mms logo

روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آن بر مخاطب در مارکتینگ

به عنوان یک صاحب مشاغل و یا فعال در حوزه‌ی بازاریابی، از نقش روانشناسی رنگ‌ها در مارکتینگ نباید غافل شوید. انتخاب رنگ مناسب در تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند بر احساسات مشتری نسبت به محصولات یا خدمات شما تأثیر بگذارد و به همان اندازه‌ی انتخاب شعار تبلیغاتی، فروش بالایی به همراه بیاورد.

رنگ می‌تواند مهمترین عنصر در یک کمپین تبلیغاتی تجاری باشد. مردم پیش از آن که کلمات را بخوانند، متوجه رنگ می‌شوند. به عنوان یک صاحب مشاغل و یا فعال در حوزه‌ی بازاریابی، از نقش روانشناسی رنگ‌ها در مارکتینگ نباید غافل شوید. انتخاب رنگ مناسب در تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند بر احساسات مشتری نسبت به محصولات یا خدمات شما تأثیر بگذارد و به همان اندازه‌ی انتخاب شعار تبلیغاتی، فروش بالایی به همراه بیاورد.

روانشناسان همواره تئوری‌های مختلفی در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر احساسات مردم ارائه می‌دهند. از طرفی بازاریاب‌ها نیز به این نکات توجه دارند، به همین دلیل است که در تبلیغات خود رنگ خاصی را انتخاب می کنند تا مصرف کنندگان بتوانند به آن جذب شوند و کالا یا خدمات را خریداری کنند. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید هیچ مدرک علمی ثابت نکرده است که برای مثال رنگ آبی مردم را آرام می‌کند، یا قرمز باعث عصبانیت آنها می‌شود. هر فردی به دیدِ خود، می‌تواند برداشت متفاوتی از رنگ‌ها داشته باشد. اما تئوری‌ها در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر رفتار مصرف کننده همچنان ادامه دارد.

روانشناسی رنگ‌ها در مارکتینگ

روانشناسی رنگ‌ها، از دو جنبه‌ی منفی و مثبت، بازتابی مبتنی بر تئوری و اسطوره‌ای بر تأثیرات عاطفی و روحی دارد. اعتقاد اغلب روانشناسان بر این است که رنگ‌های آبی، سبز، بنفش و سایر تُناژهای خنک به طور کلی باعث ایجاد حالت‌هایی آرامش بخش می‌شوند، در حالی که رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سایر رنگ‌های گرم، هیجان را به همراه می‌آورند. رنگ‌های سرد همچنین به غم، اندوه، گرسنگی و رنگ‌های گرم به پرخاشگری و مقاومت در برابر اتفاقی مربوط می‌شوند.
یک مطالعه در مورد روانشناسی رنگ‌ها در مارکتینگ توسط یک شرکت داده‌کاوری رفتار مشتریان، نشان می‌دهد که خریداران تا ۹۳ درصد از محرک‌های بصری، بویایی یا لامسه استفاده می کنند تا خریدهای خود را انجام دهند. و رنگ بزرگترین محرک است. از تاثیراتی که انتخاب رنگ بر روی مخاطب و تبلیغات می‌گذارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تغییر حالت و نگرش
  • جلب توجه مشتری
  • تشخیص جامعه هدف
  • نمایش مشخصات محصول

در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از انتخاب رنگ‌های به اشتباه و درست را معرفی کنیم و بدانیم هر رنگ در دنیای تبلیغات و از نگاه مردم چه معنایی می‌تواند باشد.

انتخاب رنگ غلط

تصور کنید از یک بانک جدید بازدید می‌کنید و همزمان به این موضوع فکر می‌کنید که پس انداز خود را در آنجا ذخیره کنید، اما به یکباره با ساختمان یا بنایی به رنگ زرد و صورتی مواجه می‌شوید. آیا از تماشای چنین بانکی با این طراحی تعجب نمی‌کنید؟ آیا پول خود را در آنجا ذخیره می‌کنید؟ و یا اگر یک مهد کودک برای شما دفترچه‌ای با زمینه‌ی رنگی خاکستری یا سیاه ارسال کند، آیا واقعاً فکر می‌کنید که این یک مکان سرگرم کننده و مناسب برای کودکان است؟

انتخاب رنگ صحیح

یک رنگ می‌تواند پیام‌های متفاوتی به مخاطب ارسال کند و نمی‌توان گفت همه‌ی مردم از تماشای آن به یک پیام واحد می‌رسند. اما آژانس های تبلیغاتی باید برای هر تبلیغاتی که می‌خواهند انجام دهند، کاملاً مطابق با محصولات فروخته شده و یا مشتریانی که می‌خواهند به آن جذب شوند، از رنگ مناسب استفاده کنند. در ادامه پیام‌هایی که رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن در مارکتینگ، طراحی لوگو و کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند برساند را با هم مرور می‌کنیم.

قرمز

در حالی که رنگ قرمز شاید نشانگر علامت خطر باشد، می‌توان از آن برای تأثیرگذاری در کمپین‌های بازاریابی که نیاز به بروز دادن احساسات قوی دارند استفاده کرد.

در حالی که رنگ قرمز شاید نشانگر علامت خطر باشد، می‌توان از آن برای تأثیرگذاری در کمپین‌های بازاریابی که نیاز به بروز دادن احساسات قوی دارند استفاده کرد. رنگ قرمز با اشتیاق و عشق همراه است اما شدت آن نشان‌دهنده‌ی هیجان، عزم و جسارت هم می‌تواند باشد. به تصویر بالا نگاهی بی‌اندازید. اغلب برندهایی که نیاز به توجه مخاطب از لحاظ بصری دارند (یوتیوب YouTube، نتفلیکس Netflix، ادوبی Adobe) یا رستوران‌ها و تولیدکنندگان مواد غذایی (کوکا کولا Coca Cola) که قصد تحریک گرسنگی مردم را دارند، رنگ قرمز را به عنوان رنگ اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

آبی

آبی رنگی است که به بیننده حس اعتماد می‌دهد. ممکن است کمی جدی به نظر برسد، اما این رنگ نشان دهنده‌ی موفقیت، عمق، وفاداری، آرامش و قدرت است.

آبی رنگی است که به بیننده حس اعتماد می‌دهد. ممکن است کمی جدی به نظر برسد، اما این رنگ نشان دهنده‌ی موفقیت، عمق، وفاداری، آرامش و قدرت است. به همین دلیل است که یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در مارک ها و طرح های شرکتی به حساب می‌آید. بانکها، مؤسسات مالی و شرکت‌های پزشکی همیشه می‌توانند در تبلیغاتی خود به رنگ آبی متکی باشند تا این پیام را ارسال کنند که مشتریان می‌تواند به طور ضمنی به آنها اعتماد کند. از دیگر کسب و کارها و برندهایی که رنگ آبی را برای لوگو یا تبلیغات خود استفاده می‌کنند می‌توان به شرکت‌های کامپیوتری، نرم افزاری و برخی شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و لینکدین اشاره کرد.

سبز

برای شرکت های درگیر با محیط زیست یا امور مالی، رنگ سبز بهترین انتخاب است.

سبز در ذهن اکثر مردم با طبیعت و محیط مرتبط است. همچنین احساس اطمینان، ایمنی، ثبات، صداقت و طراوت را هم به مخاطب می‌دهد. برای شرکت های درگیر با محیط زیست یا امور مالی، رنگ سبز بهترین انتخاب است. البته این رنگ تنها مختص به این فعالیت ها نیست. در صنعت پوشاک و یا نرم افزار مانند اسپاتیفای Spotify و یا LACOSTE، برخی برندها با انتخاب رنگ سبز، سعی بر القای حس آرامش و متفاوت بودن به مردم را دارند.

زرد

رنگ زرد روشن به معنای انرژی و یادآور خورشید است. این رنگ همچنین نشان از بازیگری، سرگرمی، کنجکاوی و خوشبختی دارد و آن را به گزینه ای مناسب برای تبلیغات در فعالیت‌های سرگرمی و کودکان تبدیل می‌کند.

رنگ زرد روشن به معنای انرژی و یادآور خورشید است. این رنگ همچنین نشان از بازیگری، سرگرمی، کنجکاوی و خوشبختی دارد و آن را به گزینه ای مناسب برای تبلیغات در فعالیت‌های سرگرمی و کودکان تبدیل می‌کند. زرد تیره‌تر، نزدیک طلایی، می تواند احساس خوشی و امنیت را به وجود آورد و می تواند برای سازمان‌های اقتصادی محور با جلوه های بسیار خوبی استفاده شود.
روانشناسی رنگ‌ها در مارکتینگ، عصبانیت و ناامیدی را از صفات رنگ زرد عنوان نمی‌کنند. تبلیغ کنندگان از رنگ زرد برای تبلیغ مواد غذایی و سایر محصولات طراحی شده برای خوشحال کردن مردم استفاده می کنند. مانند استودیوهای چندرسانه‌ای و یا وب سایتی مانند IMDb که محتوای ویدیویی مربوط به فیلم را ارائه می‌دهد.

نارنجی

ارنجی هم مانند زرد و قرمز یک رنگ پویا و پرانرژی است اما به اندازه‌ی قرمز جلب توجه نمی‌کند.

نارنجی هم مانند زرد و قرمز یک رنگ پویا و پرانرژی است اما به اندازه‌ی قرمز جلب توجه نمی‌کند. این امر به دلیل ماهیت پر جنب و جوش این رنگ است و می‌تواند برای تبلیغات جدید مدرن که می‌خواهند از بقیه متمایز شوند یا برای کمپین‌هایی با بازار هدف جوان، با موفقیت استفاده شود.

رنگ‌ها بسیار شگفت انگیزند. رنگ‌ها می‌توانند نگرش ما را تغییر دهند و تاثیرات مثبت و منفی بر روحیه‌مان بگذارند. آنها همچنین می‌توانند ما را هیجان زده و یا آرام کنند. استفاده صحیح از روانشناسی رنگ در تبلیغات و بازاریابی ابزاری بسیار قدرتمند است. وقتی یک آگهی از رنگ مناسب با خدمات یا محصولات ارائه شده خود بهره می‌برد و یا یک برند در طراحی لوگو و دیگر تبلیغات خود به انتخاب رنگ دقت می‌کند، نشان می‌دهد که به درستی جامعه‌ی هدف خود را شناخته است.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.