mms logo

وبینار چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

اگر به آموزش آنلاین یا شرکت در جلسات سخنرانی و همایش‌ها علاقه‌مند باشید، قطعا کلمه‌ی “وبینار” به گوش‌تان خورده است. در ایران و در سال‌های اخیر، اغلب افراد یا کسب و کارهایی که محتوایی برای ارائه و آموزش دارند و یا ترجیح می‌دهند هزینه کمتر و مخاطب بیشتر برای برگزاری رویداد خود داشته باشند، رویدادی به نام وبینار برگزار می‌کنند. در روزهایی که مردم دسترسی آسانی به اینترنت دارند، شاید بتوان گفت برگزاری وبینار بهترین انتخاب برای هر تولید کننده محتوا یا سخنرانان است.

در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم با مفهوم اصلی وبینار آشنا شویم. بدانیم وبینار چیست و چگونه برگزار می‌شود؟ هدف از برگزاری وبینار چیست؟ و برای پوشش تصویری وبینار چه چیزهایی را لازم داریم؟

وبینار چیست؟

وبینار چیست؟

وبینار یک جلسه‌ی آنلاین یا ارائه‌ی آنلاین است که از طریق اینترنت در یک ساعت مشخص به صورت زنده برگزار می‌شود. به عبارت ساده‌تر، وبینار یک رویداد آنلاین است که افراد را با یکدیگر در سراسر جهان مرتبط می‌کند. ویژگی اصلی وبینارهای زنده تعامل یا توانایی بحث، ارسال و دریافت اطلاعات در زمان واقعی است. این اتفاق در سال‌های اخیر با استقبال فرآوانی از سوی کاربران اینترنت مواجه شده است.

واژه‌ی وبینار webinar از سمینار آنلاین یا سمینار مبتنی بر وب” می‌آید.

اکثر شرکت‌ها بر اساس یکسری استراتژی‌های بازاریابی، رویدادی را برگزار می‌کنند که شامل تعامل و ارتباط رو در رو است. برگزار کنندگان رویداد مکانی را رزرو می‌کنند، و شرکت کنندگان مجبورند که از نظر فیزیکی در آنجا حضور داشته باشند. وبینارهای آنلاین انواع مختلفی از رویدادها هستند. مشاغلی که تصمیم به ایجاد و میزبانی یک وبینار می‌گیرند به هر شخصی که در هر نقطه از جهان زندگی می‌کند، امکان این را می‌دهند که در آن رویداد شرکت کنند.

هدف از برگزاری وبینار چیست؟

هدف از برگزاری وبینار، آموزش، ارائه و یا راهنمایی کردن افراد از طریق گفتگوی آنلاین است. در حوزه‌ی بازاریابی، شرکت‌های B2C و B2B می توانند در فعالیت‌های مارکتینگ خود از وبینارها استفاده کنند. البته که از این تاکنیک بیشتر در بازاریابی B2B بهره برده می‌شود.

شرکت ها برای انواع اهداف آموزشی از جمله:

  • آموزش نحوه استفاده از محصول خود
  • بروزرسانی محصول و خدمات
  • آموزش دادن به مشتریان و بازار هدف از طریق جلسات آنلاین آموزشی با حضور راهنما (مجری)

بازاریابی، حوزه‌ای است که در آن وبینارها webinars بیش‌ترین سود را به همراه می‌آورد.

می‌توان گفت یک ملاقات یا جلسه‌ی آنلاین نشان می‌دهد که محصول شما به احتمال زیاد توجه بیشتری را برای مخاطب جلب می‌کند، چرا که محتوای ویدیویی، به طور متوسط دو برابر دیگر محتواها تعامل بیشتری با مخاطب ایجاد می‌کند.

ثانیا، چنین وبینارهایی به شما کمک می‌کند تا یک رابطه شخصی بلند مدت با مشتریان خود ایجاد کنید. زمانی که در این وبینارها شروع به توضیح محصول/محتوای جدید خود می‌کنید و به صورت آنلاین به سوال‌های مشتریان خود پاسخ می‌دهید، در نتیجه این دیدگاه و حس خوب را در آن‌ها ایجاد می‌کنید که همیشه و در هر لحظه به نیازهای مخاطب اهمیت می‌دهید و سعی در رفع آن‌ها دارید.

برای برگزاری یک وبینار به چیزهای نیاز داریم؟

وبینار با یک فیلم آموزشی تفاوت اساسی دارد. هر محتوای ویدیویی آنلاین را نمی‌تواند وبینار نامید. برای برگزاری یک رویداد آنلاین باید مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را آماده کنید تا تجربه‌ای موفق داشته باشید.

۱- تاریخ و زمان برگزاری وبینار

درست مانند هر رویداد دیگری، وبینار زمان و تاریخ از پیش تعیین‌شده دارد. بسیاری از برگزارکنندگان ویدیو خود را پس از اتمام رویداد در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهند. چند روز پس از اینکه وبینار برگزار شد، میزبان این رویداد فیلم‌های آن را برای افرادی که ثبت نام کرده بودند، ارسال می‌کنند. این کار به مردم این امکان را می‌دهد که آن را در اوقات فراغت تماشا کنند و هیچ‌کس فرصت یادگیری را از دست ندهد. با این حال، هنوز باید زمان و تاریخ مشخصی وجود داشته باشد تا علاقه‌مندان متوجه شود و در وبینار حضور داشته باشند؛ این چیزی است که باعث می‌شود یک رویداد به جای یک ویدئو، معنای یک رویداد را داشته باشد.

۲. شرکت کنندگان آنلاین (که می توانند از هرجایی به این رویداد بپیوندند!)

هیچ‌وقت نمی توان رویدادی را بدون حضور شرکت کنندگان برگزار کرد! از آنجا که وبینارها را می‌توان در صورت تقاضا، پس از مدتی تماشا کرد، در نتیجه ممکن است به تعداد زیادی از شرکت کننده احتیاج نداشته باشید، اما این بدین معنا نیست که فردی هم در آن رویداد حضور نداشته باشد! به منظور افزایش حضور مخاطبان، بهتر است روز و ساعت مناسبی را بر اساس نظرسنجی از مشتریان و یا رفتارشناسی آن‌ها انتخاب کنید. به یاد داشته باشید بدون شرکت کننده، شما به عنوان برگزارکننده‌ی وبینار نمی‌توانید قدم بعدی را که همان مشارکت شرکت کنندگان است، بردارید.

۳- مشارکت و تعامل با شرکت کنندگان

نحوه‌ی ارتباط و تعامل با شرکت کنندگان یک وبینار می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد. بسیاری از وبینارها فرصتی هستند برای گپ و گفت زنده و شما به عنوان یک میزبان نباید این فرصت خوب را از دست بدهید. یکی مهمترین اقداماتی که در طور برگزاری وبینار باید انجام داد، طرح پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان است. به این صورت که که سوالی را مطرح می‌کنید و پس از مدتی از افراد حاضر می‌خواهید که به آن جواب بدهند. از این طریق میزان مشارکت و مفید بودن جلسه را می‌توانید برآورد کنید.

از دیگر پیشنهادها این است که هشتگی مختص به وبینار خود راه اندازی کنید و از شرکت کنندگان بخواهید که در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توئیتر یا اینستاگرام درباره‌ی وبینار شما، نحوه‌ی برگزاری و پیشنهادات و انتقاداتی که دارند صحبت کنند. با این کار افراد دیگری که حتی نام شما را هم ممکن است نشنیده باشند، با رویداد و فعالیت هایتان آشنا می‌شوند و ممکن است در رویداد بعدی به شما بپیوندند.

۴- مجری یا گوینده وبینار

برای برگزاری هر رویدادی نیاز به سخنران است و وبینار هم از این قاعده مستثنی نیست! برای هرچه بهتر برگزار شدن وبینار، فردی را به عنوان مجری انتخاب کنید که به کل محتوایی که قرار است ارائه شود تسلط کافی داشته باشد. برای شرکت کننده‌ای که برای اولین بار در وبینار حضور دارد، پیش از آغاز برنامه، مجری باید تمام نکات مربوط به صدا، تصویر و اتفاقاتی که ممکن است با آن مواجه شود را توضیح دهد. هرچقدر با شرکت کنندگان ارتباط درست برقرار کنید و  در طول رویداد همراه آن ها باشید، بازخورد خوبی از آن ها خواهید گرفت.

۵- تهیه‌ی اسلاید

حضور در یک وبینار آموزشی که اسلاید برای ارائه نداشته باشد بسیار نادر است. فقط بهترین و جذاب ترین سخنرانان رویدادها می‌توانند یک نمایش جذاب و بدون کمک بصری را به نمایش بگذارند. وبینار هم مانند سمینار و دیگر مراسم‌های حضوری، نیاز به اسلاید برای ارائه دارد. علاوه بر تصاویر که فرایند یادگیری را افزایش می‌دهند، اسلایدها به تمرکز شرکت کنندگان در این رویداد بسیار کمک می کنند. این نکته را فراموش نکنید که شرکت کنندگان باید احساس کنند به صورت مجازی در یک محیط آموزشی با رعایت استاندارهای ارائه قرار گرفته‌اند.

۶- پوشش صوتی و تصویری وبینار

برای اینکه وبینار شما به بهترین نحو اجرا شود، نیاز به یک سرویس پخش زنده و پوشش صوتی و تصویری دارید. اگر برای این کار از تجهیزات پیشرفته استفاده کنید و یا آن را به استودیوهای سرویس دهنده‌ی استریم بسپارید، رضایت حداکثری شرکت کنندگان را بدست می‌آورید.

۷- نرم افزارهای برگزاری وبینار

برای ترکیب و اجرای تما این مواردی که گفته شد، به نرم افزارهای برگزاری وبینار نیاز دارید. این نرم افزارها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که با شرکت کنندگان از هرجای دیگر یک رویداد تعاملی داشته باشید.

شرکت‌هایی که مایل به برگزاری این رخداد هستند اما بودجه‌ی زیادی ندارند، می توانند از طریق نرم افزارهای رایگان وبینار این رویداد را برگزار کنند. نرم افزارهای وبینار، ویژگی‌های متفاوتی دارند. بسته به بستر وبینار، قابلیت‌های موجود می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اشتراک گذاری صفحات
  • نظرسنجی‌
  • گفتگوهای زنده
  • ابزارهای پرسش و پاسخ
  • قابلیت‌های استریمنگ
  • گزینه‌های صوتی و تصویری از پیش ضبط شده
  • ارسال دعوت نامه از طریق نرم افزار وبینار
  • امکان حضور چند مجری یا گوینده
  • اعلان‌های تقویم
  • یادآوری ثبت نام

توصیه‌ی پایانی

به کسب و کار خود نگاهی بیاندازید و اگر فرصتی برای ارائه‌ی آنلاین دارید آن را از دست ندهید. برگزاری جلسات آموزشی به صورت وبینار می‌تواند علاوه بر جذب مشتری و درآمد زایی، برند شما را به عنوان شرکتی که همواره به روز است و از جدیدترین امکانات اینترنت استفاده می‌کند، در میان کاربران فعال این حوزه شناخته کند.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.