mms logo

پیش تولید فیلم چیست و چه مراحلی دارد؟

پیش تولید فیلم امری است که به دانش بسیاری از جنبه‌های تولید و همچنین توانایی جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی طور جریان ساخت فیلم نیاز دارد.

پیش تولید فیلم امری است که به دانش بسیاری از جنبه‌های تولید و همچنین توانایی جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی در طول  جریان ساخت فیلم نیاز دارد. در واقع می‌توان گفت این فعالیت کار تقریبا آسانی نیست اما اگر برنامه‌ریزی سازمان یافته‌ای برای آن در نظر بگیریم می‌تواند بسیار ساده باشد. برنامه ریزی صحیح در این فرآیند بسیار مهم و حیاتی است.

برای راهنمایی بیشتر، در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که پیش تولید چیست؟ چه مراحلی دارد و از چه زمانی شروع و در چه زمانی به پایان می‌رسد؟

پیش تولید فیلم چیست؟

پیش تولید فرآیند برنامه ریزی و اجرای هر کاری است که باید قبل از شروع تولید فیلم انجام شود. این کار معمولاً پس از اتمام فیلمنامه آغاز و شامل کارگردان، فیلمبردار، تهیه کننده، دستیار اول کارگردان، مدیران تولید، هماهنگ کننده تولید و لوکیشن می‌شود. هر پروژه بسته به بودجه و حجم کاری، پیش تولید متفاوتی دارد. اما بعضی از دستورالعمل‌های نسبتاً جهانی وجود دارد که باید در تمام پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

مراحل پیش تولید عبارتند از:

  • نهایی کردن فیلمنامه
  • نهایی کردن بودجه تولید فیلم
  • تعیین افراد و نقش‌های کلیدی
  • بررسی فیلمنامه برای جلسات فیلم‌برداری
  • تهیه استوری برد و سکانس‌ها
  • لیستی از جلسات فیلم‌برداری
  • هماهنگی برای لوکیشن و ساخت دکور
  • قرارداد با بازیگران و عوامل فیلم
  • دریافت مجوز و بیمه
  • برنامه ریزی روز و ساعات فیلم‌برداری
  • بررسی مسائل فنی با تیم‌های مربوط
  • تست گریم و لباس بازیگران
  • اجاره تجهیزات مورد نیاز

همانطور که مشاهده می‌کنید کارهای زیادی وجود دارد که مربوط به پیش تولید فیلم می‌شود. اگر در این زمینه فعالیت دارید بهتر است نگاهی دوباره به لیست بالا بیاندازید. البته توجه کنید که چک لیست ذکر شده، بستگی به پروژه‌ی شما قابل تغییر است. هرچه فعالیت بیشتری در این مرحله انجام دهید، به اطمینان بیشتری از پیشرفت تولید می‌رسید. پیشنهاد می‌شود برای برنامه‌ریزی هرچه کامل‌تر از نرم افزارهای مرتبط به این کار استفاده کنید. با کنترل، سازمان دهی و پیش‌بینی مسائلی و مشکلاتی که ممکن است در طول فیلمبرداری بوجود بیاید، پروسه تولید آسان‌تری خواهید داشت.

در تصاویر زیر شرح کامل عوامل و تجهیزات مورد نیاز برای تولید فیلم به تفکیک وظایف آمده است:

چه کسی پیش تولید را انجام می‌دهد؟

ده ها کار و مسئولیت در طول پیش تولید توسط اعضای مختلف گروه انجام می‌گیرد. اما می‌توان گفت یکی از نقشهای اساسی در این فرآیند، دستیار اول کارگردان است. او و برخی از عوامل تولید، وظیفه‌ی برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را دارند.

پیش تولید از چه زمانی شروع می‌شود؟

زمانی که فیلمنامه در یک پیش نویس نهایی قابل استفاده قرار گرفت و یا به محض این که تایید نهایی شد، روند پیش تولید فیلم می‌تواند به صورت جدی آغاز شود.

چه زمانی پیش تولید به پایان می‌رسد؟

تکمیل این مرحله به این معنی است که دوربین‌ها آماده‌ی فیلمبرداری باشند. از بازیگران انتخاب شده که تست گریم و لباس نهایی گرفته‌اید، دعوت کرده باشید تا در روز و ساعت مشخص در لوکیشن حضور یابند. مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در لوکیشن‌ها آماده، تمام عوامل اجرایی و تولید استخدام و تجهیزات مورد نیاز اجاره شده باشند.

نکته‌ی نهایی

پیش تولید مرحله مهمی از هر پروژه است و به تولید واقعی کمک می‌کند تا در حد ممکن و راحت پیش برود. این مرحله به هوش و تجربه‌ی برنامه ریز هم بستگی دارد. تهیه چک لیست کامل از آنچه مورد نیاز است و باید فراهم شود، در آینده و طی فیلمبرداری موجب می‌شود از بروز بحران و مشکلات جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی صحیح، می‌توان تولید فیلم، برنامه‌های تولیدی و یا هر محتوای ویدیویی با کیفیت و کم‌هزینه داشت.

نظرات کاربران

guest
5 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.