در مقاله آشنایی با انواع تولید محتوا به طور کامل و جامع توضیح دادیم که محتوا انواع متفاوتی دارد که یکی از آنها تولید محتوای ویدئویی است و این روزها مخاطبین زیادی نیز دارد. امروزه افراد زیادی میخواهند از طریق این نوع تولید محتوا درآمد کسب کنند به همین علت در این مقاله میخواهیم یک راهنمای تولید محتوای ویدیویی جامع و کامل داشته باشیم.
در شبکههای اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، یوتیوب، تیکتاک که افراد زیادی نیز از آنها استفاده میکنند، محتوای ویدئویی دارای آمار بازخورد، نظر گرفتن و اشتراکگذاری بالاتری است. در هر ثانیه این آمار بیشتر میشود. طبق تحقیقات انجام شده روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در یوتیوب در حال تماشای ویدئو است.
محتوای ویدئویی تأثیر شگفتانگیزی بر روی کسبوکار افراد میگذارد، آنقدر این تأثیر زیاد است که صاحبان کسبوکار آن را در استراتژی بازاریابی خود در نظر میگیرند.
اما برای داشتن یک محتوای ویدیوی باکیفیت نیازمند رعایت یک سری نکات مهم هستید و خوب است که طبق یک راهنمای تولید محتوای ویدیویی جلو بروید.
تولید محتوای ویدیویی چیست؟
در واقع تولید محتوایی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ بهمنظور تهیه و تولید یک محتوای ویدئویی ارزشمند یا سازگار باهدف کسبوکار شما و مطابق سلیقه مخاطبین شماست. شما در این نوع محتوا و از طریق فیلمبرداری با صدا و تصویر خودتان یا محصولتان محتوای موردنظر را در اختیار کاربران قرار میدهید.
تصویر همواره تأثیر شگفتانگیزی بر روی حافظه و دانش افراد داشته است. پس یک محتوای ویدئویی خوب میتواند تأثیر زیادی بر روی افراد بگذارد. محتواهای ویدئوهای تولید شده توسط شما باید مفید، کاربردی و جذاب برای مخاطب باشد. تا بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
همچنین میتواند با محتوای پادکست یا محتوای متنی شما ترکیب شود؛ اولین قدم در تعیین راهنمای تولید محتوای ویدیویی داشتن استراتژی برای خلق محتوای ویدئویی است.
برای تولید یک محتوای ویدئویی خوب که بتواند یک نتیجه فوقالعاده برای شما به همراه داشته باشد. میتوانید بهجای تولید ویدئوهای مختلف و هدردادن سرمایهتان یک استراتژِی درست بچینید. با برنامهریزی و داشتن یک تفکر استراتژیک درست میتوانید از طریق ویدیومارکتینگ مخاطبین زیادی را جذب کنید.
چرا تولید محتوای ویدیویی ضروری است؟
ازآنجاییکه تصویر همیشه در ذهن مخاطب میماند ویدیو بهخاطرداشتن حس نزدیکی و صمیمت بیشتر با مخاطب یکی از قویترین و جذابترین ابزارهای ارتباطی بین انسانهاست. اگر دقت کنید خیلی از کسب و کارهها و برندها بعد از انتشار یک ویدئو مطرح شدهاند. یا خاطراتی که برای افراد از طریق انتشار یک ویدئو داشتهاند خیلی بیشتر از یک متن یا عکس خالی بوده است.
علاوه بر این مسئله حتی ضبط دور که یک تولید محتوای ویدئویی بهحساب میآید این روزها طرفداران زیادی نیز دارد. چون مخاطبین بهخصوص بعد از دوره کرونا و بهوجودآمدن دورههای آنلاین به دیدن دورههای آنلاین و یا آفلاین از طریق ویدئو عادت کرده و طرفداران زیادی نیز دارد.
شما نیز میتوانید برای ثبت ویدئو آموزشی و تبدیل دانشتان به دورههای آموزشی از خدمات استودیو ایدهپردازان برای تولید محتوای ویدئویی استفاده کنید.
همچنین کسب درآمد از طریق پلتفرمهای شبکههای اجتماعی این روزها طرفداران زیادی دارد و شما میتوانید با ضبط ویدئو و انتشار آنها در شبکههای اجتماعی از طریق فروش محصول یا تبلیغات و آموزش نکات مختلف کسب درآمد کنید.
طبق آمار و تحقیقات انجام شده کاربران به طور میانگین ۸۸% زممان خود را در یک سایت برای دیدن ویدیو صرف میکنند.
همچنین تفاوت بین کسایی که ویدیوها را تماشا میکنند و کسانی که تماشا نمیکنند ۶۴% است. یعنی مقدار زیادی از فروش شما مربوط به کسانی است که ویدیوها را تماشا میکنند.
محتوای ویدیویی فقط در ایالات متحده آمریکا یک صنعت ۱۳۵ میلیارد دلاری است.
تمامی این موارد نشان میدهد که تولید محتوای ویدیوی برای هر کسبوکاری ضروری است. به همین علت در این مقاله سعی کردیم که یک راهنمای تولید محتوای ویدیویی و اشاره به نکات مهم آنرا داشته باشیم. تا بتوانید بیشترین نتیجه را از یک تولید محتوا ویدیویی بگیرید.
آموزش تولید محتوای ویدیویی
هر ویدیویی روش و تاکتیک خاص خودش را دارد که شما باید آنرا بلد باشید و در موقعیت مناسب استفاده کنید. به طور مثال ضبط ویدیو آموزشی با ضبط ویدیو سرگرمی یا چالشهای موجود در شبکههای اجتماعتی هرکدام شرایط و قوانین خاص خودش را دارد و همه این ویدیوها باتوجهبه اهداف بازاریابی شما ساخته و تبلیغ میشوند.
داشتن خلاقیت و استفاده از روشهای نوین میتواند باعث شود که زودتر به موفقیت برسید و یا به عبارتی ویدیو شما وایرال و معروف شود.
هر زمانی که خواستید از راهنمای تولید محتوای ویدیویی استفاده کنید یادتان باشد که اولین نکته در یادگیری تولید ویدیو این است که از ایدههایتان نترسید و فرار نکنید. هر شخصی ایدههای زیادی برای تولید محتوا دارد و همچنین با دیدن محتوای رقبا و به روز نگهداشتن اطلاعات خود میتوانید ایدههای زیادی به دست بیاورید، سعی کنید ایدههای خود را یک جا بنویسید و باتوجهبه استراتژی و اهدافی که دارید از این ویدیوها استفاده کنید.
ایدههایی برای تولید محتوای ویدیوی: ساخت یک فیلم کوتاه در ارتباط با مسائل مهم اجتماعی، ساخت پشتصحنه از کارها و فعالیتهای کسبوکارتان، نشاندادن زندگی شخصیتان بهصورت یک مستند، گزارش رویدادهای مختلف و آموزش حرفه تخصصیتان، از محصولات یا راهحلهای رفع مشکلات مختلف ویدئو ضبط کنتید.
البته باید دقت داشته باشید که این ویدیوها باید فضای صمیمی و خوبی داشته باشند تا افراد حس کنند بهصورت حضوری همراه شما هستند. هرچقدر این احساس نزدیکی بیشتر باشد، افراد بیشتری از ویدیوهای شما استقبال میکنند.
شما برای تولید یک محتوای ویدیویی خوب که برای مخاطبینتان نیز ارزشمند باشد به زمان، امکانات ضبط ویدیو، ذوق و خلاقیت، ایده، اهداف مشخص، تعیین مخاطبین هدف، و تحقیق و بهروز نگهداشتن خود در ارتباط با ویدیوهای جدید و همچنین بلد بودن تحلیل آمار ویدیوها نیازمندید.
شما میتوانید از طریق گوشی موبایل، دوربین و یا استفاده از خدمات استودیوها ویدیوهای موردنظرتان را ضبط کنید.
ویدیو مارکتینگ (بازاریابی ویدیو) یک مرحله مهم در تولید محتوای ویدیویی
تا اینجای مقاله احتمالاً متوجه شدهاید که تولید محتوای ویدیویی از سه مرحله مهم یعنی استراتژی تولید ویدیو و بازاریابی تشکیل شده است. حذف هرکدام از این مراحل ممکن است زحماتی که برای تولید ویدیو کشیدهاید را از بین ببرد. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است هر سه این مراحل را در نظر بگیرید.
استراتژی داشتن برای تولید محتوای ویدیویی
در راهنمای تولید محتوای ویدیویی میتوان به این نکته اشاره کرد که اولین قدم در راستای تولید محتوای ویدیویی برنامهریزی و تحقیق عمیق در ارتباط با کسبوکار خودتان، برند و اهدافتان است. شما باید بهطور دقیق و کامل بدانید که میخواهید با انتشار این ویدیوها چه چیزی را به دست آورید و چه مراحلی را لازم است طی کنید.
همچنین شما باید مخاطبین خود را بهطور کامل بشناسید و بدانید مخاطبین شما چه کسانی هستند، چه مشکلاتی ممکن است داشته باشند و به چه چیزهایی اهمیت میدهند. به طور مثال اگر مخاطبین شما کودکان باشند. نمیتوانید محتوای خشک و رسمی تولید کنید ویدیو شما باید کودکانه و با لحنی باشد که یک کودک خردسال بتواند درک کند. برای درک و شناخت مخاطبین خود میتوانید به پیداکردن میانگین سنی، موقعیت مکانی، فرهنگ، شغل و اطلاعات جمعیتی محل زندگی او بپردازید.
شما میتوانید این اطلاعات را از طریق مصاحبه، فرم نظرسنجی دریافت کنید و با تولید محتواهای مرتبطتر و متناسب با خواستهها و نیازهای خاص این گروه افراد تولید کنید. تا نتیجه بهتری بگیرید. به این مسئله دقت کنید که شما باید بدانید مخاطبین شما از شما و کسبوکارتان چه انتظاری دارند.
بعد از آن باید در ارتباط با رقبایی که دارید و انواع محتوای ویدیویی که در زمینه کسبوکارتان است تحقیق و بررسی کنید. در این صورت شما کاملاً متوجه میشوید که رقبای شما در چه زمینههایی قوی هستند و در چه قسمتهایی ضعف دارند تا بتوانید به نفع خودتان استفاده کنید.
حالا لازم است طبق این تحقیقات یک برنامه محتوایی درست و مشخص داشته باشید و بسترهایی که میخواهید محتوای خود را در آنها انتشار دهید بدانید تا به طور دقیق به تولید ویدئو و انتشار آن بپردازید و بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.
تولید ویدئو
بخش دوم و مهم در بازاریابی ویدیو به تولید آن میرسد. همانطور که گفته شد شما برای ضبط ویدیو میتوانید هم در خانه اقدام کنید و هم در یک استودیو که خدمات ضبط ویدیو و تولید محتوای ویدیویی ارائه میدهد مثل استودیو ایده پردازان. شما میتوانید باتوجهبه قراردادی که با این نوع شرکتها میبندید ویدیوهای خود را ضبط کنید.
اگر قصد و انتظار ویدئوهای حرفهای از خودتان دارید، ضبط ویدیو در استودیو بهتر است. اما برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی میتوانید از دوربین معمولی یا گوشی نیز استفاده کنید. خیلی از کسبوکارها با کمک موبایل تولید محتوای ویدیویی میکنند و نتایج خیلی خوبی نیز میگیرند.
شما در فرایند تولید باید دقت داشته باشید که با کمترین زمان و کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیرید.
همچنین اگر کسبوکار شما تیم تولید محتوا دارد به آنها آزادی عمل بدهید و بگذارید از ایدههای خلاقانه خود استفاده کنند. حالا میتوانید باتوجهبه برنامهریزی و استراتژی که چیدهاید و باتوجهبه زمانبندی که دارید یک محتوای کارآمد و مؤثر ایجاد کنید.
شما میتوانید یکبار فیلمبرداری کنید و بعداً آن را در ویرایش و تدوین تبدیل به چند ویدیو بکنید. همچنین دیگر راهنمای تولید محتوای ویدیویی میتواند این باشد که سعی کنید برای ویدیوهای کسبوکار خود یک قالب مشخص داشته باشید، تا افراد حس ثابت و مشخصی با نام تجاری شما بگیرند.
ویدیو مارکتینگ
حالا وقت آن است که به قسمت آخر استراتژی و بازاریابی ویدیو برسیم. هیچ ویدیویی را نمیتوان موفقیتآمیز دانست مگر اینکه پرسونای هدف و مخاطبین کسبوکار آنرا ببینند و با آن درگیر شوند. این اتفاق در یه صورت میافتد اینکه شما بهصورت پیوسته و مداوم ویدیو تولید کنید و این ویدیوها به یکدیگر نیز مرتبط باشند.
همچنین سعی کنید هر ویدیو را در بستر مناسب خود بارگذاری کنید به طور مثال برای آپلود ویدیوهای بلند یوتیوب بهترین گزنه است. حالا وقت آن است که ویدیوی خود را بازاریابی کنید. در قدم اول سعی کنید محتوای شما بهقدری جذاب و کامل باشد که مخاطبین خودشان با دیدن ویدیو آن را به اشتراک بگذارند.
در قدم بدی میتوانید در شبکهها مجازی ویدیوی خود را به اشتراک بگذارید و برای تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنید. همچنین دانستن قوانین و الگوریتمهای هر شبکه اجتماعی به شما این اجازه را میدهد که راحتتر بتوانید ویدیو خود را به دیده مردم برسانید.
راهنمای تولید محتوای ویدیویی در شبکههای اجتماعی
امروزه وقت زیادی از همه ما در شبکههای اجتماعی میگذرد و حتی میتوان گفت این پلتفرمها میتوانند ما را مدیریت کنند. آگاهی دانش و اطلاعاتی که افراد از طریق این نرمافزارها مثل اینستاگرام به دست آوردهاند که قابلمقایسه نیست. به همین علت باید تولید محتوا در این پلتفرمها را جدی بگیرید.
حالا چیزی که مهم و قابلتوجه است در همین شبکههای اجتماعی که آنقدر بر زندگی ما تأثیرگذارند، محتوای ویدیویی حرف اول را میزند. طبق تحقیقات و تحلیل آمارها افراد متخصص در این حوزه متوجه شدهاند که کاربران بیشترین توجه را به محتوای ویدیویی دارند و در مراحل بعدی میتوان به محتوای تصویری و متن اشاره کرد.
بهقدری ویدیو مهم است که یکی از پرطرفدارترین پلتفرمهای شبکه اجتماعی که طرفداران زیادی دارد و میزان دانلود و مصرف بالایی نیز دارد نرمافزار تیک تاک است که انحصاراً در این پلتفرم شما میتوانید ویدیو آپلود کنید. نرمافزار دیگری که برای ویدیو بسیار مخاطب دارد، یوتیوب است و اینستاگرام نیز در آخرین آپدیتها و تغییر الگوریتمهای خود دارد. محتوا را بهطورکلی به سمت محتوای ویدیویی میبرد.
باتوجهبه این مسئله که افراد زیادی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، مطمئن باشید مشتریان شما نیز در این پلتفرمها حضور دارند و درصورتیکه طبق برنامهریزی و با شناخت مخاطبین خود در این شبکههای اجتماعی تولید محتوای ویدیویی داشته باشید، میتوانید ذهن مخاطب را با برند خودتان در گیر کنید و تأثیر مؤثرتری بر روی کسبوکار خود داشته باشید.
سئو در تولید محتوای ویدیویی
در آخرین قسمت راهنمای تولید محتوای ویدیویی میتوان به سئو در محتوای ویدویی اشاره کرد. بهطورکلی بازاریابی محتوایی بهمنظور بهبود سئو و بهینهکردن آن برای برندها و کسبوکارها استفاده میشود. همانطور که میدانید ویدیو یک محتواست، پس سئو برای ویدیو نیز وجود دارد.
محتوای باکیفیت یکی از عوامل مهم در رتبهبندی گوگل است. پس تولید محتوای ویدیویی باکیفیت ثابت و خوب میتواند یک راه برای دریافت رتبه خوب در گوگل باشد. همچنین با تولید محتوای مستمر و باکیفیت میتوانید خودتان را بهعنوان یک متخصص حرفهای در زمینه کاری خودتان نشان دهید.
شما با تولید ویدیو باکیفیت میتوانید یک راه عالی برای ایجاد ارتباط و بهدستآوردن اعتبار بین مخاطبین و در گوگل به دست آورید.
اما ازآنجاییکه موتورهای جستوجو نمیتوانند ویدیوهای شما را تماشا کنند، مهم است که یک عنوان مشخص و دقیق حاوی کلمه کلید انتخاب کنید و همچنین در زیر محتوای ویدیویی خود یک توضیح مرتبط و مختصر در ارتباط با ویدیو داشته باشید.
سعی کنید ویدیو شما از اول تا انتها برای مخاطب جذاب باشد؛ زیرا مدتزمان تماشا و نرخ تعامل ویدیو برای رتبهبندی در گوگل بسیار مهم است.
یوتیوب بعد از گوگل دومین موتور جستوجوی بزرگ جهان است و برای پیداکردن رتبه خوب ویدیوتان بستر یوتیوب را فراموش نکنید. درست است که نتیجهگیری در آن ممکن است یک مقدار زبان بر باشد؛ اما مطمئن باشید بهترین نتیجه را برای شما به دنبال خواهد داشت.
دو نکته مهم و کاربردی در تولید محتوای ویدیویی
نکته اول) سعی کنید ویدیو شما لحن داشته باشد. با توجه به مخاطبین هدفی که دارید سعی کنید از لحن مناسب استفاده کنید. همچنین سعی کنید هیچوقت ویدیو شما خشک و رسمی نباشد مگر اینکه مخاطبین شما این را بطلبند. بهتر است در ویدیو از جملات کوتاه استفاده کنید اما نکات مهم کلیدیی در آن ذکر شود. و در آخر سعی کنید از مناسبترین، قابل فهمترین و آسانترین کلمات استفاده کنید.
نکته دوم) سعی کنید ویدئوهایتان بر اساس یک طرح اصلی یا فیلم نامه جلو برود تا بتوانید نتایج خوبی بگیرید. شما باید محتوای ویدیویی خودتان را کاملاً جدی بگیرید، ویدیو بدون بالا و پایین، توقف داشتن و نداشتن دیالوگهای درست شروع پایان مناسب میتواند مخاطب را کلافه کند.
نتیجه گیری
یکی از مهمترین محتواها برای نشان دادن و شناسایی کسب و کارتان به دیگران محتوای ویدیویی است که امروزه طرفداران زیادی دارند. شما میتوانید با تولید محتوای ویدویی مناسب تاثیر شگرفی در کسب و کار و پیشرفت خود داشته باشید. شما میتوانید با داشتن یک راهنمای تولید محتوای ویدیوی درست میتوانید یکی ویدیو درست و خوب داشته باشید.
ما در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای کوتاه و جامع در زمینه تولید محتوای ویدیویی برای شما داشته باشیم تا بتوانید از آن استفاده کنید و محتواهای خوب و مناسبی تولید کنید. برای تولید محتوای ویدیویی به صورت حرفهای میتوانید از خدمات استودیو ایده پردازان استفاده کنید.