mms logo

6 نکته مهم برای افزایش اعتماد به نفس مقابل دوربین

هریک از ما حداقل یکبار برای ارائه موضوعی و یا صحبت کردن درباره‌ی آن، مقابل دوربین قرار گرفته‌ایم. این اتفاق ابتدا بیش از هر چیز در فرد ارائه‌دهنده استرس و عدم اعتماد به نفس ایجاد می‌کند. در واقع خجالت نکشیدن و اعتماد به نفس مقابل دوربین یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر سخنران و یا مجری باید آن را داشته باشد تا بتواند ویدیویی تاثیرگذار و مفید برای بیننده تولید کند.

قرار گرفتن در مقابل دوربین در آغاز می‌تواند نگران کننده به نظر برسد، اما با داشتن مهارت‌های مناسب (یا مکانیزم‌های مقابله با استرس) و تمرین آن‌ها، نه تنها می‌توانید ویدیو به ویدیو با اعتماد به نفس کامل‌تری جلوی دوربین ظاهر شوید، بلکه با مخاطبان خود نیز موثرتر از همیشه ارتباط داشته باشید.

ویدیو در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های تولید محتواست. به صفحات اجتماعی خود نگاهی بیاندازید و بررسی کنید چند درصد برندها و افرادی که دنبال می‌کنید، به ساخت ویدیو آموزشی از محصولات و خدمات خود روی آورده اند؟ تبلیغات ویدیویی بهترین راه برای شناخت هرچه بهتر یک محصول است. اما در این میان باید فردی باشد که آن‌ها را معرفی کند. فردی که از اعتماد به نفس کافی و قدرت بیان مناسب برخوردار باشد.

بیشتــــر بخوانیـد:
چگونه یک ویدیو آموزشی بسازیم؟

اگر شما همان مدرس، استاد و یا مجری هستید و برای قرار گرفتن مقابل دوربین با ترس و کمبود اعتماد به نفس مواجهید، نکاتی که در ادامه معرفی می‌شوند را رعایت و تمرین کنید. ما برخی از مؤثرترین تکنیک‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید هدر رفتن انرژی خود را به حداقل رسانده و از ارائه خود لذت ببرید.

چگونه با اعتماد به نفس کامل مقابل دوربین صحبت کنیم؟

مطمئناً افرادی که به طور کل از اعتماد به نفس زیادی در زندگی خود برخوردارند، وقتی مقابل دوربین قرار بگیرید می‌توانند از مزایای این توانایی بهره‌مند شوند. اما تمام مردم شبیه به هم نیستند. عدم اعتماد به نفس مسئله‌ای رایج میان بسیاری از افراد است. به خصوص زمانی که مقابل دوربین قرار می‌گیرند. این اتفاق به خودی خود باعث استرس می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از سخنرانی یا ارائه‌ای پر استرس، از نکات زیر کمک بگیرید تا با راحتی بیشتری جلوی دوربین صحبت کنید.

۱. مخاطب و منتقد خود باشید.

ساده‌ترین راه برای به دست آوردن اعتماد به نفس، تمرین کردن در مقابل آینه درست پیش از آغاز فیلم‌برداری است. سعی کنید خود را به عنوان یک بیننده تصور کنید. به یاد داشته باشید، شما تنها کسی هستید که از هر نقص کوچک خود آگاهید. اکثر مردم حتی نیمی از آن‌ها را متوجه نمی‌شوند.

علاوه بر این، مخاطبی که تماشاگر ویدیو است، معمولاً بسیار مهربان‌تر از منتقد درونی شما خواهد بود. بنابراین، از اشتباه کردن نترسید. از این گذشته، همه‌ی ما گاهی اوقات انجام دچار اشتباه می‌شویم. پس این اتفاق در اوایل کار شما کاملا عادی است.

۲. کنترل زبان بدن خود را بر عهده بگیرید.

یک حرکت یا یک وضعیت خاص می‌تواند ظاهر شما را به طرز چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات نشان می‌دهد که ما حدود ۵۵٪ از اطلاعات را در هر مکالمه از طریق زبان بدن متوجه می‌شویم. این بدان معناست که زبان بدن در یک گفتگو و یا ارائه محتوا اهمیت بسزایی دارد. به همین دلیل ممکن است شناخت زبان بدن و کنترل آن تا مدت‌ها طول بکشد. این پروسه و تمرین‌ها به اجرای شما در مقابل دوربین کمک زیادی خواهد کرد. پس از مدتی با تجزیه و تحلیل رفتار خود، قادر خواهید بود به راحتی با کمک زبان بدن، اعتماد به نفس لازم را کسب کرده و به بیننده انتقال دهید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد تمایل دارند برای هرچه راحت‌تر بودن، شانه های خود را عقب و آرام نگه دارند و یا از دستان خود استفاده کنند. هر فردی روش خودش را دارد و نمی‌توان گفت همه باید از یک سری متدها استفاده کنند. بهتر است هر حرکتی که نیاز است را پیدا و تمرین کنید تا با هیجان و استرس کمتری روبروی دوربین قرار بگیرید.

زبان بدن در مقابل دوربین

برای راهنمایی بیشتر، توصیه می‌کنیم این چند نکته را در جهت کنترل زبان بدن خود رعایت کنید:

  • پیش از آغاز ضبط ویدیو، تمرین‌های تنفسی یا یوگا انجام دهید تا استرس فیزیکی نداشته باشید.
  • تلاش کنید که همواره لبخند به لب داشته باشید. این کار در برقراری ارتباط با مخاطب بسیار موثر است.
  • حرکات اضافی باعث می‌شود تمرکز مخاطب از بین برود. سعی کنید حرکات سنجیده و مناسبی داشته باشید.
  • برای بیان بهتر مطلب بهتر است هر از چندگاهی از دست‌های خود کمک بگیرید.
  • فرم ایستادن و نشستن خود را پیدا کنید تا در مقابل دوربین راحت و با آرامش به نظر برسید.

۳. مراقب سلامتی و روحیه خود باشید.

شاید عجیب به نظر برسد اما به طور خاص سلامتی و روحیه شما تأثیر زیادی بر کیفیت ارائه‌تان می‌گذارد. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل کمبود خواب یا کم آبی بدن خستگی زیاد در بدن خود احساس کنید. این اتفاق به نوبه خود باعث می‌شود شما کمتر متمرکز و سرگرم‌کننده به نظر برسید. در نتیجه اجرای خوب و با کیفیتی هم نخواهید داشت.

برای اینکه سرحال و پرانرژی در مقابل دوربین قرار بگیرید بهتر است خواب کافی داشته باشید. آب بنوشید و از هر روشی که به آرامش ذهنی شما بیشتر کمک می‌کند، استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید حتی اگر احساس خوبی ندارید و مجبورید جلوی دوربین بروید، فقط سعی کنید بیشتر اوقات لبخند بزنید و از کمی طنز در لحن و بیان خود استفاده کنید. یک شوخی کوچک در این مواقع جنبه‌ی بدی ندارد و آسیب زننده نخواهد بود، البته تا زمانی که توهین‌آمیز نباشد. در غیر این صورت، می تواند کل حرفه و وجهه‌ی شما را خراب کند.

۴. مستقیماً به دوربین نگاه کنید.

درست مانند یک ارتباط واقعی، حفظ تماس چشمی از طریق لنز دوربین نشانگر اطمینان و اعتماد به نفس شماست. سعی کنید لنز دوربین را به عنوان چشم یکی از دوستان خود ببینید. و پس از آن، تلاش کنید با دوربین به مانند گفتگو کردن با همان دوست، صحبت کنید. غالباً توصیه می‌شود تماس چشمی بیش از پنج ثانیه انجام شود. پس هر چند وقت یکبار، بنا به نیاز موضوع بحث به طرف دیگر نگاه کنید. اما نه به صورت طولانی مدت. زیرا این کار تمرکز و حس نزدیکی را از مخاطب می‌گیرد.

۵. به ظاهر خود توجه کنید.

اولین چیزی که هنگام تماشای یک ویدیو توجه شما را جلب می‌کند چیست؟

مطمئناً پاسخ این سوال چنین چیزی باید باشد: ظاهر فردی که در ویدیو حضور دارد.

اهمیت داشتن ظاهر مناسب مقابل دوربیناهمیت ظاهر را به سادگی نمی‌توان دست کم گرفت. نه تنها یک ظاهر خوب بیننده بیشتری را به ویدیو جلب می‌کند، بلکه می‌تواند باعث شود شما احساس اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. به همین دلیل بهتر است پیش از آغاز ضبط ویدیو، از لباس، آرایش صورت و هرچیزی که در جذاب به نظر رسیدن شما نقش دارد، اطمینان حاصل کنید.

۶. کاملاً آماده باشید.

واضح است زمانی که نمی‌دانید در مورد چه چیزی باید صحبت کنید، بسیار مضطرب می‌شوید و تمام اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا، موضوعی که مورد بحث و آموزش دارید را به صورت یک فیلم‌نامه کوتاه یادداشت کنید. با این کار خط روایت و آموزش شما مشخص می‌شود و دیگر در حین اجرا دچار سردرگمی یا تپق زدن نخواهید شد. هر چه برنامه‌ریزی صحیح‌ و پر از جزئیاتی داشته باشید، ویدیویی با کیفیت و ارائه‌ای بدون اشتباه خواهید داشت.

در نهایت …

همانطور که می‌بیند داشتن اعتماد به نفس مقابل دوربین کار آنچنان سخت و پیچیده‌ای نیست. تنها کافی‌ست با رعایت و تمرین مداوم نکات گفته شده به این مهارت مهم دست یابید و تولید محتوای ویدیویی جذاب و تاثیرگذاری داشته باشید.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.