mms logo

آشنایی با انواع تولید محتوا

از آنجایی که این روزها شغل تولید محتوا یکی از مشاغل پرطرفدار در دنیاست، احتمالا شما هم در این مدت با شنیدن کلماتی مثل محتوا، محتوای ویدئویی، محتوای متنی و.. زیاد رو‌به‌رو شده باشید. در مرحله اول زمانی که اسم تولید محتوا به گوشتان می‌خورد، به احتمال زیاد ذهنتان به سمت متن، نوشته و اخبار برود. اما بهتر است بدانید مطالب و مفاهیم در روش‌های مختلف و انواع تولید محتوا به دست مخاطب می‌رسد.

تمامی ویدئوهایی که می‌بینیم، موسیقی و فایل صوتی که می‌شنویم، عکس‌هایی که می‌بینم، مطالبی که در سوشال مدیا و سایت‌ها مشاهده و مطالعه می‌کنیم، همگی محتواهایی هستند که در قالب‌ها و روش‌های متفاوت تولید می‌شوند.

چند نوع تولید محتوا داریم؟

در واقع هر مسئله و مفهوم قابل درک برای انسان‌ها که از طریق کانال‌های متفاوت دنیای دیجیتال به گوش مخاطبین می‌رسد یک نوع تولید محتوا است. در ادامه می‌خواهیم با انواع تولید محتوا و ابزارهای لازم آشنا شویم.

انواع قالب‌های تولید محتوا

همانطور که گفتیم محتواها در قالب‌های متفاوتی تولید و در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با توجه به هدف، نوع مخاطب و بستری که می‌خواهید محتوا رو تولید کنید، یکی از فرمت‌ها و انواع  محتوا را برای انتشار انتخاب کنید.

به‌طور مثال برای آموزش یک مبحث علمی برای آنکه مخاطب بتواند درک بهتری داشته باشد، بهتر است از قالب ویدئویی استفاده کنید. در ادامه می‌خواهیم انواع تولید محتوا رو توضیح و آموزش دهیم.

محتوای متنی

یکی از انواع تولید محتوا که مخاطبین و کاربرد زیادی نیز دارد، محتواهای متنی هستند. محتوای متنی شامل بلاگ‌ها، کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، کتاب‌های الکترونیک و… هستند.

بلاگ

محتواهایی که در سایت‌ها می‌خوانید و مقالات پژوهشی که در قالب محتوای متنی در سایت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند جزو دسته بلاگ‌ها هستند که ازتولید بلاگ‌ها بیشتر برای سئو و بهینه سازی سایت‌ها استفاده می‌کنند. از آنجایی که نوشته‌ها می‌توانند حس اعتماد در افراد ایجاد کنند، مخاطبین خاص خودشان را دارند.

کپشن نویسی یا محتوای سوشال

امروزه انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که اکثر افراد از آن‌ها  استفاده دارند و افراد برای پرسونال برندینگ خود و شرکت‌ها برای معرفی و برندسازی خود از این نرم افزارها استفاده کرده و تولدید محتوا می‌کنند.

آموزش انواع تولید محتوا

هر کدام از این نرم افزارها قالب محتوایی خود را می‌پذیرد؛ به طور مثال در لینکدین، توییتر، اینستاگرام شما نیاز به محتوای متنی هم خواهید داشتید؛ زیرا در اینستاگرام زیر عکس‌ها و ویدئوها نیاز به یک محتوای متنی برای توضیح دارد و نرم افزاری مثل توییتر بیشتر بر محور نوشته‌هاست.

رپورتاژآگهی

رپورتاژ یک نوع محتوای متنی است که سایت‌ها و کسب‌وکارها برای معرفی خود و گرفتن لید از سایت‌های پرمخاطب استفاده می‌کنند. به این صورت که یک محتوای جذاب برای درگیر کردن ذهن مخاطب می‌نویسند و در یک سایت پر مخاطب مثل سایت‌های خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنند و لینک سایت خود را در آن قرار می‌دهند.

کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی یکی از انواع محتواهای متنی است. کتاب‌های الکترونیک اصولا کوتاه هستند و برای دریافت دیتابیس برای شرکت‌ها و یا به عنوان شناساندن برند به عنوان یک مرجع علمی استفاده می‌شوند. اصولا این کتاب‌ها جنبه آموزشی و کاربردی دارند؛ به همین سبب به‌قدری باید کامل و ارزشمند باشند که مخاطب احساس کند واقعا با خواندن این کتاب چیزی به دست می‌آورد.

اخبار

یکی از انواع محتواهای متنی اخبار است. محتوای متنی خبری شامل گزارش کارا و اخبار در سوشال مدیا و سایت‌های خبرگزاری می‌شود. اخبار مربوط به سایتتان، اخبارهای روز دنیا و … که با توجه به نوع کسب‌وکار و سایتتان می‌توانید اخبارهای متفاوتی را ارائه دهید.

محتوای ویدئویی

یکی دیگر از انواع تولید محتوا، تولید محتوای ویدئویی است که امروزه مخاطبین زیادی دارد و خیلی از شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیا به سمت محتوای ویدئویی می‌روند. همچنین دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین مخاطبین زیادی دارند که شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

شرکت‌های مختلفی هستند که به شما برای تولید محتوای ویدئویی کمک می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها استودیو ایده پردازان است که برای ضبط و تولید محتواهای ویدئویی با بالاترین کیفیت می‌توانید از این شرکت استفاده کنید. شرکت‌ها و افراد بزرگی هستند که ضبط و ادیت محتواهای خود را به طور کامل به استودیو ایده‌پردازان سپرده‌اند و این نشان دهنده کیفیت بالای کار و ابزار مناسب استودیو ایده‌پردازان است.

دوره آموزشی

اگر تخصص یا حرفه خاصی دارید، با ضبط ویدئوهای آموزشی به صورت آفلاین(ویدئویی) و آنلاین می‌توانید محتوا تولید کرده و کسب درآمد کنید. امروزه افراد به دلیل سرعت بالای زندگی و ترافیک مسیر و هزینه کلاس‌های حضوری بیشتر به سمت دوره‌های آموزشی آفلاین(ویدئویی) و آنلاین آمده‌اند.

راهنمای ساخت دوره آموزشی

دوره‌های آموزشی یکی از انواع تولید محتوای ویدئویی هستند.

ویدئو سرگرمی و سوشال مدیا

اگر در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت داشته باشید، می‌بینید که این روزها ویدئوها بازدید بسیار بالایی دارند و افراد با توجه به تخصص و موضوع صفحه اجتماعیشان ویدئوهای مختلفی تولید می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. ویدئوهای طنز، ویدئوهای آموزشی، ویدئوهای معرفی محصول و انجام چالش‌های روز دنیا تمامی این موارد جزو محتواهای ویدئویی به حساب می‌آیند.

موشن گرافیک

موشن گرافیک‌ها از ترکیب انیمیشن و طراحی گرافیک و تبدیل آن‌ها به یک ویدئوی دیجیتال به دست می‌آیند. از آنجایی که امروزه محتوای ویدئویی بسیار مخاطب دارد. اکثر شرکت‌ها برای تیزر و تبلیغات خود و یا حتی معرفی کسب‌و‌کار خود از موشن گرافیک‌ها استفاده می‌کنند.

محتوای تصویری

محتواهای تصویری یکی دیگر از انواع تولید محتوا هستند. اصولا این نوع محتواها در کنار محتوای متنی یا در سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. این نوع محتوا به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها یک نوع محتوای تصویری هستند که نحوه ساخت و تولید آن به این صورت است که یک محتوای متنی و کلی اطلاعات را به کمک گرافیست و استفاده از تصویرسازی تبدیل به یک عکس می‌کنند؛ یعنی شما با دیدن یک تصویر و نوشته‌های محدودی که درون آن قرار دارد، کل اطلاعات یک متن بلند را خواهید فهمید.

انواع تولید محتوا: اینفوگرافیک

با توجه به اینکه افراد امروزه دنبال سریع بودن و کسب اطلاعات بیشتر در کمترین زمان هستند، اینفوگرافیک‌ها بسیار می‌تواند کمک کند و مخاطبین زیادی نیز خواهد داشت.

عکاسی و ادیت عکس

یکی دیگر از انواع محتواهای تصویری که مخاطبین زیادی نیز دارد، عکاسی و ادیت عکس است. افرادی که ادیت عکس انجام می‌دهند و از طریق آن مخاطب جذب می‌کنند و یا با گرفتن عکس‌های خاص یک مفهوم و معنی خاصی را به مخاطب انتقال می‌دهند در واقع دارند، تولید محتوا انجام می‌دهند.

محتوای صوتی

آخرین دسته از انواع تولید محتوا مربوط به تولید محتوای صوتی می‌شود. از آنجایی که افراد در طول سرکار، ترافیک، زمانی که در نوبت انتظار هستند را از محتواهای صوتی استفاده  می‌کنند، امروزه مخاطبین زیادی دارد که شما می‌توانید با توجه به نوع مخاطب خود از این محتواهای صوتی استفاده کنید.

پادکست

پادکست‌ها که امروزه مخاطبین زیادی دارند، یک نوع محتوای صوتی جذاب هستند. در واقع پادکست‌ها یک فایل صوتی یا صوتی تصویری هستند و شخصی که تولید کننده پادکست است در این محتوای صوتی در زمینه‌های متفاوت اطلاعات مورد نظرش را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. افراد در پادکست‌ها در ارتباط با مسائل تخصصی در رشته‌های متفاوت، مطالب اجتماعی، دانستنی‌ها و صحبت می‌کنند.

کتاب صوتی

از آنجایی که خیلی از افراد حوصله و وقت خواندن کتاب کاغذی را ندارند و همچنین هزینه خرید کتاب بسیار بالا رفته است، مخاطبین و طرفداران کتاب صوتی بسیار افزایش یافته است. افرادی که صدا و لحن خوبی دارند می‌توانند کتاب‌های معروف را با اجازه از ناشر و نویسنده تبدیل به کتاب‌های صوتی کنند.

انواع تولید محتوا- کتاب صوتی

تا اینجا راجع به انواع تولید محتوا و قالب‌های محتوا را توضیح دادیم. در ادامه می‌خواهیم در ارتباط با اهمیت و ابزارهای تولید محتوا صحبت کنیم.

چرا تولید محتوا مهم است؟

امروزه اکثر افراد وقت زیادی را در دنیای دیجیتال و فضای مجازی می‌گذرانند و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های مختلف در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند. به همین علت داشتن محتواهای حرفه‌ای و خوب باعث پیشرفت و معروفیت شغل شما می‌شود.

زمانی که شغل شما با کمک محتواهای با کیفیت به دیگران معرفی شود، احتمال موفقیت و بالا رفتن مخاطبین نیز بیشتر می‌شود. همچنین یک محتوای خوب و با کیفیت می‌‌تواند به شما کمک کند که افراد شما را به یک دیگر معرفی کنند و این یک نکته مثبت برای شما است. شما می‌توانید از انواع تولید محتوا در زمینه‌های مختلف شغل خود و استعداد و توانایی که دارید، استفاده کنید.

اما مهم است که هر کدام از انواع روش‌های تولید محتوا را که انتخاب می‌کنید، با بالاترین کیفیت ارائه دهید. زیرا امروزه افراد زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و به همین علت شما باید یک محتوای با کیفیت ارائه دهید که بتوانید از رقبای خود جلوتر باشید. خلاقیت و داشتن ایده‌های جدید می‌تواند شما را با سایر رقبا متفاوت کند.

 ابزارهای تولید محتوا

در این مقاله راجع به انواع تولید محتوا صحبت کردیم؛ حال شما می‌توانید با توجه به روشی که انتخاب کرده‌اید از یک‌سری ابزارها برای کار خود استفاده کنید.

اصولا تولید محتوای متنی نیاز به ابزارهای خاصی ندارد. برای محتوانویسی شما می‌توانید از نرم افزارهای ورد، نت گوشی، گوگل داک، نوت پد سیستم و … استفاده کنید. برای سرچ مطالب می‌توانید از موتورهای جست‌وجو استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که برای بازاریابی محتوا وseo  نیاز به ابزارهای خاص برای پیدا کردن کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و سایت است. همچنین برای بررسی نکات ویراستاری نوشته نیز می‌توانید از ابزارهای خاصی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید.

برای محتوای ویدئویی با توجه به کیفیت و بستری که در آن تولید محتوا می‌کنید، نیازمند ابزارهای متفاوتی خواهید بود. به‌طور مثال شما برای انواع تولید محتوا ویدئویی یا تصویری در شبکه‌های اجتماعی برای شروع و به صورت مبتدی یک گوشی و نهایتا پایه نگهدارنده موبایل نیاز خواهید داشت.

 ابزارهای تولید محتوا

اما برای داشتن محتوای با کیفیت، نیازمند نور مناسب، ضبط صدای خوب و تصویر باکیفیت هستید که می‌توانید از رینگ لایت، میکروفون‌های کوچک، ضبط صدا و گوشی‌های دارای دوربین خوب یا دوربین حرفه‌ای استفاده کنید.

برای ضبط یک دوره آموزشی شما نیازمند یک سری لوازم خوب و کامل برای تصویربرداری هستید و از آنجایی که هزینه تهیه تجهیزات بسیار بالا است شما می‌توانید از شرکتی مانند استودیو ایده‌ پردازان که در زمینه تولید محتوای ویدئویی فعالیت می‌کنند و بهترین امکانات را دارند، استفاده کنید.

برای تولید ‌محتوای صوتی شما نیازمند یک میکروفون خوب و فضایی خلوت و ساکت برای ضبط صدا هستید.

برای تولید محتوای تصویری اگر قصد عکاسی داشته باشید، شما به یک دوربین عکاسی خوب و یا موبایلی که دوربینی با کیفیت بالا داشته باشد نیاز دارید. و اگر قصد ادیت عکس یا تولید محتوای تصویری دارید، می‌توانید از ابزارهای ادیت عکس مثل فوتوشاپ، ایلاستریتو استفاده کنید. همچنین نرم افزارهای مناسب موبایل مثل پیکس آرت، کانوا و لایت‌روم نسخه موبایل وجود دارند که شما می‌توانید برای ادیت عکس‌های خود با موبایل استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله در ارتباط با انواع تولید محتوا صحبت کردیم؛ شما باید با توجه به شناسایی مخاطبتان و اهدافی که از تولید محتوا دارید و بستری که می‌خواهید محتوای خود را ارائه دهید، بررسی رقبا و محتوایی که تولید می‌کنند یکی از انواع تولید محتوا را انتخاب کنید. البته بهتر است با نوشتن یک استراتژِی درست و استفاده و ترکیب چند روش محتوایی بیشترین نتیجه را از محتوا بگیرید.

همان‌طور که گفتیم محتوا انواع متفاوتی دارد. که به‌طور کلی شامل ۴ دسته محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری و صوتی است که خود این قالب‌ها به شکل‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. داشتن یک محتوا با کیفیت بالا نیازمند تجهیزات و ابزارهای مناسب یک ایده خوب و خلاقیت است.

برای سایت‌تان می‌توانید از محتوای تصویری و متنی استفاده کنید و برای استفاده از سوشال مدیا می‌توانید از محتوای ویدئویی استفاده کنید. همچنین برای ساخت دوره‌های آموزشی خوب، محتوای ویدئویی بهترین انتخاب است.

امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت تعداد محتواها و اطلاعات زیادی را می‌بینیم و وارد زندگیمان می‌شود. بهتر است سعی کنیم محتواهای مفید و مناسب را ببینیم و برای پیشرفت خودمان و پیدا کردن مخاطبین درست و همیشگی به ارائه محتوای خوب و با کیفیت بپردازیم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.