mms logo

هر آنچه باید درباره‌ی شبکه نتفلیکس Netflix بدانید

نتفلیکس چیست؟

بسیاری از علاقه‌مندان فیلم و سریال با شبکه‌ی اینترنتی نتفلیکس آشنا هستند. پخش مطرح‌ترین سریال‎های چند سال اخیر جهان بر عهده این سرویس بوده و مدتی است به طور جدی در تهیه فیلم‌های روز دنیا و انتشار آن‎ها نیز فعالیت می‎کند. نتفلیکس در تهیه و پخش فیلم‎های مستقل عملکرد فوق العاده‌ای داشته است. اما این شبکه چطور به سرعت در دنیای فیلم و رسانه شناخته شد؟ به چه دلیل اغلب مردم با دیدن نام و لوگوی نتفلیکس، به تماشای فیلم و سریال‌های آن می‌نشینند؟ پرسش‌هایی از این دست، روند آغاز به کار آن، دلایل موفقیت و هر آنچه باید درباره‌ی شبکه نتفلیکس Netflix بدانید را می‌توانید در ادامه‌ی این مقاله مطالعه کنید:

نتفلیکس چیست؟

شبکه نتفلیکس، یک سرویس استریم است که به تماشاگر خود طیف گسترده‌ای از برنامه‎های تلویزیونی، به همراه فیلم و مستند را در بیش از هزاران دستگاه متصل به اینترنت ارائه می‌دهد. هر ماه نمایش‌های تلویزیونی بیشتری به آن اضافه می‌شود و همیشه چیزهای جدیدی برای کشف در این شبکه وجود دارد. شما به عنوان یک طرفدار فیلم و سریال، می‌توانید از تماشای نامحدود برنامه‌ها بدون تبلیغات آزاردهنده لذت ببرید. نتفلیکس بیش از آنچه فکر کنید برای شما برنامه‌های مفرح و سرگرم کننده دارد.

این شبکه از چه زمانی آغاز به کار کرد؟

در سال ۱۹۹۷، رید هاستینگز به همراه مارک راندولف “نتفلیکس” را تأسیس کردند. نتفلیکس یک سرویس به اشتراک گذاری ویدیویی در سراسر جهان برای دیدن اپیزودهای سریال‌های تلویزیونی و فیلم در پلتفرم‌های مورد علاقه شما است. اپلیکیشن تلفن همراه Netflix بهترین رابط کاربری و تجربه‌ی تماشا را در هر کجا و در هر زمان به شما ارائه می‌دهد. نتفلیکس تجارت خود را در سال ۲۰۰۷ گسترش داد اما پیش از آن، فعالیت اولیه این شرکت شامل فروش DVD و اجاره نامه از طریق پست بود. Netflix با معرفی رسانه‌های استریم، حفظ دی وی دی و تجارت اجاره Blu-ray (بلوری)، کسب و کار و درآمد خود را گسترش داد. این شبکه از سال ۲۰۱۲ تاکنون انواع مختلفی از محتوای “Netflix Original” را از طریق کتابخانه آنلاین خود ارائه می‌دهد، زیرا نقش تهیه کننده و توزیع کننده فعال فیلم و همچنین سریال‌های تلویزیونی را به دست آورده است.

نتفلیکس چگونه کار می‌کند؟

نتفلکیس چگونه کار می کند؟

این شبکه مانند سایر وب سایت‎های بزرگ متمرکز بر تولید محتوای ویدیویی، از یک شبکه انتقال محتوا (CDN) برای ذخیره و انتقال فیلم و برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کند. با این حال، کتابخانه کامل Netflix می‎تواند در یک ساختمان واحد در چند سرویس‎دهنده قرار بگیرد، که به دلیل بروز برخی از مشکلات مرتبط با آن، این شرکت از این کار پیروی نمی کند.

Netflix مجموعه ای عظیم از داده (Data) دارد و با نصب بسته هایی به نام Open Connect Applications، مستقیماً با ISP کار می کند. این بسته ها می توانند حداکثر ۲۸۰ ترابایت فیلم را در خود جای دهند که احتمالاً نزدیک به کتابخانه کامل Netflix است. این کار فردی که اشتراک دارد را قادر می سازد تا بدون دسترسی به یک سرور دور دست، به نتفلیکس بدون هیچ مشکلی دسترسی پیدا کند. در واقع به این معنی است که شما در ISP خود به Netflix وصل می شوید، که این کار باعث کاهش تاخیر در پخش فیلم ها می شود.

مدل کسب و کار این شبکه چیست؟

نتفلیکس پیشروترین شبکه تلویزیونی اینترنتی در سراسر جهان است. این پلتفرم با بیش از یکصد میلیون عضو در بیش از ۱۹۰ کشور جهان، و نزدیک به ۱۲۵ میلیون ساعت برنامه های تلویزیونی، فیلم و مستند در روز، مخاطبان انبوهی را جذب خود کرده است. بازار هدف این شرکت شامل زن و مرد بین ۱۷ تا ۶۰ سال و خانواده‎هایی با سطح درآمد سالیانه ۳۰،۰۰۰ دلار و بالاتر است. با چنین تنوع زیادی در بین افراد متعلق به گروه هدف، می توان به راحتی استنباط کرد که نتفلیکس کاربران خود را بر اساس روانشناسی و نه بر اساس جمعیت شناسی تقسیم می کند.

درآمدزایی نتفلیکس به چه صورت است؟

کسب درآمد نتفلیکس

مشترکین این شبکه، منبع اصلی درآمد آن هستند.

مشترکین برای دسترسی به محتوا در شبکه نتفلیکس Netflix و تهیه دی وی دی به آنها باید پرداخت هزینه داشته باشند و به این بدین ترتیب است که نتفلیکس درآمد کسب می کند. تنها منبع درآمد Netflix هزینه‎های عضویت ماهانه است. البته هزینه‌ی این طرح‌ها در سراسر جهان متفاوت است. این شرکت بر اساس کیفیت محتوای ارائه شده، سه برنامه متفاوت را برای کاربران ارائه می‎دهد.  برنامه‎ها عبارتند از:

  • Basic (می توان در Definition Standard پخش شود)
  • Standard (می تواند در High Definition پخش شود)
  • Premium (می توان در Ultimate High Definition پخش شود).

آیا می توان از نتفلیکس دانلود کرد؟

نتفلیکس چیست؟

برای تمام افرادی که مشتاقانه در این شبکه عضو هستند، چیزی مهم‎تر از ذخیره و دانلود فیلم‎ها و سریال‎هایی که به آن ها علاقه مندند نیست. نتفلیکس این کار را به راحتی برای شما به عنوان یک مشترک فراهم کرده است. کافی است که بر روی دکمه Download کلیک کرده و مجموعه تلویزیونی محبوب خود را در زمان آفلاین تماش کنید.

حتی نتفلیکس هم روزهای بد داشته است!

در سال ۲۰۱۱، انجمن ملی ناشنوایان علیه Netflix دادخواست ایجاد کرد. نتفلیکس متهم شد که برای اکثر فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود گزینه‌ای برای زیرنویس و شرح تصاویر فیلم و سریال ارائه نداده است. پس از مدتی نتفلیکس پاسخ داد و تضمین کرد که حداقل ۸۰ درصد از محتوای ویدیویی خود را قبل از پایان سال به آن زیرنویس اضافه کند تا این مشکل به سرعت رفع شود. اما هنوز هم، مانند نوامبر گذشته، برخی از مشتریان شکایاتی مبنی بر اینکه “زیرنویس‌ها در حدود ۱۰ درصد از معنی کلمات زبان اصلی را به مخاطبان نمایش نمی‌دهد.”

اما چه چیز نتفلیکس را از دیگر رقبایش متمایز می‌کند؟

آنچه شبکه نتفلیکس Netflix را از دیگر رقبای خود مانند HBO، Hulu، Amazon Prime و دیگر رسانه های تصویری متمایز می‌کند، ساخت و تولید سریال یا فیلم با ایده‌هایی نوین است. سال گذشته این سرویس اینترنتی با پخش اپیزود جدید سریال Black Mirror: Bandersnatch که به صورت تعاملی و با هدایت بیننده در روند سرنوشت شخصیت و داستان اصلی صورت می‌گرفت، توانست دیتای قابل توجه‌ای از رفتار کاربران خود جمع‌آوری کند.

  • نتفلیکس در چند سال اخیر با سرمایه گذاری بر روی فیلم‌های مطرح ازجمله: Roma، The Irishman ،Marriage Story و البته بر عهده‌گیری حق پخش آن‌ها، موفقیت‌های بزرگی را در فصل جوایز از جمله اسکار و جشنواره‎ی فیلم کن بدست آورده است.
  • نتفلیکس در سال ۲۰۱۸ حداکثر ۸ میلیارد دلار برای تولید محتوای ویدیویی هزینه کرد.
  • این شرکت اکنون دارای بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه در بازار است.
  • شبکه نتفلیکس Netflix بیش از ۱۱۸ میلیون مشترک در سطح جهان دارد.
  • پایگاه مشتری Netflix در ۱۹۰ کشور جهان وجود دارد.

همین آماری که مطالعه کردید و روند کاری این شبکه که در بالا شرح داده شد، گواه این است که سرمایه‌گذاری بر روی محتوای ویدیویی و پخش صحیح آن می‌تواند چه اتفاق ویژه‌ای را در سطح جهانی رقم بزند. موضوعی که اگر برخی از استارتاپ‌ها یا صاحبان سرمایه و برند بر آن تمرکز کنند، می‌توانند بازخوردی قابل توجه ای از بازار و مشتریان بگیرند.

نظرات کاربران

guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.