mms logo

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟

اگر می خواهید برای تبلیغات کسب و کار خود موشن گرافیک بسازید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که: تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در واقع، موشن گرافیک یک نوع انیمیشن است. موشن گرافیک، حرکت و طراحی گرافیکی را توصیف می‌کند، اما انیمیشن به اصطلاح چتری است که تمام تصاویر در حال حرکت را در بر می‌گیرد؛ مانند کارتون‌ها و پویانمایی‌ها. موشن گرافیک‌ها بر روی حرکت دادن عناصر طراحی گرافیکی تمرکز می‌کنند، اما در مجموع تمایل دارند که از جنبه داستان‌گویی کمتری نسبت به سایر انیمیشن‌ها برخوردار باشند.

در این مقاله قصد داریم تعریفی از موشن گرافیک و نحوه‌ی تفاوت آن با سایر سبک‌های انیمیشن را ارائه دهیم. همچنین زمانی که صحبت از موشن گرافیک و پویانمایی به میان می‌آید، می‌خواهیم بدانیم که در چه زمانی باید از آن‌ها استفاده کنیم؟

موشن گرافیک یک نوع انیمیشن است.

موشن گرافیک چیست؟

همان‌طور که گفتیم، موشن گرافیک یک طراحی گرافیکی است که می‌توان متن Text را جز اصلی آن دانست. اگر می‌خواهید لوگوی سایت شما حرکت کند(بچرخد)، باید به سراغ موشن گرافیک بروید. اما اگر قصد داشته باشید داستانی را روایت کنید که در آن شخصیت‌های اصلی با اتفاقات گوناگونی مواجه شوند، باید انیمیشن بسازید. اینکه یک “داستانی” برای گفتن وجود داشته باشد یا نه، بنا به علاقه‌ی شما؛ موضوعی مهم است، زیرا در این صورت است که تصمیم می‌گیرید باید کدامیک از این دو را انتخاب کنید. انیمیشن‌های موشن گرافیک معمولاً دارای اشکال، اشیاء یا متنی هستند که همواره در حال حرکتند.

اما با همه‌ی این‌ها بسیاری از برندها شاید ترجیح بدهند کار را برای خود ساده کنند و فعالیتی در زمینه‌ی تولید محتوای ویدیویی یا گرافیکی نداشته باشند و از خود بپرسند:

چرا بجای اینفوگرافیک که کم هزینه‌تر است، باید به سراغ موشن گرافیک برویم؟

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک می‌تواند ایده‌های پیچیده را به صورت بصری نشان دهد. برخی از ایده‌ها (به ویژه خلاقانه و انتزاعی) را به سختی می‌توان با کلمات یا تصاویر ثابت توضیح داد. سبک بصری موشن گرافیک برای طیف گسترده‌ای از بینندگان جذاب است. برای مثال کارتون ممکن است برای یک تجارت رسمی خیلی کودکانه به نظر برسد. اما موشن گرافیک ها می‌توانند از آن سبک زیبا و سرگرم کننده‌ای تولید کنند و در موضوعات جدی‌تر به کار ببرند. در واقع مهم نیست که در چه صنعتی فعالیت و تبلیغات دارید، موشن گرافیک می‌تواند پیام شما را جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر به مخاطب انتقال دهد.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن به عبارتی چتر وسیع‌تری است که شامل موشن گرافیک هم می‌شود. انیمیشن دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است.
هر تکنیکی که اشیاء استاتیک یا تصاویر را جابجا کند، انیمیشن است – خواه کارتون طراحی شده‌ی دستی، CGI، انیمه، پویانمایی و یا موشن گرافیک باشد. البته که این دسته بندی‌ها منحصر به فرد نیستند. اغلب موشن گرافیک ها با CGI ساخته می‌شوند، اما از لحاظ تئوری نیز می‌توانید از طراحی دستی موشن گرافیک هم استفاده کنید.

آنچه موشن گرافیک را از سایر انواع انیمیشن جدا می‌کند (حداقل از نظر ویدیو مارکتینگ) محتوا است. موشن گرافیک ها معمولاً با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و سایر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت همراه هستند. در طراحی نمودارها، طراحی اینفوگرافیک یا طراحی وب سایت با استفاده از موشن، عموماً از عنوان “انیمیشن” بهره می‌برند، اما به طور خاص، همه‌ی این‌ها نوعی از انیمیشن هستند که به آن موشن گرافیک گفته می‌شود.

در مقابل، انیمیشن به عنوان یک اثر هنری خاص بیشتر بر روی جلوه‌های سینمایی و تکنیک‌های داستان پردازی متمرکز است تا اینکه یک روایت را ترسیم کند. برای مثال: اگر ویدیوی شما اِلمان گرافیکی را در حرکت قرار دهد تا به یک تقطه یا هدف خاصی اشاره کند، آن را موشن گرافیک می‌نامند. اگر ویدیو شما دارای شخصیتی انسانی است که برای مثال به یک سفر عاطفی می‌رود، به احتمال زیاد “انیمیشن” نام دارد.

تفاوت اصلی موشن گرافیک و انیمیشن در چیست؟

نمونه انیمیشن

از انیمیشن برای داستان‌گویی استفاده می شود. هرکسی که یکی از فیلم‌های پیکسار PIXAR را دیده باشد، می‌داند که انیمیشن می‌تواند یک رسانه داستان‌گوی بسیار قدرتمند باشد. موشن گرافیک توانایی این را دارد که به داده‌هایی که به آن می‌دهند حرکت دهد، اما انیمیشن می‌تواند شخصیت ها را با روایت‌های عاطفی، خلاقیت و بیان هنری به زندگی برگرداند.

انیمیشن هزینه‌بر است. موشن گرافیک‌ها معمولاً ساده‌تر تولید می‌شوند. به همین دلیل این نوع انیمیشن ها پیچیدگی کمتری دارند. اما اگر بخواهیم به سراغ تکنیک هایی مانند شروع CGI نوری،کارهای هنری دستی یا نقاشی شده و استاپ موشن برویم، قطعا باید پول بیشتری هزینه کنیم.

موشن گرافیک یا انیمیشن؟ از کدام تکنیک استفاده کنیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که اینترنت وابسته و علاقه مند به فیلم و ویدیوست. مهم نیست که شما موشن گرافیک را انتخاب می‌کنید یا سبک‌های دیگر انیمیشن را، فیلم‌ها به طور کلی ترافیک بالا از اینترنت و بازخورد خوبی از مخاطبان می‌گیرند.

ویدیو در حال حاضر ترند اول در دنیای ویدیو مارکتینگ است. بسیاری از دیجیتال مارکترها معتقدند که با ساخت ویدیو یا تیزر تبلیغاتی در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی توانسته‌اند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند. بیش از نیمی از کاربران، پس از تماشای یک ویدیو در این رسانه‌ها، با آن برند تبلیغاتی آشنا شده و درصد بالایی از آن‌ها خرید می‌کنند.

در نهایت؛ این با شماست که از ساخت و تولید این ویدیوها چه اهدافی دارید؟ آیا فقط فروش و تجارت مهم است یا در کنار جنبه‌ی سرگرمی و جذابیت بصری، تبلیغات هم در سر دارید؟ هر کدام از این روش‌ها را که استفاده کنید، قطعا نتیجه‌ی خوبی از آن خواهید گرفت زیرا دنیای دیجیتال و اینترنت در دست ویدیو و تبلیغات از طریق موشن گرافیک و انیمیشن است.

نظرات کاربران

guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.