mms logo

روند کلی ساخت موشن گرافیک به چه صورت است؟

مراحل ساخت موشن گرافیک

روند ساخت موشن گرافیک تفاوت چندانی با ساخت فیلم کوتاه ندارد و شما باید از شخصیت های انیمیشنی برای رساندن یک پیام خاص استفاده کنید. در حقیقت شما باید تمامی مراحل ساخت فیلم از نوشتن فیلمنامه گرفته با استفاده از جلوه های بصری و اصلاحات شخصی روی آن انجام دهید. در نهایت کارهای جزئی تری مانند صدا گذاری و جان بخشی هم باید روی موشن‌گرافیک انجام شود تا تبدیل به یک فیلم واقعی و کوتاه شود.

حالا اگر شما مهارت لازم در کار با نرم افزارهای گفته شده در مطلب موشن گرافیک چیست و چه کاربردی دارد را داشته باشید، از طریق دنبال کردن روند زیر می توانید به ساخت موشن گرافیک امیدوار باشید.

برای ساخت موشن گرافیک به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

موشن گرافیک همان فیلم است و ساختار هایی مانند فیلمنامه و طراحی حرکت بازیگران در آن ضروری است. در ضمن باید تغییرات بصری کلی با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی به وجود بیاید تا شخصیت ها تعریف شوند. بنابراین اگر خود شما بخواهید روند ساخت موشن گرافیک را از صفر تا صد انجام دهید لازم است که مهارت های زیر را داشته باشید:

  • توانایی نوشتن فیلمنامه برای ارتباط دادن شخصیت های مختلف در جریان حرکت گرافیک ها
  • توانایی طراحی گرافیک در نرم‌افزارهای پیشرفته مانند فتوشاپ یا افتر افکت
  • توانایی صحبت کردن برای مشخص کردن صدای هر کدام از شخصیت های گرافیکی
  • توانایی به حرکت درآوردن و صداگذاری به کمک نرم افزار های تدوین فیلم
  • مهارت در استفاده از جلوه های بصری برای طبیعی تر نشان دادن موشن گرافیک

حقیقتاً باید اعتراف کنیم که ساخت موشن گرافیک به همین راحتی نیست و اغلب شرکت‌ها به صورت گروهی این کار را انجام می‌دهند و هر قسمت را به یک فرد متخصص واگذار می کنند. در عین حال برخی افراد با نرم افزارهای گرافیکی آشنایی بیشتری دارند و صرفاً شاید از چند نفر برای ایجاد صدای شخصیت های مختلف کمک بگیرند.

برای ساخت موشن گرافیک به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

مراحل ساخت موشن گرافیک

با وجود تمامی صحبت هایی که در مورد سخت بودن موشن گرافیک می شود، اما حقیقتاً در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل به ابزار پرکاربرد و محبوب شده که می‌تواند بخش مهمی از روند تبلیغات را برعهده بگیرد. گرافیک های متحرک ابزار های خوبی برای جمع آوری تصاویر و کنار هم قرار دادن آنها برای یک داستان کوتاه هستند. اما شما هم اگر بخواهید از این حربه استفاده کنید لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

نوشتن فیلمنامه

در حقیقت موشن‌گرافیک بسیار کوتاه است. این بدان معناست که مدت زمان آن از ۳۰ ثانیه تا کمتر از ۲ دقیقه متغیر است و شما مدت زمان بسیار کوتاهی در اختیار دارید تا بتوانید هدف خود را اعلام کنید. در هنگام نوشتن فیلمنامه، لازم است که برای هر مفهوم خاص طراحی ایده‌آل خود را داشته باشید. از طرف دیگر شفافیت در اعلام پیام و سادگی آن عوامل مهمی هستند. بنابراین در فاز نوشتن فیلمنامه برای ساخت موشن گرافیک به موارد زیر توجه کنید:

  • مخاطب این هدف گرافیک های متحرک شما چه کسانی هستند؟ همیشه سعی کنید چیزی که می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد در نظر داشته باشید و در فیلمنامه آن را بیشتر به کار ببرید.
  • چه چیزی می خواهید انتقال دهید و پیام شما به مخاطبین چیست؟ اگر بخواهم از یک اصطلاح عامیانه استفاده کنم باید بگویم که کفش مخاطب را بپوشید و برای چند لحظه خود را به جای او بگذارید.
  • از دید مخاطب به موشن گرافیک خود نگاه کنید و با توجه به دیدگاه آنها قضاوت کنید.
فیلمنامه موشن گرافیک شامل چه قسمتهایی می شود؟

موشن گرافیک روشهای مختلفی برای گفتن داستان و رساندن پیام به مخاطب در اختیار شما می گذارد. در واقع شما در ساخت موشن گرافیک می توانید از حرکت و صدا و سایر تکنیک ها برای تبدیل کردن یک محتوای متنی به یک گرافیک متحرک استفاده کنید. بنابراین وقتی که به فکر نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک هستید عناصر زیر را در اختیار داشته باشید:

  • محتوای متنی: گفتن یک داستان فوق العاده نیاز به متن عالی و هماهنگ در یک نمایشگاه تجاری دارد. در واقع چیزی که شما به عنوان فیلمنامه در نظر می گیرید باید همان چیزی باشد که مخاطبان انتظار دارند بخوانند.
  • صدای تاثیر گذار: در تحقیقات صورت گرفته در حوزه بازاریابی مشخص شده که تاثیر صوت فرد بازاریاب روی مشتریان بسیار بیشتر از خود محتوای متنی است. بنابراین در هنگام ساخت موشن گرافیک اگر احساس می کنید که صدای شما کیفیت لازم را ندارد از دیگران کمک بگیرید.
  • تصویر سازی صوت روی محتوا: یک بار بدون در نظر گرفتن محتوای گرافیکی، محتوای متنی مورد نظر را بخوانید و صدای خودتان را ضبط کنید. در این وضعیت می توانید دیدگاه مخاطب را مورد بررسی قرار دهید.
  • تصاویر گرافیکی بدون متن یا صوت: این یکی از حربه هایی است که شما به کمک آن می توانید توانایی موشن گرافیک خود در انتقال پیام را بسنجید. در حقیقت گرافیک های متحرک را به شکلی به کار ببرید که هیچ‌گونه توصیفی برای مخاطب نداشته باشند و آن را برای چند نفر نشان دهید تا کیفیت آن را آنالیز کنند.

هماهنگ کردن فیلمنامه با جلوه های بصری

اضافه کردن فیلمنامه و تصاویر به یکدیگر به عنوان داستان‌گویی در ساخت موشن گرافیک شناخته می شود و به شما کمک می کند که محصول نهایی خود را تصور کنید. در این مرحله اکثر شرکت ها از ایده طوفان فکری استفاده می کنند و تمامی اعضا در مورد تاثیر فیلمنامه و جلوه های بصری کمک می کند. در این فاز باید ایده ها برای سهولت بخشیدن به ارتباط بین محتوای متنی و تصاویر گرافیکی مطرح شوند و دیدگاه کلی در مورد فاز اولیه داده شود.

هماهنگ کردن فیلمنامه با جلوه های بصری

جان بخشیدن از طریق طراحی و حرکت

پس از ایده طوفان مغزی برای یک مفهوم، حالا باید شخصیت های مختلفی برای داستان طراحی شوند. هر کدام از این شخصیت ها با توجه به فیلمنامه نوشته شده وظیفه خاص خود را دارد و بر مبنای همین فیلمنامه باید جزئیات معقولانه ای برای حرکت آنها در نظر گرفته شود. هماهنگ کردن تصاویر گرافیکی با متن فیلمنامه می تواند شما را به طرح اولیه برساند که نیاز به تایید نهایی دارد.

طراحی نهایی انیمیشن در ساخت موشن گرافیک

در مطالب قبلی از تقاوت میان موشن گرافیک و انیمیشن صحبت کرده‌ایم و حال میخواهیم بگوییم که در نهایت همه زحمتی که شما کشیده اید در مرحله انیمیشن‌سازی جمع می‌شود. در واقع انجام هر کدام از مراحل قبلی تضمین می کند که مرحله بعدی هم به شکل مناسبی انجام شده و درک بهتری از آنچه که در آینده باید انجام شود به ما میدهد. انجام مراحل قبلی مسیر خوبی در جریان ساخت موشن گرافیک محسوب می شود و به همین دلیل باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • سبک انیمیشن: روشی که شما برای حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر انتخاب می کنید روی نحوه گفتن داستان تاثیر می گذارد. برخی از این حرکات و انتقال ها ممکن است نهایی باشند و برخی دیگر صرفاً به منظور انتقال مفهوم از یک نقطه به نقطه دیگر بوده که یک نوع پل میانی هستند. اطمینان از اینکه مخاطب می تواند مفهوم کار شما را درک کنند و فاکتور مهمی در انتخاب سبک صحیح انیمیشن است.
  • موسیقی: می توانید از موسیقی برای کنترل حال و هوای سایر عناصر داستان خود استفاده کنید. همچنین موسیقی این امکان را به شما می دهد که برخی از شکاف ها در طراحی یا لحن کلی داستان پوشش دهید و یک لایه تمرکز برای مشخص کردن داستان در ساخت موشن گرافیک به شما اضافه می کند.
  • زمانبندی: نمودار حرکت عناصر گرافیکی در جریان ساخت موشن گرافیک به زمان بندی درست آن ها بستگی دارد. طبیعتا شما به عنوان طراح نمی خواهید که خیلی عجله کنید یا با فاصله خود مخاطب را آزار دهید. روند کلی حرکت در جریان موشن گرافیک بر عهده فیلمنامه است و در جریان جان بخشی به فیلمنامه می توانید زمان بندی آن را کنترل کنید.
  • جلوه های صوتی: نکته مهم برای بدست آوردن ترکیب مناسب در جریان ساخت موشن گرافیک استفاده از جلوه های صوتی است. در واقع جلوه های صوتی می تواند آنچه که داستان سعی در گفتن آن دارد یا ندارد را تغییر دهد. اگر جلوه های صوتی به درستی اضافه شده باشند در کل روی تجربه مخاطب تاثیر بسزایی می گذارد و می تواند نتیجه کار شما را تقویت کند.

جمع بندی

گرافیک های متحرک ساخته می شوند تا پیام شما را به مخاطب یا بازار هدف برساند. به خاطر داشته باشید که ساخت موشن گرافیک فقط یک ابزار است و این ابزار نیاز به حلقه های انسانی و احساسات انسانی دارد. بنابراین اگرچه شما باید روی نرم افزار های گرافیکی مهارت داشته باشید اما باز هم باید از احساسات خود برای ساخت آن استفاده کنید.

منبع: استودیو ایده پردازان

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.