mms logo

نکات مهم در برگزاری وبینار

راهنمای برگزاری وبینار

امروزه تنوع وبینارهای موجود بر روی سایت‌های ارائه دهنده بسیار بالا رفته و  مخاطبین زیادی نیز دارند. به همین علت مدرسین زیادی به دنبال برگزاری کلاس آنلاین به‌صورت وبینار هستند. اما برای برگزاری یک جلسه کلاس آنلاین، اصولی و خوب نیازمند که راهنمای برگزاری وبینار جامع هستند.

 با آمدن کرونا و قرنطینه‌های طولانی، آنلاین شدن مدارس و کلاس‌ها، وبینارها و کلاس‌های آنلاین طرف‌داران زیادی پیدا کرد. در واقع می‌توان گفت این وبینار علاوه بر بدی‌ها و سختی‌هایی که داشت، یک سری تجربه جدید و مفید نیز به دنبال داشت که برگزاری وبینار و جلسات آنلاین یکی از آن‌ها است.

در این مقاله می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که در برگزاری وبینار به شما کمک کند.

وبینار چیست؟

در واقع کلاس‌های آنلاین آموزشی که طی آن بینندگان شرکت‌کننده می‌توانند سؤالات و نظرات خود را بیان کنند را وبینار می‌گویند. یا در تعریف دیگر وبینارها یک رویداد، ارائه ویدئویی، کارگاه، سمینار، جلسات آموزشی است که با استفاده از ابزارها به‌صورت آنلاین میزبانی و ارائه می‌شود. چیزی که باعث اهمیت وبینارها می‌شود و باعث شده که طرف‌داران زیادی داشته باشد، ارتباط دوطرفه زنده بین مدرسین و دانش‌پژوهان است.

وبنیار چیست؟

در برگزاری وبینار شما می‌توانید از فایل‌های تکمیل‌کننده اطلاعاتتان استفاده کنید.

شما می‌توانید با برگزاری وبینار مخاطبین زیادی جذب کنید. وبینارها به علت آنلاین بودن طرف‌داران زیادی دارد، زیرا افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری راجع به مسئله‌ای که دوست دارند، اطلاعات کسب کنند. ارتباط داشتن با مخاطبین یکی از عوامل اصلی در موفقیت شخصی و حرفه‌ای شما است.

یکی از مزایای فوق‌العاده وبینارها این است که از اتلاف وقت سخنرانان و شرکت‌کنندگان جلوگیری می‌کند، به دلیل آنلاین بودن و پرسش سؤال به‌صورت کتبی یا صوتی بدون نشان داده شدن تصویر، افراد بیشتری در بحث‌ها شرکت خواهند کرد. این مسئله مشارکت و همکاری افراد را برانگیخته‌تر خواهد کرد. دیگر محدودیت جغرافیایی برای حضور در کلاس وجود ندارد و هزینه آن به نسبت کلاس‌های حضوری بسیار کمتر است.

در ادامه چک‌لیستی از راهنمای برگزاری وبینار خواهیم آورد که بتوانید یک وبینار باکیفیت و اصولی برگزار کنید و نتایج فوق‌العاده‌ای از آن بگیرید.

مهم‌ترین نکات برگزاری وبینار:

۱) تعیین هدف:

وبینارها کاربردهای فراوانی دارند و همچنین ابزاری هستند که به دستیابی شما به اهدافتان کمک می‌کنند، اما برای اصولی کارکردن باید بدانید اهداف شما از برگزاری وبینار چست؟

اگر هدف شما تبلیغ دوره‌های آموزشی‌تان است، باید خلاصه‌ای از مطالب دوره را در وبینار بگویید و مابین آن‌ها به مزایا و دوره خود اشاره کنید. اگر هدفتان فقط آموزش‌دادن به افراد است، دقت داشته باشید که محتوا، تبلیغ و ارائه شما کاملاً باید آموزشی باشد.

سعی کنید مخاطبین شما و خواسته‌شان اولویت شما باشد تا بتوانید نتایج بهتری بگیرید. محتوای خود را طبق سؤال‌ها، مسائل و نیاز افراد تنظیم کنید.

۲) طراحی و ارائه محتوا با بالاترین کیفیت:

اگر در وبینار خود می‌خواهید یک پاورپوینت یا فایل ارائه دهید، سعی کنید اسلایدهای ارائه وبینار خودتان را به زیبایی و مرتبط با مبحث آموزشی‌تان طراحی کنید. برای طراحی پاورپوینت می‌توانید از الگوهای آماده استفاده کنید.

بهتر است بعد از برگزاری وبینار بازخورد مخاطبین را نسبت به آن جذب کنید تا بدانید برای وبینارهای بعدی از چه محتوا و پاورپوینت‌هایی استفاده کنید. برای افزودن جذابیت به محتوای وبینارتان می‌توانید از اینفوگرافیک، تصویر، فیلم و صوت استفاده کنید.

چگونه وبننار برگزار کنیم/

اگر قرار است وبینار شما طولانی باشد، باید مطالب شما آن‌قدر جذاب باشد که افراد تا انتهای وبینار به مطالب شما گوش بدهند، پس سعی کنید محتوایی که ارائه می‌دهید، ریتم یکنواخت نداشته باشد. به نیاز کاربر توجه کنید و طبق آن محتوا ارائه دهید.

به وبینارهای رقبایتان نگاهی بیندازید، تا متوجه شوید که چه مطالبی بهتر است ارائه داده شود.

۳) تبلیغات:

سعی کنید قبل از برگزاری وبینار به طور کامل مخاطبین خود را بشناسید، راجع به رقبای خود تحقیق کنید و برای وبینار خود برنامه‌ریزی کنید. نکته مهم در برگزاری وبینار برای جذب مخاطب بیشتر تبلیغات است. تا زمانی که رویداد خود را تبلیغ نکنید، کسی متوجه آن نخواهد شد.

تبلیغات به جذب مخاطب بیشتر کمک خواهد کرد. برای تبلیغات وبینار لازم است که شما یک سری پوستر تبلیغاتی از رویدادتان، تصویرهای رسانه‌ای اجتماعی و همچنین زمان‌بندی رویداد و اطلاعات اولیه و لازم را به اطلاع شرکت‌کنندگان و مخاطبین برسانید.

برای تبلیغات می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی خودتان استفاده کنید یا از همکاران بخواهید که پوستر و بنر وبینار شما را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهند.

۴) ارائه پیشنهادهای جذاب:

از طریق وبینار خود ارزش و دستاوردی را به مخاطبین خود ارائه دهید، صحبت‌کردن راجع به یک مسئله خاص و مهم باعث ایجاد تمرکز می‌شود. برای اینکه مخاطبین تا انتهای وبینار همراه شما بمانند نیازمند این است که شما مطلبی جذاب به آن‌ها ارائه دهید. سعی کنید از مطالب معمولی استفاده نکنید و در طی آموزش‌دادن به نکاتی اشاره کنید که برای مخاطب جدید و جذاب باشد.

ارائه مطالب جدید و مهم همواره ذهن مخاطبین را به خود درگیر خواهد کرد. اگر قصد دارید بعدازاین وبینار وبینارهای دیگر یا دوره آموزشی برگزار کنید. سعی کنید در طول وبینار با ارائه پیشنهادهای جذاب ذهن مخاطب را درگیر کنید.

۵) ضبط و ارائه فیلم وبینار:

در راهنمای برگزاری وبینار بهتر است به این نکته اشاره کنیم که فیلم وبینار خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهید. اغلب سایت‌ها و ابزارهایی که برای ارائه وبینار استفاده می‌شوند، قابلیت ضبط وبینار و تبدیل آن به فیلم را دارند.

پلتفرم برگزاری وبینار

شما می‌توانید این ویدئو را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهید، تا باز هم بتوانند از مطالب آن استفاده کنند، همچنین می‌توانید از محتوای آن برای تولید پادکست، وبلاگ و اینفوگرافیک استفاده کنید. این وبینار یک فایل مهم در رزومه شماست، بهتر است به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

۶) انتخاب پلتفرم مناسب:

دقت داشته باشید که مخاطبین شما با سطوح دانش متفاوت و با دستگاه‌های مختلف می‌خواهند از وبینار شما استفاده کنند، پس باید پلتفرمی انتخاب کنید که در هر سیستمی به‌خوبی باز شود و نحوه استفاده از آن گیج‌کننده و سخت نباشد.

امروزه سایت‌ها و ابزارهایی زیادی هستند که خدمات مرتبط با وبینار را ارائه می‌دهند، می‌توانید با تحقیق و بررسی مزایای هرکدام پلتفرمی که برای شما و اهدافتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید. یکی از خدمات شرکت استودیو ایده‌پردازان، ارائه خدمات مرتبط با ضبط و پخش وبینار است.

۷) ارائه راهکارهای مناسب در وبینار:

با یک نظرسنجی درست قبل از برگزاری وبینار متوجه شوید که افراد با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یا دوست دارند بیشتر در چه زمینه‌هایی اطلاعات جذب کنند. بعد از آن سعی کنید مطالب و محتوای وبینار خود را طبق نیاز کاربران انتخاب کنید.

برای راهنمای برگزاری وبینار می‌توان به این نکته اشاره کرد که سعی کنید روش برقراری ارتباط با مخاطبین در طول وبینار و موضوعی که انتخاب می‌کنید، کاملاً مناسب باشد. حتماً مدتی از زمان وبینار خود را به پرسش‌وپاسخ اختصاص دهید و سعی کنید مطالب شما کاربردی باشد، با ارائه راهکارهای مناسب می‌توانید مخاطبین را به خود جذب کنید.

۸) تسلط بر استرس:

توجه داشته باشید که در وبینار تصویر شما کاملاً مشخص است. اگر استرس و اضطراب داشته باشید، در تمامی رفتارهای شما معلوم خواهد شد. افراد دوست دارند توسط کسی آموزش ببینند که به خود و اطلاعاتش اعتماد کامل دارد، پس سعی کنید اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید. داشتن اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت باعث می‌شود که به خود و کارهایتان اعتماد داشته باشید.

اگر افراد شرکت‌کننده را به‌عنوان نزدیکان و دوستان خود ببینید کمتر درگیر استرس خواهید شد. قبل از برگزاری وبینار یک یا دو بار به‌صورت نمایشی جلسه خود را ارائه دهید، لیستی از سؤالات احتمالی که دانش‌پذیران ممکن است بپرسند را آماده کنید تا کمتر دچار استرس شوید.

اگر سؤالی پرسیده شد که بلد نبودید، راحت بگویید نمی‌دانم؛ اما در صورت پیداکردن پاسخ برای آن‌ها بفرستید.

۹) توجه به‌ظاهر خود:

زمانی که افراد تصویر شما را می‌بینند، خیلی مهم است که در چه شرایطی قرار دارید. ظاهر شما بر روی پذیرش کلام و حرف شما تأثیرگذار است. پس سعی کنید آراسته باشید. به تمیزی لباس‌ها، مرتب بودن، استفاده از رنگ‌ها و لباس مناسب دقت کنید. سعی کنید رنگ لباستان با رنگ پیش‌زمینه متناقض باشد تا تصویر بهتری از شما در ذهن مخاطب باقی بماند.

استودیو برگزاری وبینار

نوع لباس و پوشش شما بسیار مهم است، باتوجه‌به نوع مخاطبین خود سعی کنید لباسی مناسب انتخاب کنید. اگر مخاطبین شما به طور مثال مدیران هستند، سعی کنید لباس رسمی بپوشید.

۱۰) داشتن برنامه‌ریزی قبل از وبینار:

به عنوان آخرین نکته از راهنمای برگزاری وبینار می‌توان به داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق اشاره کرد. برای برگزاری یک وبینار با کیفیت شما باید به تمام جزئیات آن آگاه باشید. از صفر تا صد آن را برنامه‌ریزی کنید. از تبلیغ تا محتوا، نحوه ارائه، زمان‌بندی وبینار و تمامی این موارد باید در برنامه‌ریزی شما مشخص باشد.

برای اجرای یک وبینار موفق باید بر طبق یک برنامه پیش بروید. برنامه‌ای که تمامی کارها و اقدامات شما را نشان دهد.

جمع‌بندی

برگزاری یک وبینار راحت است؛ اما برگزار کردن آن به‌صورت حرفه‌ای نیازمند یک راهنمای برگزاری وبینار است. در این مقاله سعی کردیم به تمام مواردی که به شما کمک می‌کند، اشاره کنیم تا بتوانید یک وبینار باکیفیت برگزار کنید، تا افراد زیادی بتوانند از وبینارهای شما استفاده کنند.

ارائه یک وبینار باکیفیت باعث می‌شود مخاطبین بیشتری جذب آن شوند و با تبلیغات دهان‌به‌دهان بین دوستان و آشنایان خود، افراد بیشتری در آن شرکت کنند. بازار برگزاری وبینارها بعد از آمدن کرونا گرم شد و طرف‌داران بیشتری پیدا کرد. این یک فرصت مناسب برای مدرسین است که بتوانند مخاطبین بیشتری پیدا کنند.

قبل از برگزاری وبینار تمامی موارد را بسنجید و یک تست کوتاه داشته باشید، تا در زمان وبینار اصلی اذیت نشوید.  این یک روش خوب برای حل کردن مسائل و پیدا کردن آمادگی برای شما است.

اگر قصد برگزاری وبینار دارید، می‌توانید از خدمات برگزاری وبینار استودیو ایده‌پردازان استفاده کنید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.