mms logo

چگونه یک ویدیو آموزشی بسازیم؟

راهنمای ساخت ویدیو آموزشی

ویدیو یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ارائه و تولید محتوا در اینترنت است. فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و تمام کانال‌های ارتباطی روزانه بارها و بارها مردم را به تماشا و به اشتراک گذاشتن فیلم‌‌های کوتاه آموزشی تشویق می‌کنند. اهمیت ساخت ویدیوی آموزشی دیگر برای کسب و کارها یک راز بازاریابی محسوب نمی‌شود. مشتریان شما به دنبال ویدیوهایی هستند که با دیدن آن‌ها مشکلات خود را به راحتی حل کنند یا محصول و سرویس جدید شما را از طریق آن یاد بگیرند.

این موضوع به این معنی است که مربیان، طراحان آموزشی، و هر فرد دیگری که وظیفه‌ی آموزش به مردم و مشتریان را برعهده دارد باید فیلم‌های آموزشی را به عنوان بخش مهمی از برنامه‌ی آموزش به مشتریان خود در نظر بگیرد.

ویدیو آموزشی چیست؟

یک ویدیو آموزشی، ویدیویی است که به آموزش بینندگان در یک موضوع خاص -با هدف آموزش مهارت یا دانش- می‌پردازد. به بیان ساده‌تر، ویدیو آموزشی محتوای‌ست که به افراد نشان می‌دهد چطور باید کاری را انجام دهند.

چرا باید ویدیو آموزشی بسازیم؟

اگر هنوز از اهمیت ساخت ویدیو آموزشی مطمئن نیستید، در اینجا چند مزیت اساسی را عنوان می‌کنیم که با تولید این نوع محتوای ویدیویی می‌توانید آن‌ها به دست بیاورید:

  • افزایش ترافیک وب سایت
  • دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل
  • افزایش رضایت مشتری
  • جذب مشتریان و کاربرانی جدید و فعال
  • کمک به رشد کسب و کار

آموزش ساخت ویدیو آموزشی

در ادامه قصد داریم مراحل اصلی ساخت فیلم آموزشی را شرح دهیم. هم‌چنین در مورد انواع ویدیوهایی که می توانید بسازید و چگونگی ویرایش آن‌ها به روش هایی که توجه بینندگان را جلب کند، بحث خواهیم کرد.

۱- انتخاب موضوع

اولین کاری که باید هنگام ساخت فیلم‌های آموزشی انجام دهید، انتخاب یک موضوع مفید و مرتبط است. امروزه مردم بسیار سریع ویدیوهایی را که اطلاعات مربوطه را ارائه نمی دهند، کنار می‌گذارند، بنابراین انتخاب موضوع مورد علاقه و اهمیت مخاطبان شما بسیار اهمیت دارد.

برای انتخاب موضوع مناسب، ابتدا مشخص کنید که مخاطبان شما چه کسانی خواهند بود. سپس درک کاملی از مخاطبان و نیازهای آن‌ها ایجاد کنید. برای انجام تحقیقات وقت بگذارید که مباحثی را که به آنها علاقه‌مند هستید و یا بیشتر کاربردی‌اند، مشخص شوند.

اگر وظیفه شما آموزش به مشتریان خودتان است، از آن‌ها به نوعی کمک بگیرید. نظرسنجی کنید تا متوجه شوید نیاز مشتری در حال حاضر چیست و بر اساس آن تولید محتوا کنید. نظرسنجی یکی از بهترین روش‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات است.

موضوع خود را به یک ایده واحد و متمرکز تبدیل کنید. اگر در انجام این کار مشکلی دارید، آن‌ها را به موضوعات مختلف تقسیم بندی کرده و به ترتیب بررسی کنید تا به یک ایده‌ی کامل برسید.

۲- انتخاب فرمت محتوایی مناسب

مرحله‌ی بعدی برای ساخت یک فیلم آموزشی جذاب، انتخاب فرمت است. هنگامی که شروع به کار بر روی ویدیو می‌کنید، منابع موجود، جدول زمانی و انتظارات ذینفعان را در نظر بگیرید. انواع مختلف ویدیوهای آموزشی برای ساخت، زمان و تلاش متفاوتی را می‌طلبند.

انتخاب فرمت مناسب برای ساخت ویدیو آموزشی

در اینجا فرمت‌هایی وجود دارد که ممکن است برای فیلم آموزشی خود انتخاب کنید.

  • ضبط از صفحه نمایش Screencast: اگر موضوع شما، آموزش استفاده یک نرم‌افزار و یا سیستم کامپیوتری‌ست، می‌توانید با ضبط از صفحه‌ی نمایش با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه، تولید محتوای ویدیویی داشته باشید.
  • میکرو ویدیو: میکرو ویدئو یک فیلم بسیار کوتاه است – پنج تا پانزده ثانیه – که یک فرآیند یا ایده واحد را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید زمان زیادی را به ساخت فیلم اختصاص ندهید و محتوای آموزشی شما فرآیندی ساده دارد، می‌توانید از این فرمت که بسیار کاربردی‌ست استفاده کنید.
  • ویدیوهای معرفی محصول: برای ساخت این نوع ویدیو، بهتر است یک نسخه‌ی آزمایشی تهیه کرده و سپس بر اساس آنچه می‌خواهید به آن اضافه و یا کم شود، ادیت‌های نهایی را انجام دهید. در این ویدیوها یک نفر به عنوان میزبان(مجری) به بینندگان، سرویس جدید و یا نحوه‌ی استفاده از آن را آموزش می‌دهد.
  • انیمیشن یا موشن گرافیک: فیلم های آموزشی متحرک برای انتقال پیام خود از متن و گرافیک استفاده می‌کنند. تولید محتوای موشن گرافیک و انیمیشن، به دلیل جذابیت‌های بصری مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنند.
  • ویدیوهای تعاملی: یکی از روش‌های جدید و موثر برای ارتباط با مخاطب، که به او این امکان را می‌دهد تا تجربه تعامل و تصمیم گیری با محتوای شما را داشته باشد.

۳- فیلم‌نامه و استوری برد

قطعا زمانی که به ایده‌ی ساخت یک ویدیو فکر می‌کنید، تصاویر آن به ترتیب در ذهن شما شکل می‌گیرد. شروع و پایان ویدیو و جزئیات مورد نیاز را تجسم می‌کنید تا آن را بسازید. اما باید بدانید که اولین و مهم‌ترین کار این است که تمام این تصاویر را با کلمات بر روی کاغذ بیاورید و استوری برد ویدیو را تهیه کنید.

فیلمنامه و استوری برد برای ساخت ویدیو آموزشی

بعد از فیلم‌نامه، باید استوری برد را بسازید. استوری برد دنباله‌ی بصری یک فیلم را از طریق طرح‌های ساده یا تصاویر نشان می‌دهد. اگر بدون نوشتن سناریو و استوری برد و تنها به اتکا به آنچه در سر دارید، ساخت ویدیو را آغاز کنید قطعا در حین کار دچار مشکلات فرآوان و پیش نشده‌ای خواهید شد.

۴- ضبط و ویرایش ویدیو

زمانی که تمام کارهای مقدماتی را انجام دادید، می توانید ضبط را شروع کنید. لازم نیست که برای یک ویدیو عالی، حرفه ای باشید. هر کس فقط با یک تمرین کوچک می‌تواند با بهره‌گیری از چند فرمت ساده، ساخت ویدیو خود را آغاز کند. احتمالاً این فناوری را در جیب خود دارید (دوربین تلفن های هوشمند). برای ضبط یک ویدیو با کیفیت خوب، همین گوشی‌های تلفن همراه بسیار کارآمد هستند. پس لزومی برای نگرانی در تهیه تجهیزات پیشرفته نیست. کافی است فقط کار را آغاز کنید.

ضبط و ادیت ویدیو آموزشیهنگامی که فیلم خود را ضبط کردید، چندین روش برای ویرایش ویدیوی خود وجود دارد تا از نظر بصری جذاب شود. استفاده از موسیقی، انیمیشن، زیرنویس، تصاویر اضافی، جلوه‌های ویژه و ده‌ها روش دیگر به شما کمک می‌کند ویدیوی آموزشی پرمخاطبی تولید کنید.

۵- بازبینی و ویرایش مجدد

پس از تهیه نسخه‌ی اولیه، آن را به افراد مختلف نمایش دهید و نظر آن‌ها را بپرسید. نگاهی دوباره به خروجی آماده شده، بهترین راه برای اطمینان از عدم وجود خطاهایی مانند عیب و نقص ویدیو نهایی است.

بازبینی و ویرایش ویدیو آموزشی

این کار حتی اگر به ادیت‌های چندباره منجر شود، ارزشش را دارید زیرا در کیفیت ویدیو شما تاثیر بسزایی می‌گذارد.

۶-  انتشار و تبلیغ ویدیو

پس از اتمام مراحل ضبط، بازبینی و تدوین مجدد زمان آن رسیده تا محتوای ویدیوی آموزشی خود را به اشتراک بگذارید. بر اساس پلتفرم انتخابی خود (اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و …) فرمت ویدیو را با آن‌ها تنظیم کنید تا در هنگام آپلود به مشکل برنخورید. اگر نیاز به کاور دارید، پیش از این کار آن را طراحی کنید.انتشار ویدیو آموزشی در اینستاگرام و یوتیوب

دقت کنید که نحوه پرومت و تبلیغ ویدیو شما بسیار مهم است. تلاش کنید مخاطب به راحتی و در زمان مناسب به ویدیو شما دسترسی پیدا کند. مهم این است که پس طی کردن مراحل سخت تولید، ویدیو شما دیده شود.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.