mms logo

15 نکته مهم که باید در لایو اینستاگرام رعایت شوند!

نکات مهم لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام؛ کلمه‌ای که این روزها بیشتر از هر زمان دیگر به گوش‌تان می‌رسد. این ویژگی جالب اینستاگرام، در روزهایی که مردم دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه قرنطینه‌اند، به مهم‌ترین کانال ارتباطی و سرگرمی برای افراد مشهور و دیگر کاربران تبدیل شده است.

در کنار تمام جذابیت‌هایی که لایو اینستاگرام دارد، باید به این نکته توجه کنید که اگر یک سری دستورالعمل‌ها و بررسی‌های لازم، قبل، حین و بعد از آن انجام نگیرید، ممکن است بازخوردی حتی منفی برای شما در بر داشته باشد. به همین دلیل سعی داریم در این مطلب هرچه آنچه نیاز است شما به عنوان میزبان پخش زنده اینستاگرام رعایت کنید را آموزش دهیم. پیش از هرچیز به دلیل اصلی استفاده‌ی ما از این قابلیت مهم می‌پردازیم.

چرا از لایو اینستاگرام استفاده می‌کنیم؟

لایو اینستاگرام یک روش موثر برای دستیابی به فالوئر و مخاطب به شیوه‌ای هیجان‌انگیز و تعاملی است.

استفاده از لایو اینستاگرام می‌توانید:

افزایش بازدید: با الگوریتم جدید اینستاگرام، محتوایی که در پیج شخصی‌تان به اشتراک می‌گذارید ممکن است بازخورد زیادی از طرف مخاطبان نگیرد. اما با ویژگی لایو به دلیل ارسال نوتیفیکیشن به فالوئرها و افرادی دیگر، بازدید صفحه و محتوای شما بسیار افزایش میابد.

افزایش مشارکت: تصور کنید که سوالات شما در لایو به طور مستقیم از اینفلوئنسرها، افراد محبوب و مشهور در اینستاگرام و یا برندها مورد توجه قرار گیرد و به اصطلاح وایرال شود. با این کار قطعا فالوئرهای زیادی از جمله آن‌هایی که حتی شما را نمی‌شناختند را به صفحه‌تان جذب می‌کنید. چه اتفاقی بهتر از این؟

ارتباط بیشتر: هر استفاده‌ای از لایو اعم از: پاسخ به سوالات، آشکار کردن بخش‌هایی از زندگیتان و یا گپ زدن با فالوئرهای‌تان داشته باشید، در واقع می‌توان گفت که شما در حال ساخت ارتباطی تازه با مخاطلین خود هستید. این تعامل در رشد تعداد فالوئر و همچنی ارتباط موثر و نزدیکی افراد مختلف با شما کمک فرآوانی می‌کند.

ایجاد هویت برند: این ارتباط به یک نوع هویت برای برند شما تبدیل می‌شود. لایو اینستاگرام می‌تواند به برند شما کمک کند تا هویت خود را گسترش دهید و آن را با جامعه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

در ادامه، لیستی از ۱۵ نکته مهم در این زمینه را می‌خوانیم که رعایت آن‌ها دید، تعامل، روابط مثبت و هویت برند شما را افزایش می‌دهد.

۴ نکته مهم پیش از آغاز لایو اینستاگرام

۱. هدف پخش زنده خود را تعیین کنید
پخش زنده‌ی شما باید موارد ویژه و فوق العاده‌ای را برای بینندگان به ارمغان بیاورد که از حساب عادی اینستاگرام شما نمی‌توانند آن‌ها دریافت کنند.

نمونه‌هایی از نحوه استفاده از لایو برای ارزش دهی به مخاطبان خود:

  • ارائه محصولی جدید
  • لایو از پشت صحنه
  • مصاحبه با مهمانی ویژه
  • پرسش و پاسخ با مخاطبان صفحه
  • در خواست بازخورد پس از معرفی محصول از مخاطبان
  • برگزاری لایوی متفاوت از دیگران

نکته: برای لایوی متفاوت نیاز به جلسات طوفان فکری برای ارائه‌ی ایده‌هایی فوق العاده خاص و خلاقانه به مخاطبان خود دارید.

نکاتی برای پیش از برگزاری لایو اینستاگرام

۲. لایو خود را شرح دهید

اطمینان حاصل کنید که درباره‌ی تمام موضوعات مهمی که پیش از لایو در نظر داشتید، در طول پخش زنده صحبت کنید. موضوعات اصلی را در ابتدای لایو و یا قبل آن به مخاطبان اعلام کنید تا از هدف شما را از این کار آگاه شوند. در آخر می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا نظر خود را به صورت کامنت برای شما ارسال کنند تا تعامل ایجاد شده ادامه پیدا کند.

۳. تست صدا و کیفیت ویدیو داشته باشید

برای تعیین کیفیت صدا و ویدیو خود، از قبل یک لایو به صورت “تست” ضبط کنید.

نکات مهم:

  • سعی کنید یک پس زمینه تمیز و زیبا را انتخاب کنید تا بینندگان از پیام شما منحرف نشوند.
  • برای حداکثر کیفیت صدا و حداقل حواس پرتی، به دنبال یک اتاق آرام کوچک باشید.
  • برای روشنایی ایده آل درست در کنار پنجره خود ویدیو را بگیرید.
  • فراموش نکنید که موبایل خود را از قبل شارژ کنید!

۴. لایو خود را با یک پست یا استوری پیش از آغاز تبلیغ کنید

اینکار به جذب مخاطب در زمان لایو و آگاهی سازی فالوئرهایی که دارید، کمک زیادی می‌کند. پست خود را نه تنها در اینستاگرام بلکه Facebook ، Twitter و YouTube نیز تبلیغ کنید. همچنین می‌توانید با ریماندر استوری به بیننده‌ها، زمان شروع را یادآوری کنید.

لایو اینستاگرام خود را پیش از آغاز به مخاطبان خود اطلاع بدهید.

۷ نکته که در حین لایو باید به آن‌ها توجه کنید

۱. عنوان لایو را پین Pin کنید

با این کار به مخاطبانی که در اواسط لایو به شما ملحق می‌شوند اجازه می‌دهید تا بدانند درباره‌ی چه موضوعی گفتگو می‌کنید.

۲. توجه کنید که چه کسانی در لایو حضور دارند 
برای دیدن اینکه چه کسی پخش زنده شما را تماشا می‌کند، روی نماد چشم در گوشه سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید.

نکته: برای برقراری ارتباط بیشتر با افراد حاضر در لایو، به کامنت‌هایی که برای شما می‌گذارند و سوالات آن‌ها پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود آن فرد متوجه اهمیت حضور خود شود و تا انتها لایو شما را تماشا کند.

۳. به بینندگان یادآوری کنید که چرا لایو را تماشا می‌کنند
در طول پخش زنده، دلیل خود از برگزاری این برنامه را چندبار به مخاطبان یادآوری کنید. با این کار مخاطب هدف شما مشخص می‌شود.

۴- ترول‌ها و کامنت‌های مزاحم را نادیده بگیرید
فرهنگ لغت  “ترول” را به عنوان “کسی که پیام عمدی تحریک آمیز را به یک گروه خبری یا صفحه، با هدف ایجاد حداکثر اختلال و ارسال می‌کند، تعریف می‌کند.” در کنار کامنت هر کاربر علامت X وجود دارد، که لمس این علامت موجب پاک‌شدن کامنت مورد نظر می‌شود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد کامنت‌ها را نبندید. به این دلیل که بخش تعامل با کاربران حذف می‌شود و این کار آنقدر از دید مخاطب خوشایند نیست.

نکاتی که در حین لایو اینستاگرام باید به آن توجه کنید

۵. زاویه دوربین خود را تغییر دهید
برای ایجاد تنوع، می‌توانید در صورت لزوم، زاویه دوربین خود را در حین لایو تغییر دهید و محیطی که در آن قرار دارید را به بیننده‌ها نشان دهید.

۶. از بینندگان بخواهید تا نظرتشان را با شما به اشتراک بگذارند
بعضی اوقات تعداد اظهار نظرهایی که در طول پخش زنده اتفاق می‌افتد می تواند بسیار زیاد باشد و زمان لایو را بگیرد. از بینندگان بخواهید که پیام های خود را به دایرکت ارسال کنند تا پس از پایان پخش زنده، به آنها پاسخ دهید.

۷. آرامش خود را حفظ کنید و خودتان باشید
افرادی که به تماشای پخش زنده نشسته‌اند، می‌خواهند خودِ واقعی شما را ببیند! همیشه به یاد داشته باشید که در پخش زنده باید آرامش داشته باشید تا همه چیز به خوبی پیش برود.

۴ نکته پس از اتمام لایو اینستاگرام

۱. ویدیو لایو را ذخیره کنید
پس از پایان پخش زنده، به سادگی بر روی دکمه “SAVE” کلیک کنید تا ویدیو را در اختیار داشته باشید. ذخیره فیلم به شما این امکان را به شما می‌دهد تا آن را دوباره تماشا کنید و قسمت‌هایی که دوست دارید و ندارید را یادداشت کرده تا برای لایو بعدی خود استفاده کنید.

۲. آمار تعداد بیننده‌های خود را یادداشت کنید
پیگیری کنید که چه تعداد از افراد در لایو شما حضور داشتند. توجه به این معیارها به شما کمک می‌کند تا ببینید که کدام لایوها بازخورد و توجه بیشتری دریافت کرده‌اند. در پایان ویدئوی زنده، اینستاگرام تعداد بینندگان شما را نمایش می‌دهد. از آن عکس بگیرید تا یادتان بماند.

پس از اتمام لایو آن را حتما ذخیره کنید

۳- یک پست یا استوری از لایو در پیج خود به اشتراک بگذارید
درست مانند پستی که برای اعلام پخش زنده ساختید، پستی را ایجاد کنید که خلاصه آنچه در طول لایو رخ داده است را برای افرادی که به هر دلیلی حضور نداشتند، نمایش دهد. این کار به نوعی تولید محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

۴. به سوالات ارسال شده پاسخ دهید

با بینندگانی که به شما دایرکت داده‌اند در تماس باشید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید.

نکته‌ی پایانی

لایو اینستاگرام یکی دیگر از ابزارهای مؤثر برای دستیابی، برقراری ارتباط و درگیر شدن با مخاطبان است. شما می‌توانید با استفاده از تمامی این ۱۵ نکته و راهنمای‌های گفته شده، لایوی پر بیننده و جذاب برای کاربران اینستاگرام تهیه کنید و از مزایای آن بهره ببرید.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.