کسانی که میخواهند برند شخصی خود را داشته باشند، باید به موارد متعددی توجه کنند (اگر میخواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، میتوانید مقاله برندسازی شخصی، هرآن چیز که باید بدانید! را مطالعه کنید). با توجه به این موضوع که امروزه رقابت در این حوزه زیاد است، به راحتی نمیتوان برند شخصی را به یک برند مهم و شناختهشده تبدیل کرد. تمامی افراد به چک لیست برند سازی شخصی نیاز دارند تا در هر مرحله به آن مراجعه کنند و مسیر را به درستی طی کنند. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید این چک لیست حاوی چه آیتمهایی است! در ادامه تلاش میکنیم اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.
مشخص کردن زمینههای تخصصی
یکی از مهمترین مواردی که در بررسی چک لیست برند سازی شخصی باید به آن توجه شود مشخص کردن زمینههای تخصصی است. بهتر است اندکی به خود فرصت دهید و به این موضوع فکر کنید شما که میخواهید برند شخصی خود را راهاندازی کنید چه مهارتهایی دارید! تمامی مهارتهای خود را بر روی یک برگه پیادهسازی کنید. این امر باعث میشود نگاه باز و دقیقی به خود داشته باشید و بهتر میتوانید در زمینه برندسازی قدم بردارید.
سبک اجرای کار
اکنون که زمینههای تخصصی کار شما مشخص شده است، بهتر است به این سوال پاسخ دهید که سبک اجرای کار شما چیست! به طور مثال، تصور کنید شما مدرس زبان هستید و مهارت اصلی شما اسپیکینگ است! چگونه میتوانید این تخصص خود را اجرا کنید که با رقبای خود متفاوت باشید؟!
آیا شما مهارت اسپیکینگ را با تمرکز بر داستانها آغاز میکنید؟! آیا فیالبداهه صحبت کردن رویکرد شما در آموزش اسپیکینگ است؟! بهتر است در چک لیست برند سازی شخصی به این سوال پاسخ دهید. البته به این موضوع توجه داشته باشید پاسخهای شما به سوالات چک لیست برند سازی شخصی نباید عجلهای و بدون تفکر باشد. در غیر اینصورت، هرگز نمیتوانید در این مسیر به موفقیت برسید.
ابزارهای تخصصی
یکی دیگر از مواردی که در بخش بررسی چک لیست برند سازی شخصی باید به آن توجه داشته باشید، بررسی ابزارهای تخصصی است. برای اینکه شما بتوانید در کار خود به موفقیت برسید به کدام ابزارها نیاز دارید. به طور مثال، اگر شما در زمینه آموزش برنامهنویسی فعالیت دارید، برای اینکه بتوانید فیلمهای آموزشی خود را به دست مخاطبانتان برسانید به چه چیزی نیاز دارید؟ آیا برای اینکار باید به استودیو مراجعه کنید و یا میتوانید خودتان با خرید ابزار فیلمهای آموزشی را درست کنید؟
تحلیل رقبا
شاید برایتان جالب باشد که بدانید رقبای شما منبع ارزشمندی برای شما هستند. با تحلیل رقبا میتوانید به این موضوع پی ببرید که در کجای راه ایستادهاید و چقدر برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کنید. به همین دلیل، در چک لیست برند سازی شخصی باید این موضوع را مد نظر قرار دهید و رقبایتان را از جوانب مختلف بررسی کنید. بهتر است وقت بگذارید و نقاط مثبت و منفی رقبایتان را بشناسید. این مسئله به رشد شما نیز کمک خواهد کرد.
افرادی که با شما آشنایی دارند
اکنون که میخواهید برند شخصی خود را راهاندازی کنید، بیشک در یک زمینه خاص تخصص دارید و افرادی نیز در این زمینه حضور دارند که شما را میشناسند. باید لیست کاملی از کسانی که شما را در آن زمینه خاص میشناسند تهیه کنید. آیا همکارانی دارید که شما را به دلیل تخصصتان قبول دارند و یا تنها به دلیل تخصصی که دارید با شما همکاری میکنند. آیا با اساتید فن آشنایی دارید؟ به طور مثال، ممکن است با این اساتید کار کرده باشید و یا در دورههای آموزشی آنها شرکت کرده باشید.
چرا این بخش مهم است؟
اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید در زمان بررسی چک لیست برند سازی شخصی چرا بررسی افرادی که با شما آشنایی دارند بسیار مهم است. پاسخ به این سوال روشن است. این کار برای این انجام میشود که بدانید برای اینکه بتوانید برند شخصی خود را بسازید آیا توانستهاید پروتوتایپ و یا تصویر ذهنی مناسبی را در میان آشنایان خود بهوجود بیاورید. به طور مثال، تصور کنید کار شما نصب چمن مصنوعی در زمینهای فوتبال است. همکارانتان شما را به عنوان فردی میشناسند که ظرافت را در کارش رعایت میکند. این نکته بسیار قابلتوجه است و با تکیه بر روی این نکته میتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید.
از طرف دیگر، تصور کنید پس از بررسی آشنایان در چک لیست برند سازی شخصی متوجه میشوید که کار شما ظریفکاریهای لازم را ندارد و همین امر باعث شده است نارضایتی در میان مشتریان افزایش پیدا کند. در همینجا میتوانید جلوی ضعف کار را بگیرید و نقاط منفی خود را از بین ببرید. پس از آنکه برند شخصی خود را به مشتریان خود معرفی کردید، بسیاری از نقاط ضعف خود را از بین بردهاید و این مسئله باعث رشد شما خواهد شد.
مهارتهایی که با آن شناخته شدهاید
اگر میخواهید در کار خود موفق شوید بهتر است در زمان بررسی چک لیست برند سازی شخصی تمرکز ویژهای بر روی این بخش داشته باشید. ابتدا این مسئله را مشخص کنید شما در کدام شبکههای اجتماعی حضور دارید و مهارتهایی را که در آن شبکه اعلام کردهاید چه هستند. همچنین، نام خود را در گوگل جستجو کنید و بینید نام شما با چه مهارتهایی در موتور گوگل نمایش داده میشود.
سپس، به این سوال پاسخ دهید مخاطبان هدف شما در کدام فضا بیشتر حضور دارند؟ آیا مخاطبان خود را در اینستاگرام بهتر میتوانید پیدا کنید یا لینکدین؟ آیا شما در این شبکه اجتماعی اکانت دارید؟ شاید پاسخ به این سوالات هفتهها طول بکشد و از شما وقت بگیرید. اما اگر بتوانید به درستی به این سوالات پاسخ دهید به موفقیتهای زیادی خواهید رسید.
روش معرفی شما به مخاطبان جدید
اکنون به مهمترین بخش چک لیست برند سازی شخصی رسیدهاید. شما به طور دقیق میدانید چه تخصصهایی دارید و رقبای شما چه کسانی هستند. همچنین، میدانید برای اینکه به اهداف خود دست پیدا کنید به چه ابزارهایی نیاز دارید. از طرف دیگر، حضور خود را در شبکههای آنلاین متفاوت تحلیل کردهاید و توانستهاید به درک درستی از خود برسید. الان نوبت آن است که به این سوال پاسخ دهید چگونه میخواهید خودتان را به مخاطبان جدید معرفی کنید؟!
این مسئله در چک لیست برند سازی شخصی همان قسمتی است که استراتژیهای کاری شما را مشخص میکند. آیا ویدیو مارکتینگ برای معرفی شما مناسب است یا برگزاری وبینار؟! آیا بهتر است تبلیغات اصلی خود را بر روی سایت انجام دهید و یا لینکدین؟! پاسخ به تمامی این سوالات باید هوشیارانه و منطقی صورت گیرد و پس از آن میتوانید کار خود را آغاز کنید. توصیه میشود در این زمینه با افراد متخصص در تماس باشید و مشاورههای لازم را از آنها دریافت نمایید. این مسئله به شما کمک میکند با چشم باز وارد این مرحله شوید و مخاطبان جدید خود را هدفمند جذب نمایید.
آیا استفاده از چک لیست برند سازی شخصی الزامی است؟
برای اینکه بتوانید در مسیر برندسازی شخصی به موفقیت برسید وجود چک لیست برند سازی شخصی الزامی است. وجود این چکلیست مزایای زیر را برای شما به همراه دارد:
- چک لیست برند سازی شخصی اجازه نمیدهد مسیر را اشتباه روید. زیرا قدمبهقدم تمامی موارد آنالیز و تحلیل میشوند.
- چک لیست برند سازی شخصی شما را هدفمندتر میکند. زیرا با بررسی اطلاعات خود در هر مرحله متوجه میشوید چه تواناییهایی دارید.
- چک لیست برند سازی شخصی شما را توانمندتر میکند. زیرا میتوانید به منابعی که در اختیار دارید پی ببرید و این مسئله بسیار ارزشمند است.
توجه به چکلیست برندسازی و تجربه موفقیت
بسیاری از افراد در سطح جامعه هستند که برند شخصی خود را فعال کردهاند، اما هنوز به موفقیتهای زیادی نرسیدهاند. بهتر است بدانید اگر به عمق این برندها نفوذ کنید متوجه میشوید آنها هیچگونه چکلیستی ندارند و از قبل آیتمهای مهم را تحلیل نکردهاند. عدم تحلیل باعث شده است در دنیای واقعی با مواردی روبهرو شوند که چالشبرانگیز است و همین امر آنها را از موفقیت دور میکند. در واقع، استفاده از این چکلیستها باعث میشود افرادی که به دنبال معرفی برند شخصی خود هستند از همان ابتدا موفقیت را تجربه کنند.
این موفقیت نقش بسیار مهمی در افزایش اعتمادبهنفس و شکلگیری ایدههای جدید در کسبوکار دارد. در نتیجه، اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که میخواهید هر چه زودتر در کار خود به موفقیت برسید، بهتر است بر روی این چکلیست کار کنید. همچنین، میتوانید با افراد متخصص مشورت کنید و از تجارب آنها بهرهمند گردید. به زودی متوجه میشوید تجارب زیادی دارید که میتوانند شما را رو به جلو حرکت دهند.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد چک لیست برند سازی شخصی در اختیار شما قرار دهیم. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند نام این چکلیست را میتوان چکلیست رسیدن به موفقیت دانست. در این چکلیست باید زمینههای تخصصی، افرادی که با شما آشنایی دارند، مهارتهایی که با آنها شناخته شدهاید و روشی که میخواهید خود را به دیگران معرفی کنید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. در این صورت، میتوانید دادهها و اطلاعات جامعی را بدست بیاورید و با قدمهای استوار در این مسیر پیش بروید. همچنین، با استفاده از این روش نقاط ضعف و قوت خود را میشناسید و این مسئله بسیار ارزشمند است.