mms logo

انواع ویدیوهای آموزشی و چند نمونه از آن‌ها

انواع ویدیوهای آموزشی و چند مثال و نمونه کار در این زمینه

در حال حاضر که اغلب فعالیت‌ها و دوره‌های آموزشی در فضای آنلاین تشکیل می‌شود، بی‌راه نیست اگر بگوییم ساخت ویدیوهای آموزشی اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. این موضوع به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا، در صدر تولید محتواهای ویدیویی قرار گرفته و با استقبال زیادی از سوی صنعت آموزش و مردم مواجه شده است.

ویدیوهای آموزشی توانایی دیجیتالی کردن دوره‌های آموزشی را به ما می‌دهند. به این معنی که در هر زمان و مکانی که بخواهیم می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد و تا مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کرد.


بیشتــــر بخوانیـد:
۵ مزیت مهم ساخت ویدیو آموزشی

در مطالب پیشین به اهمیت ساخت و تولید ویدیوهای آموزشی پرداختیم. حالا می‌خواهیم بدانیم، کدام یک از فعالیت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند از این امکان مهم استفاده کنند. پس از آن چند نمونه از ویدیوهای برندها، اساتید و اینفلوئنسرها را با هم تماشا و بررسی می‌کنیم.

ویدیو آموزشی به چه معناست؟

ویدیوهای آموزشی دقیقاً همان چیزی است که شما فکر می‌کنید: فیلم های تخصصی ساخته شده برای آموزش به مخاطب خاص در مورد نحوه‌ی انجام یک کار. این ویدیوها می‌توانند هر موضوعی را پوشش دهند و از مزایای بسیاری نسبت به آموزش در دنیای واقعی برخوردار باشند. آنها می توانند:

  • جهت تمرکز بیننده، مکث و دوباره پخش شوند.
  • ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از آموزش حضوری باشند.
  • دسترسی بیشتری جهت تهیه محتوا به دانشجو و مخاطبان بدهند.
  • سرگرم کننده‌تر و تاثیرگذارتر از ارائه‌های حضوری باشند.
  • از تکنیک‌های ویدیو مارکتینگ جهت جذب مشتری بیشتر استفاده کنند.

انواع ویدیوهای آموزشی

بسیاری از کسب‌وکارها و افراد در این زمینه فعالیت دارند. اما این ۷ مورد بیشترین استفاده را از نوع تولید محتوای ویدیویی می‌برند:

۱. شرکتی: برای کارکنان داخلی، خواه راهنمایی برای تعامل با مشتری و یا یک دوره مدیریتی برای به دست آوردن بیشترین بهره‌بری از امکانات یک شرکت.

۲. نرم افزار Screencast: یک ضبط ساده از صفحه کامپیوتر که توسط یک متخصص کنترل می‌شود و نحوه استفاده از یک قطعه یا برنامه‌ی خاص و یا هرمورد آموزشی دیگر را نمایش داده و توصیف می‌کند.

۳. بهداشت و ایمنی: ویدیوهایی که آموزش می‌دهند در صورت بروز شرایط اضطراری چه کاری باید انجام شود. مانند برنامه تخلیه آتش سوزی برای ساختمان یا آموزش CPR.

۴. تمرین ورزشی: پکیج‌‌های آموزشی که شامل تمرین‌های ورزشی است. خریداران می‌توانند در زمان اختصاصی خود در خانه از آن‌ها استفاده کرده و به تمرین بپردازند.

۵. انتقال تجربه و تعامل: بسیاری از مدیران و کارآفرینان با تجربه از ویدیوهای آموزشی برای انتقال تجربیات خود و مشاوره استفاده می‌کند و با مراجعین خود از این طریق تعامل دارند.

۶. معرفی محصول: بسیاری از محصولات آنقدر پیچیده یا خطرناک هستند که به آموزش‌های مهم و ضروری قبل از استفاده‌ی آن نیاز دارند. مانند تجهیزات پزشکی یا نحوه‌ی استفاده از نرم‌افزار.

۷. اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسرها برای تبلیغات محصولات خود یا دیگران، از ویدیوهای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.


اهمیت و تاثیرگذاری ویدیو در اینفلوئنسر مارکتینگ

چند نمونه از ویدیوهای آموزشی:

هزاران هزار نمونه ویدیو آموزشی در شبکه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد و این روزها به تعداد آن اضافه می‌شود. توجه مردم و مدرسان آموزشی به این نوع تولید محتوا باعث شده بسیاری دیگر از اصناف و افراد به ساخت ویدیوهای آموزشی رو بیآروند. در ادامه می‌خواهیم ۲ نمونه مهم و کاربردی ویدیوهای آموزشی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • اساتید و انتقال تجربه؛ کمپین سیگنال من

پس از شیوع ویروس کرونا و بحران عظیمی که در بین کسب‌وکارها بوجود آمد، استودیو ایده‌پردازان در راستای مسئولیت اجتماعی خود، کمپینی را با عنوان #سیگنال_من آغاز کرد. این کمپین با همراهی اساتید بزرگ مدیریت و دیجیتال مارکتینگ، در تلاش است با فرآهم آوردن بستری حرفه‌ای و تولید ویدیوهای آموزشی، کمکی به افراد و فعالین حوزه‌های مختلف کاری کند. در این ویدیو که تماشا می‌کنید استاد عادل طالبی استراتژیست کسب‌وکارهای آنلاین، نکاتی مهم در جهت رونق یک کسب‌وکار را به مدیران و افراد شاغل در این حیطه آموزش می‌دهند.

این کمپین و این نوع محتوای ویدیویی در بین اساتید آموزشی بسیار رایج و پرطرفدار است. حضور در استودیو و بهره‌مندی از امکانات تصویری و تدوین به هرچه بیشتر دیده شدن و حرفه‌ای به نظر رسیدن یک ویدیو کمک می‌کند. نکته‌ای که تیم استودیو ایده پردازان در تولید محتوای ویدیویی خود به آن دقت دارد.  به همین جهت مدرسان آموزشی ترجیح می‌دهند از چنین امکاناتی استفاده کنند.

  • آموزش آشپزی

ساخت ویدیو آموزشی آشپزی یکی از پرطرفدارترین محتواهایی‌ست که اغلب آشپزها و رستوران‌دارها به آن می‌پردازند. دنیای غذا و آشپزی آنقدر جذاب و پردرآمد است که افراد شاغل در این حوزه ترجیح می‌دهند برای انتقال بهتر مفاهیم از بهترین روش یعنی ویدیو استفاده کنند.

پیتزای زنجیره‌ای رستوران های مستقر در سیاتل، این فیلم آموزشی ۲.۵ دقیقه‌ای را ساخته تا بتواند به کارکنان و بینندگان خود کمک کند تا مانند یک آشپز حرفه‌ای چگونگی چرخاندن و پرت کردن خمیر را یاد بگیرند. سبک اصلی این فیلم – روایت حرفه‌ای و نشان دادن چگونگی انجام کار – آموزش را برای مخاطب بسیار مؤثر و آسان می‌کند. برای مشاغل کوچکی مانند چنین پیتزافروشی‌ها یا آشپزخانه‌ها، داشتن ویدیوهای ویروسی می‌تواند واقعاً به رونق کسب‌و‌کار کمک کند.

نکته‌ی پایانی …

در پایان باید بگوییم که ویدیوهای آموزشی روشی موثر و فوق‌العاده در ارائه محتوا و بازاریابی تلقی می‌شود. اگر می‌خواهید علاقه‌ی مردم را به تجارت‌تان جلب کنید، موضوعی را انتخاب کنید که باعث کنجکاوی عموم مردم شود و یک فیلم آموزشی ساده و کاریزماتیک را با عنوانی جالب توجه در مورد آن بسازید. چه کسی می داند، ممکن است در یک چشم به هم زدن در یوتیوب یا اینستاگرام وایرال شوید!

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.