امروزه، تولید محتوا به مسئله بسیار مهمی تبدیل شده است و میتواند تاثیر زیادی بر موفقیت برندها داشته باشد. یکی از محتواهایی که این روزها طرفداران زیادی دارد محتوای آموزشی است. بررسیها نشان میدهند تولید محتوای آموزشی به موفقیت مدرسان کمک میکند و آنها را در مسیر رشد قرار میدهد. اما اکنون این سوال پیش میآید آیا هر محتوایی به موفقیت مدرسان کمک میکند؟! پاسخ به این سوال قطعا منفی است! کارشناسان به این موضوع اشاره میکنند محتوایی میتواند به موفقیت مدرسان و یا برندها کمک کند که دقیقا متناسب با نیازهای کاربران تولید شده باشد و اصول مهمی در ساخت آنها رعایت شده اند.
به همین دلیل، افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند، باید چک لیست مدرسان را در اختیارشان قرار دهند تا مدرسان قبل از اقدام به تولید محتوا با اصول این کار آشنایی داشته باشند. در ادامه تلاش میکنیم اطلاعات بیشتری را در مورد چک لیست مدرسان در اختیار شما قرار دهیم.
چک لیست مدرسان برای تولید محتواهای برتر آموزشی
با توجه به این موضوع که امروزه تولید محتوای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است، رقابت در این حوزه بسیار زیاد است و هرگز نمیتوان با روشهای معمولی به موفقیت رسید. همچنین، دانشجویان نیز بسیار هوشمند شدهاند و برای خرید فیلمهایی آموزشی اقدام میکنند که بسیار خاص و هنرمندانه تولید شدهاند و اطلاعات مناسبی را در اختیار آنها قرار میدهند.
به همین دلیل، شناخت چک لیست مدرسان بسیار مهم است و بیشک به موفقیت اساتید کمک میکند. در همینجا به این موضوع اشاره میکنیم نکاتی که در اینجا مطرح میشوند بخشی از تجربیات ما در چک لیست مدرسان هستند و شما میتوانید موارد دیگری را نیز به این چک لیست اضافه کنید.
ایدههای خاص و منحصربهفرد
اگر به چک لیست مدرسان نگاهی بیاندازید اولین و مهمترین موردی که به چشم میخورد استفاده از ایدههای خاص و منحصربهفرد است. بهتر است بدانید تمامی افراد در مورد ایدههای خاص و منحصربهفرد صحبت میکنند. اما چگونه میتوان ایدههای خاص و منحصربهفرد را به محتوای آموزشی افزود. برای اینکار راهکارهای زیادی وجود دارند.
یکی از مهمترین مواردی که باعث میشود شما بتوانید ایدههای خاص و منحصربهفرد بازار را شناسایی کنید توجه به محتواهای آموزشی دیگر است. توصیه میشود محتواهای رقبا خود را نگاه کنید. همچنین، قدم را فراتر بگذارید و به محتواهای خارجی نگاهی بیاندازید. بیشک، در این مسیر ایدههای جدید به ذهن شما هجوم میآورند.
برنامهریزی آموزشی
یکی دیگر از مواردی که در چک لیست مدرسان به چشم میخورد برنامهریزی آموزشی است. همانطور که میدانید بحث آموزش بسیار گسترده و پیچیده است و به سادگی نمیتوان آن را در چند فیلم خلاصه کرد. به همین دلیل، شما ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که قرار است چه مطالبی را به مخاطبان خود ارائه دهید. بهتر است برای آنها برنامهریزیهای دقیق داشته باشید و سپس این مسئله را با تیم تولید محتوا در میان بگذارید. بیشک، این کار به شما کمک میکند محتواهای دقیق و ارزشمندی را تولید کنید و تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.
شروع خاص و ویژه
شروع خاص و ویژه از جمله اموری است که در چک لیست مدرسان اهمیت زیادی دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید منظور از شروع خاص و ویژه چیست! شما باید محتوای آموزشی خود را به گونهای تولید کنید که باعث شود مخاطب جذب شود. به طور مثال، تصور کنید شما میخواهید فیلم آموزش زبان انگلیسی تولید کنید. به نظر شما چگونه میتوان این فیلم را آغاز کرد تا مخاطب جذب شود آن را دنبال کند؟! روشهای زیادی وجود دارند که باعث جذاب شدن فیلم آموزشی میشوند و هر مدرس با توجه به حیطه کاری خود میتواند به آنها دست پیدا کند.
مدل صحبت کردن
شاید برای شما جالب باشد که بدانید ما در چک لیست مدرسان بر مدل صحبت کردن تاکید زیادی میورزیم. مدرسان باید با اصول صحبت کردن آشنایی داشته باشند تا بتوانند محتواهای تاثیرگذاری را تولید کنند (اگر میخواهید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، میتوانید مقاله اصول فن بیان و سخنوری را مطالعه کنید).
هر چقدر مدرس به اصول سخنوری تسلط بیشتری داشته باشد، به همان اندازه بیشتر به موفقیت محتوای آموزشی خود کمک میکند. به همین دلیل، توصیه میشود تمامی مدرسان به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند.
زمانبندی
از جمله اموری که همواره در چک لیست مدرسان به آنها تاکید میورزیم زمانبندی محتوای آموزشی است. بهتر است بدانید زمانیکه محتوای آموزشی بیش از ۶۰ دقیقه میشود خستهکننده میشود. اما در برخی از موارد اگر طول مدت ویدیوها را کاهش دهیم، تعداد فیلمهای آموزشی زیاد میشود و همین امر میتواند برای دانشجویان خستهکننده باشد. با توجه به تمامی این امور، مدرس باید به زمانبندی فیلم آموزشی خود توجه زیادی داشته باشد و از قبل تمامی این موارد را در نظر بگیرد. بیشک، مدرس میتواند با مشاوره تیم تولید محتوا تصمیمات درستی را در این زمینه اتخاذ کند.
جمعآوری اطلاعات بهروز
جمعآوری اطلاعات بهروز یکی دیگر از مواردی است که در تهیه چک لیست مدرسان تاکید زیادی بر آن داریم. این مسئله باعث میشود کار شما به عنوان یک مدرس از کار رقبایتان برجستهتر شود. به نظر شما چرا یک دانشجو باید محتوای آموزشی شما را به محتواهای آموزشی دیگر ترجیح دهد. بیشک، یکی از مواردی که باعث میشود کار شما مورد توجه قرار گیرد اشتراکگذاری اطلاعات جدید است. به طور مثال، اگر کار شما در زمینه آموزش زبان انگلیسی است، میتوانید مطالعات جدید را مطالعه کنید و تدریس خود را بر اساس متدهای روز دنیا پیش ببرید. این مسئله باعث میشود به عنوان یک مدرس صاحب سبک در میان دانشجویان خود شناخته شوید.
شناخت نیازهای کاربران
چرا میخواهید محتوای آموزشی تولید کنید؟! زیرا میخواهید پاسخگوی بخشی از نیازهای دانشجویانتان باشید. به طور مثال، اگر شما روانشناس هستید و میخواهید محتوای آموزش روانشناسی تولید کنید، با بررسیهایی که انجام میدهید متوجه میشوید بیماری افسردگی یکی از بیماریهای رایج است و نیاز به شناخت کامل دارد. اگر تولید محتوای آموزشی خود را در این مسیر پیش ببرید میتوانید مخاطبان زیادی را جذب کنید. زیرا شما دقیقا همان چیزی را تولید کردهاید که مخاطبانتان به آن نیاز دارند. با توجه به این موضوع در چک لیست مدرسان همواره به این موضوع اشاره میکنبم شناخت نیازهای کاربران به موفقیت دورههای آموزشی کمک زیادی میکند.
استفاده از المانهای مناسب برای تولید محتوای جذاب
به طور کلی، در طول برنامهریزی برای تولید محتوای آموزشی همواره باید این سوال را مد نظر قرار دهید چرا دانشجویان باید فیلمهای آموزشی شما را به فیلمهای دیگر ترجیح دهند. این اصل باعث میشود شما برنامهریزیهای جدیدی برای تولید محتوا داشته باشد. یکی از مواردی که باید در چک لیست مدرسان به آن توجه ویژهای شود استفاده از المانهای مناسب برای تولید محتواست. با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارید اضافه کردن کدام المانها به محتوای آموزشی باعث میشود آنها جذب شوند و برند شما در ذهن بسپارند.
رعایت این مسئله منجر به برندسازی شخصی میشود که دستاورد بزرگی برای کسانی است که در زمینه تولید محتوای آموزشی فعالیت دارند (اگر میخواهید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، میتوانید مقاله برند سازی شخصی | هر آن چیز که باید بدانید! را مطالعه کنید). مواردی که در چک لیست مدرسان قرار میگیرد از همیت زیادی برخوردار است و میتواند به افراد کمک کند کیفیت کار خود را به میزان زیادی افزایش دهند. بهتر است بدانید هیچیک از مواردی که در چک لیست مدرسان قرار دارند بیاهمیت نیستند و میتوانند به موفقیت مدرسان کمک کنند.
اهمیت تولید محتوای آموزشی
امروزه اینترنت به بخش جداییناپذیری از زندگی انسانها تبدیل شده است و همین امر تحولات زیادی را در مدل زندگی انسانها به وجود آورده است. این مسئله به طور ویژه بر مسئله آموزش تاثیر گذاشته است. پس از همهگیری بیماری کرونا اهمیت آموزش آنلاین و تولید محتوای آموزشی بیش از پیش بر مدرسان مشخص شد و تمامی آنها تلاش کردند از این روش برای بهبود کیفیت آموزش استفاده نمایند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند، در دهههای آینده آموزش به صورت آنلاین خواهد شد و شاید آموزش حضوری دیگر مورد توجه قرار نگیرد.
کار با تیم متخصص برای تولید محتوای آموزشی
بهتر است بدانید زمانی فیلمهای آموزشی شما مورد توجه قرار میگیرد که با یک تیم متخصص و آموزشدیده کار کنید. یک تیم متخصص و آموزشدیده از قبل چک لیست مدرسان را به آنها تحویل میدهد و همین امر سبب میشود مدرسان با نگاه باز برای تولید محتوای آموزشی اقدام کنند. از طرف دیگر، تیمهای متخصص و آموزش دیده تعامل بالایی با مدرسان خواهند داشت و این مسئله میتواند بر کیفیت آموزش اثر بگذارد. با توجه به تمامی این موارد توصیه میشود تمامی مدرسان در زمان تولید محتوای آموزشی یک تیم زبده و کاربلد را انتخاب کنند.
سخن پایانی
تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد چک لیست مدرسان در اختیار شما قرار دهیم. بهتر است بدانید چک لیست مدرسان حاوی آیتمها و فاکتورهایی است که به رشد هرچه بیشتر مدرسان کمک میکند. در این چک لیست که توسط تیم متخصص تولید محتوای آموزشی در اختیار مدرسان قرار میگیرد، مدرسان میتوانند با آیتمهای مهم در موفقیت آشنا شوند و برنامهریزیهای مناسب را برای رسیدن به آنها انجام دهند. تولید محتوای آموزشی یکی از اصولی است که میتواند جایگاه مدرسان را ارتقا دهد و به موفقیت آنها کمک نماید.