mms logo

برند سازی شخصی | هر آن چیز که باید بدانید!

برند سازی شخصی چیست

تمامی انسان‌ها در وجود خود دارای یک مشخصه واضح و مثبت هستند و زمانی که آن را تقویت می‌کنند می‌توانند به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زندگی خود دست پیدا کنند. این همان برند سازی شخصی است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است و اگر در مسیر درستی قرار گیرد به رشد و پیشرفت انسان‌ها کمک می‌کند.

مهم نیست که شما می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه بیاندازید و یا می‌خواهید به عنوان یک کارمند در شرکت کار کنید. بلکه مسئله‌ای که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم تقویت برند شخصی است. این موضوع به افراد کمک می‌کند تا در مسیر موفقیت قرار گیرند.

برند سازی شخصی چیست؟

برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ به شما کمک می‌کند تا به دیگران بگویید چه کسی هستید و چه استعدادهایی دارید. اگر به زندگی افراد موفق در دنیا نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید هر یک از آنها بر روی برند شخصی خود کار کرده‌اند. به طور مثال، دکتر حسابی، استاد برجسته و پدر فیزیک ایران، همواره به عنوان مردی سخت‌کوش به ذهن خطور می‌کند. این فرد پس از پشت سرگذاشتن سختی‌های بسیار زیاد توانست به موفقیت‌های زیادی در سطح ایران و بین‌المللی دست پیدا کند.

برند سازی شخصی چیست؟

اگر بخواهیم نمونه‌ای از افراد دیگری که در سراسر دنیا بر روی پرسنال برندینگ خود کار کرده‌اند اشاره کنیم بی‌شک استیو جابز مثال خوبی است. تمامی افراد استیو جابز را به عنوان فردی با اندیشه‌های نو و متفاوت می‌شناسندو شعار استیو جابز همواره این بوده است: «متفاوت بیاندیش» و همین امر سبب شد در جایگاهی قرار گیرد که به آن تعلق داشته است.

اهمیت پرسونال برندینگ

اکنون ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند چرا برند سازی شخصی مهم است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم پرسنال برندینگ به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه کسی هستید و چه استعدادهایی دارید. سپس، می‌توانید این موضوع را به دیگران انتقال دهید و آنها می‌دانند که در چه مواقعی می‌توانند روی هوش و استعداد شما حساب کنند.

اهمیت پرسونال برندینگ

این موضوع زمانی که می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید بسیار مهم است. زیرا شناخت ویژگی‌هایتان به طور اساسی به شما کمک می‌کند تا در مسیر درستی حرکت کنید و از بروز خطاهای نادرست جلوگیری کنید. به طور مثال، تصور کنید شما متوجه می‌شوید انسان سخت‌کوشی هستید، اما از لحاظ اقتصادی به درستی عمل نمی‌کنید. در این شرایط، می‌دانید برای اینکه در این مسیر موفق شوید باید یک مشاور اقتصادی داشته باشید.

روند پرسنال برندینگ

برای اینکه بتوانید به درستی در مسیر برند سازی شخصی قدم بردارید، باید مراحل آن را به دقت پشت سر بگذارید. در ادامه به معرفی مراحل مهم در این مسیر می‌پردازیم.

شناخت خود

اولین قدم برای اینکه بتوانید در این مسیر قدم بردارید، شناخت خود است. برای اینکه خود را بهتر بشناسید و بهتر است یک روز را که احساس آرامش دارید به این کار اختصاص دهید. یک لیوان قهوه برای خود آماده کنید، پشت میز بنشینید و سپس به این سوالات پاسخ دهید:

  • من چه کسی هستم؟
  • ویژگی‌های بارز من کدام هستند؟
  • نقاط ضعف و قوت من چیست؟
  • در چه زمینه‌ای تخصص و مهارت دارد؟
  • کدام مسائل برای من ارزش است؟

شاید پاسخ به این سوالات یک روز و شاید هفته‌ها زمان ببرد. تا زمانی که پاسخ قطعی و دقیقی به این سوالات نداده‌اید وارد مراحل بعدی نشوید.

نظر دیگران

پس از آنکه در مسیر دستیابی به برند سازی شخصی توانستید ویژگی‌های کامل خود را بشناسید نوبت آن می‌رسد که نظرات دیگران را نیز جویا شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا به فهم و درک عمیق‌تری از خود برسید. اما در این مسیر باید قابلیت پذیرش خود را بالا ببرید و از کسانی سوال بپرسید که به دور از خشم و یا کینه در مورد شما نظر می‌دهند.

به طور مثال، ممکن است شما خود را فردی صبور بدانید، اما دیگران بر این عقیده هستند که شما زود عصبانی می‌شوید. اکنون، باید چه کاری انجام دهید؟! زمانی که در میان شناخت خود و دیگران تضاد به وجود می‌آید بهتر است از یک مربی و یا یک روانشناس کمک بگیرید. در این صورت، می‌توانید در پایان نتیجه‌گیری درستی در مورد خود داشته باشید.

شناخت مخاطب هدف

اکنون که با استفاده از راهکارهای برند سازی شخصی توانسته‌اید به شناخت دقیقی از خود برسید، اکنون می‌توانید این موضوع را بررسی کنید که این ویژگی‌ها برای چه کسانی جذاب هستند. همچنین، می‌توانید پرسونای مخاطبان خود را شناسایی کنید و سپس مقایسه‌ای میان پرسنای خود و مخاطبان‌تان انجام دهید. در نتیجه، می‌توانید بهترین مسیر را برای پیشرفت خود انتخاب کنید.

خلق داستان

تمامی کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند سختی‌ها و چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند تا به این جایگاه رسیده‌اند. انسان‌های موفقی را که امروزه مشاهده می‌کنید، همگی داستان‌های زیادی را پشت خود دارند که بیان آنها می‌تواند الهام‌بخش باشد.

همچنین، این داستان باعث می‌شود تا مشتریان و یا مخاطبان‌تان ارتباط بیشتری با شما برقرار کنند. یک نمونه بسیار خوب در این باره اوپرا وینفری است. زمانیکه این شخصیت داستان زندگی و رسیدن به موفقیتش را با مخاطبانش در میان گذاشت، باعث شد تا مخاطبانش احساس بهتری داشته باشند و او را به عنوان یک فرد الهام‌بخش بپذیرند.

مشخص کردن ارزش‌ها

یکی از مواردی که توصیه می‌شود تمامی افراد در برند سازی شخصی به آن توجه داشته باشند مشخص کردن ارزش‌هاست. به این سول پاسخ دهید که چه چیز‌هایی برای شما ارزش حساب می‌شوند؟! چه مواردی به شما انگیزه می‌دهند و چه چیزهایی باعث می‌شوند تا انرژی شما افزایش پیدا کند؟! در این مسیر می‌توانید روندی را که برند شما قرار است طی کند مشخص کنید.

به طور مثال، تصور کنید کمک کردن به کودکان برای شما بسیار مهم و ارزشمند است. در نتیجه، می‌توانید سازمان خود را به سمتی پیش ببرید که کمک کردن به کودکان کار یکی از ارزش‌های جانبی شما باشد. حتی می‌توانید در سایت و یا صفحات اجتماعی خود به این ماموریت خود اشاره کنید و بخشی را برای آن در نظر بگیرید. این مسئله باعث می‌شود برند سازی شخصی شما در مسیر درستی قرار گیرد و به موفقیت هر چه بیشتر شما کمک کند.

شناخت رقبا

بهتر است بدانید شما اکنون در مرحله درستی از برند سازی شخصی قرار گرفته‌اید و اکنون باید وارد مرحله تازه‌تر و حساس‌تری شوید. یکی از مهمترین مواردی که به شما کمک می‌کند تا در این مسیر به درستی قدم بردارید شناخت رقبایتان است. رقبای شما چه کسانی هستند؟! مزیت رقابتی شما در مقایسه با دیگران چیست؟! ضعف بازار در چیست و چگونه می‌توانید آن را پوشش دهید؟! در این مرحله، با توجه به شناختی که از خود پیدا کرده‌اید می‌توانید به بهترین شناخت از رقبا برسید و می‌دانید از چه کسانی باید کمک بگیرید تا بتوانید رقبا را بهتر بشناسید. این مسیر بسیار مهم است و می‌تواند مسیر آینده کاری شما را مشخص کند.

مزایای برند سازی شخصی

اکنون آموخته‌اید چگونه می‌توانید برند سازی شخصی را به درستی انجام دهید. بهتر است بدانید پرسونال برندینگ مزایای زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت که در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

دیده‌شدن هر چه بیشتر کسب‌وکار

بسیاری از افراد و کارآفرینان در این باره نگران هستند با برند سازی شخصی ممکن است بسیاری از موارد خصوصی و سختی‌هایی که کشیده‌اند توسط دیگران (رقبا و مشتریان) دیده شود و همین امر می‌تواند به ضرر آنها باشد. بهتر است بدانید این تصور کاملا اشتباه است و هر چه شما بیشتر با مردم یکی شوید، بیشتر مورد توجه آنها قرار می‌گیرد.

مزایای برند سازی شخصی

شما می‌توانید با مشخص کردن حدودی داستان خلق کسب‌وکار خود را با دیگران در میان بگذارید. اگر در این زمینه بتوانید تولید محتوا ویدیویی داشته باشید و داستان کسب‌وکار خود را به صورت بصری با مخاطبانتان در میان بگذارید اثربخشی آن را افزایش می‌دهید ( اگر به این زمینه علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقاله چرا به تولید محتوا ویدیویی نیاز داریم؟ را مطالعه کنید).

افزایش اعتماد به نفس

زمانی که شخصی می‌خواهد کسب‌وکار و یا برند شخصی‌اش را راه‌اندازی کند ممکن است در مرحله اول ترسناک و دشوار باشد. اما زمانی که برند سازی شخصی طبق اصول و قواعد پیش می‌رود، صاحبان کسب‌وکارها به این نتیجه می‌رسند قابلیت‌های زیادی درون آنها وجود دارد که می‌توانند کسب‌وکار خود را پیش ببرند. همچنین، می‌دانند نقاط ضعف آنها کجاست و چگونه باید از دیگران کمک بگیرند. این امر به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند و نقش موثری در موفقیت برند دارد.

دستیابی به اهداف

یکی دیگر از مواردی که توسط برندسازی شخصی بدست می‌آید دستیابی به اهداف است. در واقع، اگر خودتان به مسیری که تا بدینجا طی کردیم توجه داشته باشید، متوجه می‌شوید که با اینکار می‌توانید اهداف خود را مشخص کنید و راه‌های رسیدن به آن اهداف را تعیین نمایید. این مسئله به شما کمک می‌کند از همان ابتدا مسیر را بشناسید و بدانید قرار است به چه اموری دست پیدا کنید.

مشارکت با دیگران

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مواردی که در اثر برند سازی شخصی بدست می‌آید مشارکت با دیگران است. با توجه به این موضوع که شما برند شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اید می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. همچنین، می‌دانید نقاط ضعف شما کجاست و با چه کسانی باید وارد تعامل شوید.

سخن پایانی

تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد برند سازی شخصی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید این کار سبب می‌شود تا ویژگی‌های خود را بهتر بشناسید و دقیق‌تر بتوانید اهداف خود را تعیین کنید. همچنین، راه‌های دستیابی به اهداف را نیز شناسایی می‌کنید و با چشمی باز در این مسیر قدم برمی‌دارید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.