mms logo

استاپ موشن چیست؟ و چگونه ساخته می‌شود؟

استاپ موشن چیست؟

استاپ موشن Stop Motion یک سبک از انیمیشن است. فیلم‌هایی شناخته شده‌ای مانند Fantastic Mr. Fox ، The Nightmare Before Christmas و … توسط استاپ موشن ساخته شده‌اند. این سبک مبتنی بر تکنیکی است که معمولاً با عکاسی از اشیاء یا مدل‌های بی‌جان و حرکت دادنشان با سرعت بسیار زیاد، به نوعی زندگی به آن‌ها می‌بخشند.

به عنوان مثال، در فیلم‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، صحنه‌هایی که در آن کاراکترها در حال حرکتند، در واقع از شبیه‌سازی حرکت بازیگران به صورت فریم با فریم، دیالوگ گویی خط به خط و بیان تصویری محدود ساخته شده‌اند.

در مورد استاپ موشن، نحوه کارکرد آن و بهترین روش‌های استفاده‌ی خلاقانه از این سبک برای ارتقاء مشاغل و یا تولید محتوای ویدیویی در ادامه بیشتر می‌خوانیم:

استاپ موشن چگونه ساخته می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، استاپ موشن فرآیند ساخت و زندگی بخشی به اشیاء بی‌جان با به حرکت درآوردن یک مدل یا آیتم استاتیک در مقادیر کوچک، یک فریم و یا عکس، به طور همزمان است. ویدیو و فیلم‌ها، در واقع از نظر فنی فقط یک سری عکس هستند که با سرعت بالا در کنار هم قرار گرفته‌اند تا معنای حرکت را در تصویر ایجاد کنند. استاپ موشن هم به همین صورت ساخته می‌شود.

سرعت و روان بودن استاپ موشن به تعداد فریم‌های شما و چه مقدار حرکت‌های کوچکی که در نظر دارید، بستگی دارد. به عنوان مثال، می‌توانید با به حرکت دادن یک جسم، تنها با چند فریم، یک استاپ موشن ساده را ایجاد و شبیه‌سازی کنید. البته این حرکت کمی خشک و حالتی مسدود شده خواهد داشت. اما اگر به جای آن، فریم‌هایتان را دوبرابر و حرکت شی را نسبت به قبل نصف کنید، متوجه می‌شوید که این بار انیمیشن شما روان‌تر حرکت می‌کند.موشن گرافیک چگونه ساخته می شود؟

به منظور بدست آوردن نرخ فریم متناسب با یک فیلم معمولی، هدف شما احتمالا برداشت ۲۴ فریم در هر ثانیه از صفحه نمایش خواهد بود. با این حال، برای فیلم‌های ساده بازاریابی یا تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید در حدود ۱۵ فریم در هر ثانیه از صفحه داشته باشید تا ظاهری کاملاً صاف و روان به نمایش دربیاید.

چه زمانی باید از استاپ موشن برای بازاریابی استفاده کنید؟

به دلیل ظهور فیلمبرداری انیمیشن CGI در طی دو دهه گذشته، ساخت استاپ موشن و فیلم‌هایی با این سبک با استقبال فرآوانی از سوی تولیدکنندگان ویدیو مواجه شده است. در همین راستا، در زمینه‌ی ویدیو مارکتینگ و فیلم‌های کوتاه استفاده زیادی از استاپ موشن می‌شود. زیرا محدوده‌ی زمانی کوتاهی که این کار دارد باعث می‌شود محتوای ارائه شده در عین سادگی، پرمفهوم، جالب و مقرون به صرفه‌تر شود.

یکی از استفاده‌های مفید و در عین حال جذاب استاپ موشن در حوزه‌ی ویدیو مارکتینگ، این است که برای برند و محصولات خود یک استاپ موشن مخصوص طراحی کنید. این کار می‌تواند به شکلی به نماد کسب و کار شما تبدیل شود.

در ادامه به این ویدیو توجه کنید که چگونه هم از لحاظ بهره بردن از این تکنیک و هم تبلیغات موفق عمل کرده است:

نمونه استاپ موشن: تبلیغ دستگاه چاپگر

پیش‌تر اشاره کردیم که استفاده از استاپ موشن در تولید محتوای ویدیویی چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. حال می‌خواهیم به بررسی نمونه کاری از این سبک بپردازیم. در این تیزر تبلیغاتی که مشاهده کردید، شرکت A3 Brother که محصولات چاپگر را تولید می‌کند، از Stop Motion برای ساخت کلیپ خود استفاده کرده‌اند.
در این تیزر همان طور که مشخص است از یک بازیگر واقعی استفاده شده. در واقع دلیل حضور بازیگر این است که دفتر کاری که لوکیشن اصلی است، واقعی‌تر به نظر برسد. در ادامه بازیگر برخلاف فیلم‌های رئال، با حرکاتی ناهموار و شکننده در حال حرکت در فضای اتاق کار و چاپ یک کاغذ نشان داده می‌شود.

سپس، هنگامی که او کاغذ تازه چاپ شده خود را بر روی دیوار قرار می‌دهد، استاپ موشن کاغذ، فضا و اطراف او را پوشش می‌دهد و مجموعه‌ی دفتر کار را کاملاً دگرگون می‌کند. تا اینکه تمام لوکیشن دفتر و دیوار پشت سری به دفتری جدید با آسناسوری به شکل استاپ موشن تبدیل می‌شود که با حرکت به سمت زمین، غروب آفتاب شهر را نمایش بدهد.

این تبلیغ به این معناست که چگونه تغییرات کوچک می‌تواند برای شرکت‌هایی با اهداف و آرزوهای بزرگ، تفاوت‌های بزرگی ایجاد کند. روشی عالی و عجیب و غریب که اجازه می‌دهد یک جنبه اصلی از محصول خود، یعنی کاغذ، ایده‌ای فراتر از خود را نشان دهد.

این نوع فیلمبرداری احتمالاً برخی از جلوه‌های بصری را نیز شامل می‌شود. البته استفاده از این تکنیک‌ها هزینه گزافی بر دوش تیم تهیه و تولید می‌گذارد. اما همان طور که مشاهده کردید جذابت کار را به شکل عجیبی افزایش داده است. استفاده از استاپ موشن در ویدیو مارکتینگ به شما این اجازه را می‌دهد تا با کمترین تعداد کارکتر و طراحی بصری، مفهومی تازه به تبلیغات خود از نظر تجاری و انتقال پیام اصلی بدهید.

نظرات کاربران

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان استودیو ایده‌پردازان، کمتر از ۲۴ساعت با شما تماس خواهند گرفت.