mms logo

بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول و شیوع کرونا

بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول و شیوع کرونا | استودیو ایده پردازان

نزدیک به دو ماه از آغاز شیوع کرونا در کشور می‌گذرد. بیماری‌ای که تمام زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. نوع ارتباط افراد، کار، آموزش و بخش‌های بسیاری دیگر از زندگی دست خوش تغییراتی ناخواسته شده و این اتفاق ابعادی جهانی به خود گرفته است. حال در این زمان، بسیاری از کسب‌وکارها و برندها تلاش کردند تا با بهره‌گیری از شرایط موجود و همچنین تشویق مردم به خانه ماندن، محتوایی آموزشی، کاربردی و تبلیغاتی تهیه کنند؛ از جمله تغییر لوگو برندها و یا ساخت تیزرهای تبلیغاتی.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول بپردازیم. این تیزر از چند هفته قبل از آغاز سال نو، پخش خود را در رسانه‌های مختلف آغاز و توجه بسیاری به خود جلب کرد. ابتدا تیزر را باهم تماشا کنیم:

بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول

ایده‌پردازی و پیام اصلی تیزر

همان‌طور که می‌دانید به دلیل شیوع بیماری کرونا، اغلب کسب و کارها از اوایل اسفند ماه فعالیت خود را به صورت دورکاری آغاز کردند؛ از جمله شرکت ایده‌پردازان. از طرفی به دلیل اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس، عدم رعایت فاصله‌ی بیش از ۱.۵ متر است، توصیه‌های اکیدی مبنی بر در خانه ماندن و بیرون نرفتن به مردم شده است. به همین دلیل بیشتر ما مجبور شدیم فعالیت‌های بیرونی را متوقف کنیم و یا شکلی تازه به آن‌ها بدهیم.

آنچه در مبحث ایده‌پردازی این تیزر تبلیغاتی مشخص است، استفاده از شرایطی‌ کنونی‌ست. در واقع این تیزر با کنار هم گذاشتن توصیه‌ها و تغییراتی که این روزها خانواده‌ها، افراد و مشاغل متحمل شده‌اند، ایده‌ی اصلی خود را بدست آورده است. موضوعاتی چون:

  • دورکاری
  • خرید اینترنتی
  • آموزش مجازی
  • ارتباط آنلاین

تمام این موارد باعث شده تا پیام اصلی که همان تلاش برای “شکست کرونا در راستای در خانه ماندن” است، به مخاطب القا شود. همچنین در طول ویدیو تلاش شده به تاثیر و لزوم استفاده از اینترنت (همراه اول) در این دوران اشاره شود.

تحلیل سناریو

سناریو این تیزر تبلیغاتی بر اساس همان چهار موضوعی که اشاره شد نوشته شده است. همان طور که مشاهده کردید، بخش اول آن با دورکاری آغاز می‌شود. مدیری را می‌بینیم که با جمع‌آوری همکاران خود به صورت آنلاین، جلسه‌ی کاری را شروع می‌کند. استفاده از اتاق کار، گوشی تلفن همراه و چند فایل نوشتاری مورد نیاز، عناصری است در این سکانس بکار رفته.

تحلیل و بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول و شیوع کرونا

تحلیل و بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول و شیوع کرونا 2

در سکانس بعدی بلافاصله تصویر مادر و دختر بچه‌ای را مشاهده می‌کنیم که مادر در حین دورکاری، مشغول رسیدگی به فرزند خود است. گویی این خانم یکی از همان افرادی باشد که در صحنه‌ی قبلی، در جلسه‌ی آنلاین حضور داشته. به نوعی با قرار دادن این دو بخش در ابتدای تیزر تاکیدی بر مزایای دورکاری شده است و به راحتی کار از طریق آنلاین اشاره می‌شود. مدیر و کارمند هردو در خانه، بدون آنکه در خطر کرونا قرار گرفته باشند، هم به امور خانه می‌رسند و هم بصورت مجازی مشغول کار هستند.

بحث مهم دیگر این روزها، آموزش مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان است. به دلیل اینکه امکان حضور افراد در محیط های آموزشی فراهم نیست، اغلب دانشجوها با استفاده از نرم افزارهایی در کلاس‌ها حاضر می‌شوند. در این تیزر، دانش‌آموزی در خانه، با استاد خود مشغول یادگیری است. تنها با چند دیالوگ مرتبط، نمایش اتاق و وسایل ضروری، تلفن همراه و پوشش رسمی دانشجو تلاش شده تا اشاره‌ای کوتاه اما مهم به آموزش آنلاین در این ویدیو داشته باشند.

آموزش مجازی در دوران کرونا - بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول

همچنین در این ایام که بازار خریدهای اینترنتی داغ است، تشویق مخاطب به خرید به این صورت، و عدم حضور در مراکز پر جمعیت، نکته‌ی مهمی است که در این تیزر به نمایش درآمده است. زن و شوهری که لیست خرید و مایحتاج خود را چک می‌کنند و در حال سفارش اینترنتی هستند. اگر دقت کنیم لوکیشن این سکانس در آشپزخانه است. مکانی که مربوط به خورد و خوراک خانه محسوب می‌شود و در این روزهایی که همه خانه‌نشین هستند، نیاز بیشتری به فرآهم آمدن اقلام مورد نیاز، نسبت به قبل در آن احساس می‌شود. توجه به این جزئیات کوچک باعث تاثیرگذاری بیشتر بر روی بیننده خواهد شد.

خرید اینترنتی در ایام کرونا - بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول

پس از این سکانس، با دیگر بر روی کار در منزل به صورت آنلاین اشاره می‌شود. در واقع نویسنده تصمیم گرفته تا این بار بر روی همیشه آنلاین و در دسترس بودن کارمندان حتی در ساعات غیر کاری (شب) تاکید کند. البته باید گفت که نمایش دوباره و تکرار آن در این تیزر شاید آنقدر ضروری به نظر نمی‌رسید. در واقع اگر از لحاظ محتوایی بخواهیم بگوییم، این موضوع که مرزی میان ساعت کاری و شخصی برای کارمند وجود نداشته باشد، در دوران دورکاری تعارض ایجاد می‌کند و بهتر بود که این سکانس در سناریو نوشته نمی‌شد.

دورکاری و کرونا - بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول

اما این تیزر با موضوع رایج و مهمی به پایان می‌رسد. تاکید بر ارتباط از راه دور و توجه به سلامتی سالمندان. دختری با پدر خود از طریق تماس تصویری دیالوگی مهم را بیان می‌کند. او می‌گوید که از ترس ناقل بیماری بودن به دیدار پدرش نمی‌رود. همین دیالوگ و تشویق بیننده به ارتباط مجازی بجای حضوری، بسیار موثر جلوه می‌کند. در واقع درحین سادگی پرداخت در فیلم‌نامه، پیام ارزشمندی هم به مخاطب می‌رساند. رضایت هر دو طرف از ارتباط اینترنتی (بحث تبلیغات) و توصیه بهداشتی در ایام کرونا (پیام اصلی تیزر) در این سکانس به نمایش در آمده است.

ارتباط مجازی با خانواده در روزهای کرونا

بررسی ساخت و تولید تیزر

واضح است که برای تولید این تیزر تبلیغاتی از لوکیشن‌های بیرونی و زیادی استفاده نشده. به دلیل مفهوم اصلی آن که همان شعار معروف “درخانه بمانیم” و شکست کروناست، تمامی لوکیشن‌ها و ضبط ویدیو در خانه و محیط داخلی انجام شده است. بازیگر، برخی لوازم مورد نیاز خانه، موسیقی بی‌کلام و نریشن پایانی از دیگر عناصر استفاده شده در این ویدیو هستند. شاید بتوان گفت عمده‌ی کار بر عهده‌ی ایده و سناریو اصلی این تیزر بوده. اینکه در چنین شرایطی با ساخت کلیپی کم‌هزینه اما موثر می‌توان محتوایی کارآمد چه از نظر تبلیغاتی و چه از لحاظ مسئولیت اجتماعی تولید کرد.

جمع‌بندی

هدف از بررسی تیزر تبلیغاتی همراه اول در واقع تاکید بر تولید محتوای ویدیویی در ایام کرونا است. محدودیت‌های بوجود آمده شاید بتوانند مسیر تازه‌ای برای درآمد کسب و کارها فراهم کنند. تلاش کنید در این روزها با تمرکز بر روی ساخت کلیپ‌های آموزشی و یا مسئولیت اجتماعی، پیام مهمی به مردم برسانید تا هم از قدرت ویدیو و رسانه استفاده کنید و هم نقشی مفید در راستای گذر از بحران کرونا ایفا کرده باشید.

منبع: استودیو ایده پردازان

نظرات کاربران

guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.