mms logo

چگونه برای وبینار خود هدف‌ تعیین کنیم؟

در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم تا برای وبینار خود اهداف مناسب در نظر بگیرید

به عنوان برگزارکننده‌ی یک رویداد، چقدر از هدف گذاری وبینار می‌دانید؟ آیا از خودتان پرسیده‌اید که چرا و به چه دلیلی این وبینار را برگزار می‌کنم؟ مخاطبانتان را چطور؟ آن‌ها را می‌شناسید و آیا می‌دانید که از شما در یک وبینار چه انتظاراتی دارند؟ آیا اهدافتان را از قبل مشخص کرده‌اید؟ و یا نه، صرفا به دلیل استقبال از چنین امکانی دست به این کار می‌زنید؟

پاسخ به چنین سوالاتی، از مهم‌ترین کارهایی است که باید پیش از آغاز و اجرای وبینار انجام دهید. با هدف گذاری وبینار می‌توانید به برنامه‌ای دقیق و همچنین بازخوردی قابل توجه برسید. اگر بدانید که قرار است در این وبینار چه اتفاقاتی بیافتد و چه دستآوردی برای‌تان داشته باشد، قطعا برنامه‌ای موفق و پرمخاطب خواهید داشت.

می‌توان گفت تعیین اهداف وبینار باید هرچه زودتر در برنامه‌ریزی‌های شما گنجانده شود. قبل از آنکه اسلایدهای خود را طراحی کرده و یا صفحه فرود ثبت نام را بسازید، باید از هدف‌های خود آگاه باشید.

بیشتــــر بخوانیـد:
وبینار چیست؟ و چگونه برگزار می‌شود؟

وبینار می‌تواند اهداف متفاوتی داشته باشد. برای عده‌ای از اساتید و برگزارکننده‌ها شاید فقط کسب درآمد از این راه اهمیت داشته باشد. برخی دیگر به دنبال جذب مخاطب و معرفی خدمات خود از این طریقند. عده‌ای هم قصد شناخته شدن در حوزه‌ی فعالیت خود در فضای مجازی و آنلاین را دارند. این بدین معناست که یک وبینار صرفا با یک هدف مشخص برگزار نمی‌شود. همه چیز تنها به خودِ شما وابسته است. و مهم این است که با توجه به کسب‌وکاری که دارید هدف گذاری وبینار را انجام دهید.

در ادامه از نحوه‌ی هدف گذاری وبینار بیشتر می‌خوانیم:

نیازهای تجاری خود را در نظر بگیرید.

وبینارها را می‌توان تاکنیک‌هایی تعریف کرد که به وسیله‌ی آن‌ها امکان رسیدن به اهداف یا دستاوردهایی برای شما فرآهم می‌شود. این اهداف در یک برنامه‌ریزی کامل باید تعیین شوند. اما در هنگام سنجش آن‌ها باید نیازهای تجاری کسب‌وکار خود را هم در نظر گرفت.

به عنوان فرد برگزارکننده بهتر است بدانید که در ازای ارائه‌ی محتوا، چه چیزی را می‌خواهید کسب کنید؟ اگر هدفتان فروش و کسب درآمد است، با چه ترفندهایی می‌توانید کاری کنید که مردم در وبینار شما ثبت‌نام کنند؟ آیا امکان این را دارید که برای هر ثبت‌نام، پیشنهاد هیجان‌انگیزی به شرکت‌کنندگان بدهید؟ و یا هزینه‌ای که برای تبلیغات وبینار در نظر دارید، با درآمد شما از آن تطابق خواهد داشت؟

اگر نیازهای شغلی خود را در نظر نگیرید، این احتمال وجود دارد که تنها وبیناری برگزار کنید که هیچ ارزشی به تجارت و درآمد شما اضافه نکند.

هدف‌‌گذاری مناسب برای وبینار

شاید با خودتان بگویید که من به عنوان مجری وبینار می‌خواهم که “تعداد مشتریان خود را بالاتر ببرم” و یا “محصول جدید را به مردم معرفی کنم”. پس این‌ها اهداف من از این رویداد هستند. باید بدانید که اینگونه و این‌قدر هم ساده نیست. مفهوم هدف‌گذاری این است که جزئیات و ویژگی‌های مدنظر بیان شوند. اینکه آگاه باشیم که این وبینار چه روندی در پیش خواهد داشت و ما را به کجا می‌رساند.

هدف اسمارت که نیاز هر کسب و کار و فعالیتی است

هدف مناسب، هدفی است که به اصطلاح SMART باشد. هدف اسمارت شامل ۵ بخش است که نه تنها در وبینار، بلکه در هر کسب‌وکار یا فعالیتی باید آن را رعایت کرد.

۱- Specific | مشخص باشد

بسیار مهم است که هدف مشخصی از وبینار خود داشته باشید. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است به هیچ‌یک از اهداف دیگری که داشتید نرسید.

برای هدف گذاری مشخص این موارد را در نظر بگیرید:

  • چرا این هدف را در نظر گرفته‌اید؟
  • چه افرادی به آن نیاز دارند؟
  • می‌خواهید به چه چیزی برسی؟ (دقیق باشید!)
  • آیا مهلت یا بازه زمانی برای بررسی وجود دارد؟
  • با چه موانع و چالش‌هایی روبرو خواهید شد؟

پاسخ به هریک از این سوالات، شما را در ادامه‌ی کار و هدف‌گذاری دقیق کمک می‌کند.

۲. Measurable | قابل اندازه‌گیری باشد

اندازه‌گیری راهکاری برای ارزیابی عملکرد هدف به شما می‌دهد. اگر هدف شما قابل اندازه‌گیری نباشد، در نهایت متوجه نمی‌شوید که به آن دست پیدا کردید یا نه.

به عنوان مثال ممکن است بگویید که هدف من از این وبینار این است که مهمان و شرکت کنندگان تجربه‌ای لذت‌بخش از حضور در آن داشته باشند. این هدف شاید مشخص باشد اما قابل اندازه‌گیری نیست. شما چگونه و از کجا خواهید فهمید که افراد از وبینار شما لذت برده‌اند؟

راهکار این است که یک متریک یا مقدار در اهداف وبینار خود در نظر بگیرید. مثلا پس از اتمام وبینار، نظرسنجی‌ای در اختیار آن‌ها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که میزان لذت بردن از حضور خود را در مقیاس یک تا ده ارزیابی کنند.

با این کار در واقع هدف خود را می‌توانید بهتر بیان کنید. اینکه بگویید: “می‌خواهم مهمانان وبینار من لذت خود را به طور متوسط تا عدد هشت ارزیابی کنند.” به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از مخاطبان بگیرید. برای مثال اگر نمرات آن‌ها به طور متوسط هفت بود، می‌دانید برای لذت بردن بیشتر شرکت کنندگان در وبینار فقط به چند ترفند نیاز دارید. اما اگر متوسط نمرات آنها سه بود، متوجه می‌شوید که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید.

۳- Attainable | قابل دستیابی باشند

اهداف وبینار باید بر اساس مهارت و ابزار شما واقع بینانه و قابل دستیابی باشند. در اصل آن‌ها باید توانایی‌های شما را به نوعی افزایش دهند. به عنوان مثال اگر هنوز در بازار و فضای کسب‌وکاری شناخته نشدید، نباید انتظار داشته باشید که بالغ بر ۵۰۰ نفر در وبینار شما شرکت کنند! یا اگر هیچ هزینه و زمانی برای تبلیغ وبینار خود خرج نمی‌کنید، قطعا شرکت کننده‌ای هم نخواهید داشت.

۴- Relevant | مرتبط باشند

هر هدفی با محتوایی که می‌خواهید ارائه دهید باید مرتبط باشد. ارتباط به این معنا که دقیقا همان فعالیتی باشد که در کسب‌وکار خود انجام می‌دهید. نمی‌توانید از معرفی محصولی بگویید که در تولید آن نقشی نداشتید و یا موضوعی را آموزش دهید که خودتان از آن استفاده نمی‌کنید. همچنین در نظر بگیرید که اهداف شما باید مطابق خواسته و سلیقه‌ی مخاطب شما باشد. هرچه از جامعه‌ی هدف خود دور شوید، هدف‌گذاری اشتباهی خواهید داشت.

۵- Time-Based | محدوده‌ی زمانی داشته باشند

در این هدف‌گذاری باید محدوده‌ی زمانی در نظر بگیرید. اینکه در چه زمانی تبلیغات را آغاز کنید. وبینار در چه تاریخ و ساعتی شروع و تمام شود و همچنین ثبت‌نام تا چه روزی ادامه پیدا کند. اگر در این کار زمان‌بندی مناسب نداشته باشید، نظم و برنامه‌ریزی شما بهم خواهد خورد.

نکته‌ی پایانی

هدف‌گذاری برای وبینار بستگی به شخص شما دارد. هرچقدر محتوا و انتظار خود را از برگزاری وبینار بهتر بدانید، در تعیین اهداف آن نیز کاری ساده در پیش خواهید داشت. رعایت نکات مطرح شده باعث می‌شود وبینار مفید و مناسب مخاطب و کسب‌وکارتان برگزار کنید.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.