mms logo

چگونه یک سمینار را رهبری کنیم؟

رهبری سمینار یک هنر و یک مهارت است که می‌توانید یاد بگیرید.

این روزها برگزاری سمینار به یکی از ترندهای دنیای کسب و کار بدل شده است. سمینار به دلیل ماهیت کلاس‌گونه‌‌ای که دارد قدرت آموزشی بسیار بیشتری دارد و کسب و کارها از این شیوه برای بازاریابی، برندینگ، جذب مشتری و … استفاده می‌کنند. در دانشگاه‌ها و مجامع علمی هم برگزاری سمینار یک شیوه‌ی آموزشی محسوب می‌شود. اما نقصی که در این حوزه‌ها بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید رهبری سمینار است. در اکثر این ارائه‌ها رهبری سمینار به درستی انجام نمی‌شود و تاثیرگذاری این مدل آموزش بسیار کمتر می‌شود.

مدیریت موفق سمینار به دانش فنی گسترده و همچنین مهارت‌های رهبری، سخنرانی و مدیریت نیاز دارد. برای اینکه بتوانید رهبری سمینار را به دست بگیرید این تکنیک‌های کاربردی را انجام دهید.

۱.کاملا آماده باشید.

برگزاری سمینار تنها به معنای آماده کردن یک پاورپوینت و صحبت کردن از روی آن نیست. شما باید با زیر و بم موضوعی که قرار است ارائه کنید آشنا باشید و در ضمن تمام جریان سمینار را برای خودتان آماده کنید. اینکه از کجا شروع کنید و با چه جملاتی افراد را با موضوع درگیر کنید. باید یک استراتژی برای بیان موضوعات داشته باشید و اولویت‌بندی موضوعات را انجام دهید تا بتوانید مدیریت سمینار را به درستی انجام دهید. حتی باید لحن و استایل متناسب با سمینار را هم آماده کنید. این گام اول در رهبری سمینار است. یک رهبر باید قدرت مانور داشته باشد. باید بتواند آن چیزی که نیاز است را در زمان مناسب به دست افراد برساند.

۲. محیط اجرا را آماده کنید.

برگزاری سمینار هم برای کسب و کارها و هم برای مجامع علمی یک روش خوب برای آموزش است.

یادگیری تنها زمانی جواب می‌دهد که شما یک محیط منظم و آماده برای ارائه ایجاد کنید. اینکه شما محیط و شرایط را به طور کامل آماده کنید راندمان شما را هم بالاتر می‌برد و حین ارائه نیازی نیست خودتان را درگیر مسائل دیگر کنید.

بهتر است زودتر از بقیه در محیط اجرا حضور پیدا کنید و هر چیزی که برای ارائه نیاز دارید را آماده کنید. وقتی همه چیز برای شما آماده باشد استرس‌تان را هم به خوبی مدیریت می‌کنید و در نتیجه مدیریت سمینار برای شما راحت‌تر می‌شود.

۳. با سوال شروع کنید.

اینکه بتوانید مخاطب را با خودتان همراه کنید بسیار مهم است. سوالات نقش کلیدی را دارند. یادگیری زمانی نتیجه بخش است که شما بتوانید سوالاتی را در ذهن کاربران بکارید و آن‌ها بخواهند که جواب سوالات را به دست بیاورند. چون شما جواب سوال را دارید نسبت به آن‌ها در سطح بالاتری قرار می‌گیرید و حکم رهبر را خواهید داشت.

یک مکالمه خوب و هدفمند با سوالات مهم شروع می‌شود. باید سوالات اساسی از مخاطبان بپرسید و اجازه دهید خودشان فکر کنند. این سوالات باعث می‌شوند تمرکز مخاطب تا آخرین لحظه در اختیار شما باشد. برای همین شروع برگزاری سمینار بسیار مهم است. اگر سوالات اولیه شما به اندازه کافی خوب باشند و بتوانید مخاطب را درگیر کنید در ادامه مسیر کار شما راحت‌تر می‌شود.

۴. اجازه بدهید مخاطبان مشارکت پویا و فعال داشته باشند.

با اینکه سمینار بیشتر جنبه‌ی آموزشی و ارائه دارد. اما بدون مشارکت فعال مخاطبان، هم شما و هم سایر افراد خسته می‌شوند و موضوع کاملا خسته‌کننده می‌شود. شما باید مخاطب را وارد بحث کنید تا او خودش را بخشی از سمینار بداند. اجازه بدهید آن‌ها حس میزبان داشته باشند و سمینار را مال خودشان بدانند. سوال بپرسید. اجازه بدهید آن‌ها سوال بپرسند. طوفان فکری انجام دهید. مکالمه داشته باشید. خودتان یا مخاطبان را به چالش بکشید و فضایی فعال و پویا بسازید.

۵. مربی باشید.

مدیریت سمینار با ایجاد یک فضای پویا و مشارکت اعضا بسیار راحت است.

سمینارهای خوب مشارکت بیشتری دارند. اما شما زمانی می‌توانید این مشارکت را ایجاد کنید که رهبری سمینار و مربی‌گری را به دست بگیرید. اینکه می‌گوییم مربی باشید احتمالا فکر شما به سمت مربیگری فوتبال می‌رود. درست فکر می‌کنید شما هم باید چنین نقشی را در حین سمینار داشته باشید. هیچ مربی فوتبالی مهارت‌های بازیکنانش را نادیده نمی‌گیرد. سعی می‌کند از مهارت‌های آن‌ها استفاده کند. اگر افراد بااستعداد در سمینار شما حضور دارند از آن‌ها استفاده کنید. به آن‌ها پاس بدهید. اجازه بدهید آن‌ها بخشی از سمینار را همراه با شما جلو ببرند. اگر می‌بینید برخی از مخاطبان شما چندان مشارکتی ندارند و یا یادگیری ضعیف‌تری دارند سعی کنید به آن‌ها تمرین بدهید. آن‌ها را وارد کار تیمی کنید و مهم‌تر اینکه به آن‌ها انگیزه بدهید.

۶. بین رهبری و ایجاد آزادی برای مخاطبان تعادل ایجاد کنید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند نباید به مخاطبان و مخصوصا دانشجویان آزادی زیادی داده شود چون نظم گروه به هم می‌ریزد. اما این اشتباه است. شما همچنان که مدیریت سمینار را انجام می‌دهید باید سعی کنید به مخاطبان‌تان آزادی عمل بدهید تا بتوانند چیزی را کشف کنند. حرف‌هایشان را بزنند و نقدهایشان را در مورد موضوع بگویند. این کار با هدف سمینار که رشد تمام افراد است کاملا در یک راستا قرار دارد. در یک فضای آزاد افراد خیلی زودتر رشد می‌کنند و شما هم باید این آزادی را به آن‌ها بدهید. اما مراقب باشید رهبری سمینار از دست شما خارج نشود و بتوانید آن را به خوبی کنترل کنید.

جمع بندی

باید مراقب باشید که بین میزان آزادی مخاطبان و رهبری خودتان تعادل برقرار شود.

مدیریت موفق سمینار یک هنر است. اینکه شما بتوانید رهبری سمینار را به دست بگیرید و به عنوان یک لیدر جریان سمینار را جلو ببرید یک مهارت است که به خلاقیت شما هم بستگی دارد. باید در عین حال که محتوای آموزشی‌تان را ارائه می‌دهید بتوانید فضایی منظم و بانشاط بسازید و سعی کنید تمام افراد را با موضوع درگیر کنید. ایجاد چنین فضایی راز موفقیت شما در مدیریت سمینار است.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.