یکی از مواردی که در برگزاری سمینارها و وبینارها باید به آن توجه داشته باشید موضوعی است که همایش بر اساس آن برگزار میشود. به صور ت کلی، شما چگونه باید موضوع را انتخاب کنید؟ موضوع همایش به شما کمک میکند مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشانید و همین امر باعث میشود که برند شما به یک برند برتر تبدیل شود. در انتخاب موضوع باید محتاطانه عمل کنید. زیرا قرار است تخصص خود را در معرض دید عموم قرار دهید و به آنها بگویید که قرار است اطلاعات جدیدی را از این همایش بدست بیاورند.
نیازهای مخاطبان
اولین قدم برای انتخاب موضوع همایش شناخت نیازهای مخاطبان است. بهتر است در اینجا تحلیل خوبی به مخاطبان خود داشته باشید. به طور مثال، تصور کنید شما استاد تاریخ در یک دانشگاه هستید و روزانه با دانشجویان زیادی در تماس هستید. دانشجویانتان تمایل دارند که شما همایش و سمیناری را با موضوع تاریخ برای آنها برگزار کنید. اما تاریخ یک موضوع کلی است و شما باید یک موضوع را مشخص نمایید. برای اینکه بتوانید موضوع را مشخص کنید باید به این مسئله توجه داشته باشید که دانشجویانی که تقاضا برای برگزاری همایش دارند به کدام بخش از سخنان شما واکنش نشان میدهند و این منبع مناسبی برای انتخاب موضوع است.
ممکن است اکنون شما بگویید که ما در دانشگاه نیستیم و یک کسبوکار هستیم که تصمیم داریم همایش برگزار کنیم. به طور مثال، شما سازنده عطر هستید و میخواهید یک همایش برگزار کنید. یکی از روشهایی که پیش روی شما برای انتخاب موضوع وجود دارد گفتگو با تیم فروش است. تیم فروش شما ارتباط نزدیکی را با خریداران دارد و به راحتی نیازهای آنها را شناسایی میکند. در نتیجه منبع موثقی است که شما بتوانید موضوعات همایش خود را از آنها استخراج کنید.
چگونه از میان موضوعات مختلف بهترین موضوع همایش را انتخاب کنیم؟
با استفاده از روشهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه میتوانید از میان موضوعات مختلفی که از کانالهای مختلف بدست میآورید بهترین موضوع را انتخاب کنید. به ویژه، اگر اولین بار است که میخواهید همایش برگزار کنید این مسئله اهمیت زیادی دارد و شما باید تمامی جوانب را مد نظر قرار دهید. روشهای متعددی وجود دارند که شما را در این مسیر راهنمایی میکنند و باعث میشوند بهترین موضوع را انتخاب نمایید که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
نظر سنجی
یکی از راههایی که برای انتخاب موضوع همایش در میان هزاران موضوع وجود دارد نظر سنجی است. امروزه، اغلب کسبوکارها و برندها دارای شبکههای اجتماعی نظیر واتس آپ و اینستاگرام هستند و میتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. به طور مثال، شما یک کلینیک روانشناسی هستید و تصمیم گرفتهاید که یک همایش مفید برگزار کنید. میتوانید باکسهای نظر سنجی را میان موضوعات پرطرفدار در اینستاگرام و یا شبکههای اجتماعی دیگر قرار دهید و این مسئله باعث میشود شما بتوانید اصلیترین نیاز مخاطبان خود را شناسایی کنید و با تولید محتوای مناسب میتوانید کسبوکار خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید و یک همایش کاربر پسند برگزار نمایید.
توجه به رفتار کاربران
برخی از کسبوکارها به این موضوع اشاره میکنند شبکههای اجتماعی آنها قوی نیست و یا مخاطبانی که در شبکههای اجتماعی آنها حضور دارند کسانی نیستند که میتوانند اطلاعات مفیدی را در این راستا در اختیار آنها قرار دهند. در این شرایط، شما میتوانید از ابزار دیگری استفاده کنید. اگر وبسایتان راه اندازی شده است با استفاده از گوگل آنالیتیکس به راحتی میتوانید رفتار کاربران را مد نظر قرار دهید و بر اساس الگوی رفتاری آنها میتوانید موضوع همایش را انتخاب نمایید. همچنین، میتوانید با استفاده از نرمافزار سی آر ام مسیر و سفر مشتری از زمانی که وارد کسبوکار شما میشود تا زمانی که خارج میشود به دقت بررسی کنید و همین امر باعث موفقیت شما خواهد شد.
توجه به فضای خالی بازار
یکی دیگر از مواردی که در زمان انتخاب موضوع همایش میتوانید مد نظر قرار دهید توجه به فضای خالی بازار است. فضای خالی بازار به خوبی شما را هدایت میکند که در برگزاری همایش به موفقیت برسید. به طور مثال، تصور کنید شما در زمینه عطرسازی مشغول به فعالیت هستید و رقبا نیز به خوبی در این زمینه فعال هستند. وجه تمایز شما با کار رقبا این است که شما از اسانسهای گیاهی استفاده میکنید.
شما میتوانید همایشی با موضوع عطر تمیز برگزار کنید و در نتیجه این مسئله میتواند کنجکاوی مشتریان شما را برانگیزد و در نتیجه شما میتوانید به خوبی عطرهای خود را پرزنت کنید و از برند خود را به یک برند برجسته در بازار تبدیل کنید. شاید همین همایش که با توجه به گپ بازار برگزار شده است به شما کمک کند به فروش بسیار بالایی برسید و این مسئله میتواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.
چرا باید موضوع مناسبی را برای همایش انتخاب کنیم؟
اکنون که با راهکاری های یافتن موضوع همایش آشنا شدید ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید چرا یافتن موضوع مناسب برای همایش مهم است. این امر دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها به شرح زیرند:
- جذب افراد زیاد به سمینار: زمانی که شما موضوع مناسب را برای سمینار خود انتخاب میکنید باعث میشود افراد زیادی به سمت شما بیایند و در نتیجه فروش خوبی خواهید داشت و دیگر نباید نگران خالی ماندن سمینار باشید.
- برندسازی: برندهای موفق همگی دارای موضوعات جذاب هستند و همایش موفق یکی از روشهایی است که برند شما را به یک برند خاص و ویژه تبدیل میکند.
استودیو ایده پردازان در کنار شما برای برگزاری همایشها
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد یافتن موضوع همایش در اختیار شما قرار دهیم و به شما کمک کنید موضوعات مناسبی را برای همایشهای خود انتخاب نمایید. اگر میخواهید همایش و یا سمینار خود را برگزار کنید بیشک باید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید. استودیو ایده پردازان یکی از بزرگترین مجریان برگزار کننده همایشها است و به شما کمک میکند در این زمینه به موفقیت برسید و برند خود را به عنوان یک برند موفق ثبت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.