی غافل نشوید و این کار را از همین حالا شروع کنید.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.